Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Falsk iPhone på Tradera


Dimeyard

Rekommendera Poster

Instämmer om vad som sägs om Tradera. Jag köper enbart filmer där ifrån och sluppit kopiorna, dock så har även jag gått på en feting nitlott.

 

Köpte ett par Shure in-ear lurar och trodde jag gjorde världens klipp och fick dom för 160kr, sen när jag fick hem dem så kollade jag på Shures hemsida och insåg att de var kopior.

 

Är ju helt och hållet mitt fel för jag inte gjorde noggrannare undersökning om vad jag köpte.

Mjo visst. Men Traderas granskning över annonserna borde verkligen ses över. Det ska TYDLIGT framgå att det är en kopia om så är fallet. Annars borde användaren som sålt prylen, stängas av, omgående.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 217
  • Created
  • Senaste svar

Jag har nu även mejlat annonsören för att fråga varför han inte helt enkelt skriver i annonsen att det är en kopia, med tanke på hur skärmen ser ut. Vi får se om det blir något hatbrev tillbaka.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju så uppenbart att det är samma person som sålde annonsen jag skrev i första inlägget här i tråden.

Ordvalet är liknande.

 

Har också anmält annonsen till granskning, men det lär väl inte ske något.. as usual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu även mejlat annonsören för att fråga varför han inte helt enkelt skriver i annonsen att det är en kopia, med tanke på hur skärmen ser ut. Vi får se om det blir något hatbrev tillbaka.

 

 

/ Kiwi

Men det skriver han ju i annonsen att han inte kan garantera äktheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det skriver han ju i annonsen att han inte kan garantera äktheten.

 

Det han skriver är följande:

 

Kan inte garantera äktheten men tror att den är riktig.

 

Det är inte att säga att det är en kopia.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det han skriver är följande:

 

Det är inte att säga att det är en kopia.

 

 

/ Kiwi

 

Eftersom det med största sannolikhet är samma person som dessutom sålde en falsk iPhone innan, så tyder allt på att han importerar falska enheter från asien och säljer på tradera.

En väldigt omoralisk affärsverksamhet, eftersom det nästan rör sig om bedrägeri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Telefonen är olåst och ska fungera till alla operatörer, utom 3/Tre"

 

Haha, den är snygg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annonsen har inte tagits bort, så idag ringde jag till Tradera för att höra hur de resonerade.

 

Det var tydligen helt fel väg att gå. Trots att de faktiskt har ett tonvalsalternativ för att anmäla annonser, så tyckte tjejen som svarade att jag kunde använt hemsidan i stället. Jag förklarade att jag redan försökt med detta, men eftersom inget hade hänt så använde jag den gamla hederliga telefonen i stället.

 

Jag uppgav objektsnumret och hon tittade på auktionen. Hon såg även att den var anmäld, men att den lämnats utan åtgärd. Okänt varför, men om auktionen inte var borttagen så menade tjejen att då hade förmodligen "granskarna" inte hittat något som föranledde en borttagning.

 

Jag protesterade (förstås) och sade att det fanns ju minst två saker som klart bröt mot deras regler och policys. Det ena rör skärmstorleken, som gör att det uppenbart inte handlar om en originalprodukt från Apple. Det andra rör att annonsören använder uttrycket "Kan inte garantera äktheten men tror att den är riktig", vilket strider mot Traderas policy om att man inte får friskriva sig. Man måste vara säker på att det inte är en kopia man säljer. (Således borde ju auktionen raderats även om det skulle vara en äkta iPhone!)

 

Nu tyckte inte tjejen att hon kunde göra mer. I stället skulle jag anmäla igen via hemsidan... Och "granskarna" kunde jag inte få tala direkt med.

 

Jag undrade vilka dessa "granskare", som tydligen inte har telefon, var för några typer. "Det är folk högre upp, som har mer koll på detta." Jag sade att jag inte tyckte de hade någon större koll.

 

Då var Tradera helt plötsligt inte några experter på "sånt här". Det hade varit en annan sak om rättighetsinnehavaren själv, dvs Apple i detta fall, anmält auktionen men nu hade de ju bara min anmälan att gå på.

 

Då tackade jag för deras seriösa behandling av ärendet och vi avslutade samtalet.

 

 

Frågan är nu om det är lönt att vända sig till Apple. Är dom alls intresserade av detta? Jag tycker bara det känns så himla fel att 1) någon medvetet kränger iPhone-kopior till folk och 2) Tradera inte lyfter ett granskande finger för att göra något åt det.

 

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annonsen har inte tagits bort, så idag ringde jag till Tradera för att höra hur de resonerade.

