Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fel på Ibook G4 12" skärm fungerar inte


captainoats

Rekommendera Poster

Hej, har en Ibook 12" G4 1.2 GHZ

 

När jag startar den kommer först blir det bara svar sen är den vit/grå hela tiden

 

När jag kopplar till en extern skärm funkar det prima så det måste vara nåt fel på skärmen

 

Någon som har någon idé om vad det kan vara ?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen det kända grafik problemet.

Om du trycker till vänster om styrplattan händer det ngt då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen det kända grafik problemet.

Om du trycker till vänster om styrplattan händer det ngt då?

 

 

Hej, nej inget händer då

 

Jag kan använda knapparna till att öka o sänka ljusstyrkan det går då från vitt till svart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag öppnat o kollat lite, upptäckte att kabeln inte såg så frisk ut den som går in i skärmen från ena sidan, kolla bilden så får ni se, känns som problemet ligger här ? nån som haft liknande problem ?

post-43895-1234812975.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan iBook och det är lätt att klämma den kabeln när man ska montera plastchassit. Det ser ut som att problemet ligger där. På ifixit finns både guider och reservdelar (exemplen gäller 12 tum). Jag hade problem med ett DC-board, köpte ett begagnat på ifixit, och nu fungerar iBooken bra igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan iBook och det är lätt att klämma den kabeln när man ska montera plastchassit. Det ser ut som att problemet ligger där. På ifixit finns både guider och reservdelar (exemplen gäller 12 tum). Jag hade problem med ett DC-board, köpte ett begagnat på ifixit, och nu fungerar iBooken bra igen.

 

 

tjena, du tror inte man kan löda ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försöka kan man. Men kabeln har ont om plats som det är. Och kabeltrådarna är pyttepytte. :fundersam:

 

 

OK vad rekommenderar du att jag ska göra då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att göra som jag gjorde.

 

 

Hej, ok så du menar att den kabeln är den som är trasig ?

 

Hade du samma problem ? förstod inte exakt ditt förra medd.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, ok så du menar att den kabeln är den som är trasig ?

Ja, det är den som är trasig. Det är en rätt så komplex kabel. Ta rätt bara, jag länkade till 12-tumsvarianten.

 

Hade du samma problem ? förstod inte exakt ditt förra medd.

Nej, inte samma problem, men ett liknande. DC-board är iBookens laddningsenhet, som dels är strömkontakt, logikkort och kabel. Den hade inte ens något synligt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är den som är trasig. Det är en rätt så komplex kabel. Ta rätt bara, jag länkade till 12-tumsvarianten.

 

 

Nej, inte samma problem, men ett liknande. DC-board är iBookens laddningsenhet, som dels är strömkontakt, logikkort och kabel. Den hade inte ens något synligt fel.

 

 

 

Ok, ja jag har 12" arn

 

Tror du det är knepigt att byta själv ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du det är knepigt att byta själv ?

Nej, inte om man följer ifixits guide. Den anger visserligen hur man byter skärm, men däri borde alla moment ingå som behövs för att även byta kabel. Ta gärna bilder av hur allt ser ut innan du demonterar det. Minnet är kort. Lycka till! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...