 

Det var tydligen helt fel väg att gå. Trots att de faktiskt har ett tonvalsalternativ för att anmäla annonser, så tyckte tjejen som svarade att jag kunde använt hemsidan i stället. Jag förklarade att jag redan försökt med detta, men eftersom inget hade hänt så använde jag den gamla hederliga telefonen i stället.

 

Jag uppgav objektsnumret och hon tittade på auktionen. Hon såg även att den var anmäld, men att den lämnats utan åtgärd. Okänt varför, men om auktionen inte var borttagen så menade tjejen att då hade förmodligen "granskarna" inte hittat något som föranledde en borttagning.

 

Jag protesterade (förstås) och sade att det fanns ju minst två saker som klart bröt mot deras regler och policys. Det ena rör skärmstorleken, som gör att det uppenbart inte handlar om en originalprodukt från Apple. Det andra rör att annonsören använder uttrycket "Kan inte garantera äktheten men tror att den är riktig", vilket strider mot Traderas policy om att man inte får friskriva sig. Man måste vara säker på att det inte är en kopia man säljer. (Således borde ju auktionen raderats även om det skulle vara en äkta iPhone!)

 

Nu tyckte inte tjejen att hon kunde göra mer. I stället skulle jag anmäla igen via hemsidan... Och "granskarna" kunde jag inte få tala direkt med.

 

Jag undrade vilka dessa "granskare", som tydligen inte har telefon, var för några typer. "Det är folk högre upp, som har mer koll på detta." Jag sade att jag inte tyckte de hade någon större koll.

 

Då var Tradera helt plötsligt inte några experter på "sånt här". Det hade varit en annan sak om rättighetsinnehavaren själv, dvs Apple i detta fall, anmält auktionen men nu hade de ju bara min anmälan att gå på.

 

Då tackade jag för deras seriösa behandling av ärendet och vi avslutade samtalet.

 

 

Frågan är nu om det är lönt att vända sig till Apple. Är dom alls intresserade av detta? Jag tycker bara det känns så himla fel att 1) någon medvetet kränger iPhone-kopior till folk och 2) Tradera inte lyfter ett granskande finger för att göra något åt det.

 

 

 

/ Kiwi

 

 

Jag tycker du ska gå vidare till Apple med detta.

Eftersom Tradera uppenbarligen inte bryr sig om sina egna regler, så är det väl enda vägen att gå.

Minns ni inte livet som blev efter någon sålt falska iPods? Då, efter att pressen uppmärksammade det så tog det fart hos Tradera.

 

Jag är för övrigt övertygad om att han som säljer dessa, även har fejkkonton som bjuder och driver upp priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Apples support om detta i samband med att jag ringde om en annan sak, men tjejen i supporten verkade inte särskilt intresserad av det hela. Hon rådde mig att polisanmäla om jag såg något olagligt. :wacko: Vojne, vojne...

 

Känns inte som om hon kunde tala för hela Apple, så jag funderar på att skriva ett brev till dom i stället. Det går väl lika lätt att få tag i ansvariga på Apple som på Tradera.

 

Det skulle vara intressant om MacWorld kunde ringa upp Tradera och fråga hur det egentligen ligger till med deras regler och efterlevnaden av dessa.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassiska first line-support-svar som du har fått där Kiwi.

 

Svävande, bryr sig inte och vet knappt något. Tyvärr ser det ut så på de flesta företag idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som hör till skaran som anser att folk som är dumma nog att bli lurade förtjänar att bli lurade? :ph34r:

 

Edit: Jag gömmer mig bakom denna dock, http://vet.hut.nu/?id=13

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Apples support om detta i samband med att jag ringde om en annan sak, men tjejen i supporten verkade inte särskilt intresserad av det hela. Hon rådde mig att polisanmäla om jag såg något olagligt. :wacko: Vojne, vojne...

 

Känns inte som om hon kunde tala för hela Apple, så jag funderar på att skriva ett brev till dom i stället. Det går väl lika lätt att få tag i ansvariga på Apple som på Tradera.

 

Det skulle vara intressant om MacWorld kunde ringa upp Tradera och fråga hur det egentligen ligger till med deras regler och efterlevnaden av dessa.

 

 

/ Kiwi

 

Vill bara säga att jag tycker det var ett fantastiskt initiativ av dig, att verkligen ringa till Tradera och kolla! Mycket bra gjort. Att Tradera sen inte verkar bry sig alls, är bara sorgligt. Hon på supporten på Apple, kan såklart inte göra något. Antagligen sitter hon bara på något callcenter- eller bemanningsföretag.

 

Det skulle vara väldigt bra om MacWorld (eller IDG) kunde ringa Tradera och göra en artikel om detta. Varje dag sker dessa bedrägerier på Tradera, utan att de lyfter ett finger. Vi som är här, vet ju att det rör sig om kopior, men inte "Anna, 49" som ska köpa en iPhone till sin son. Ja, ni förstår vad jag menar.

 

Jag har för övrigt också mailat personen i fråga och sagt åt honom att skriva att det är en kopia. Men jag får inga svar (oväntat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill bara säga att jag tycker det var ett fantastiskt initiativ av dig, att verkligen ringa till Tradera och kolla! Mycket bra gjort. Att Tradera sen inte verkar bry sig alls, är bara sorgligt. Hon på supporten på Apple, kan såklart inte göra något. Antagligen sitter hon bara på något callcenter- eller bemanningsföretag.

 

Det skulle vara väldigt bra om MacWorld (eller IDG) kunde ringa Tradera och göra en artikel om detta. Varje dag sker dessa bedrägerier på Tradera, utan att de lyfter ett finger. Vi som är här, vet ju att det rör sig om kopior, men inte "Anna, 49" som ska köpa en iPhone till sin son. Ja, ni förstår vad jag menar.

 

Jag har för övrigt också mailat personen i fråga och sagt åt honom att skriva att det är en kopia. Men jag får inga svar (oväntat).

 

Tack för stödet! Min flickvän har varit väldigt frågande till varför jag lägger ner så mycket tid och energi på det här, så det känns ju skönt att andra uppskattar det. :ThumbsUp:

 

Faktiskt gick jag så långt att jag skrev ett brev till Apple om det hela. Jag beskrev situationen, bifogade en utskrift av auktionen och förklarade varför jag tyckte de borde ta Tradera i örat.

 

Och minsann... även om jag inte kan säga att det beror på att Apple plötsligt reagerat, men när jag precis försökte få upp auktionen så stod följande:

 

Auktionen du försöker visa har stängts ner och är inte längre tillgänglig.

 

Vinst!Yeah... :galetglad:

 

Men det finns fler auktioner med falska iPhones. Som den här. Så kampen fortsätter!

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för stödet! Min flickvän har varit väldigt frågande till varför jag lägger ner så mycket tid och energi på det här, så det känns ju skönt att andra uppskattar det. :ThumbsUp:

 

Faktiskt gick jag så långt att jag skrev ett brev till Apple om det hela. Jag beskrev situationen, bifogade en utskrift av auktionen och förklarade varför jag tyckte de borde ta Tradera i örat.

 

Och minsann... även om jag inte kan säga att det beror på att Apple plötsligt reagerat, men när jag precis försökte få upp auktionen så stod följande:

 

 

 

Vinst!Yeah... :galetglad:

 

Men det finns fler auktioner med falska iPhones. Som den här. Så kampen fortsätter!

 

 

/ Kiwi

 

 

Starkt jobbat.

Medans jag gnällde och var sur, så var du så gnällig och sur så att du förmodligen fick Apple att reagera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vinst!Yeah... :galetglad:

 

Men det finns fler auktioner med falska iPhones. Som den här. Så kampen fortsätter!

 

 

/ Kiwi

 

Härligt! :D

Nu har de tagit bort den också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt sjukt. Tradera har lyssnat. Jag gick i vanlig ordning in på Tradera för att se alla mängder av fejk-iPhones som ligger ute för försäljning, men Tradera har rensat bort nästan alla!

 

Jag fann endast tre-fyra stycken fejk-iPhones nu, men där framgår det tydligt att det är just kopior det rör sig om!

 

Det verkar som att de lyssnade till slut! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här slår det mästa!!! hahahahaha iphone 3g kartong för 500!.. visst den e snygg o kul o cool som fan :) .. fast att någon vill köpa den?!?!

 

http://www.tradera.com/Akta-iPhone-3G-16GB...uktion_86408750

 

//Alvar

 

Hehe, jo men det framgår ju tydligt att det är en kartong :)

Innan releasen av Xbox 360 var det någon i USA som sålde en 360-kartong på Ebay för 10 000 dollar! :tappahakan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo men det framgår ju tydligt att det är en kartong :)

Faktiskt tveksamt.

Kartongen låg här, under telefoner:

post-11001-1236602211_thumb.png

Men borde verkligen ligga här, under tillbehör:

post-11001-1236602234_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, så jävla roliga folk är. Man får ju skylla sig själv om man ansvarar för sin egen ekonomi utan att vara läskunnig. :) Om det nu inte var någon som verkligen behövde en karton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktiskt tveksamt.

Kartongen låg här, under telefoner:

post-11001-1236602211_thumb.png

Men borde verkligen ligga här, under tillbehör:

post-11001-1236602234_thumb.png

 

Menar du att:

"En st Apple iPhone 16gb kartong. Obs obs detta är en äkta kartong ingen kopia.

 

Har du tappat bort din kartong är detta ett bra tillfälle!!"

 

Inte räcker? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...