Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Billigt kaffe är farligare.


friend

Rekommendera Poster

Som om man inte har tillräckligt att oroa sig för.

Nu ska man tänka på vilket slags metaller det finns i kaffet också.

 

Artikeln i DN

 

post-15957-1234691579_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips! Eftersom jag behöver piggas upp får det bli billigt kaffe i fortsättningen! :P Nickel hit och dit, äsch.

 

Sakligt sett så är robusta inte en art, utan en varietet av Coffea canephora, men det skiter väl DN i (och alla andra för den delen, utom (amatör-)botaniker som jag själv). Sedan är det löjligt att skriva att nickel är en tungmetall, det är de flesta metaller, kemiskt sett, inklusive exempelvis järn, som också är giftigt i för höga doser. Nickel är, till skillnad från de enbart giftiga tungmetallerna, främst bly, kadmium och kvicksilver, en livsnödvändig tungmetall. DN är inte seriös när de jämställer nickel med bly i folkmedvetandet. Men journalistiken har tappat sitt folkbildande element. Inte ens i "seriösa" tidningar kan man vänta sig korrekta fakta, eller korrekta tolkningar av fakta. Numera skäms jag över att vara journalist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för klargörandet Alix. :geros:

 

Jag skämms också över att du är journalist. :lol:

 

:hihihi:

 

Nä då, du é snäller du. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att parafrasera friend: Life's too short to worry...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med nickel väcker ju en del frågor, hur gör en nickelallergiker med nickelen i maten?

Kan man bli nickelallergiker om man äter mycket nickel?

Är det för att det är nickel i nycklar det heter nyckel?

Var kommer inte ett nickel in i detta?

O s v...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med nickel väcker ju en del frågor, hur gör en nickelallergiker med nickelen i maten?

Kan man bli nickelallergiker om man äter mycket nickel?

Är det för att det är nickel i nycklar det heter nyckel?

Var kommer inte ett nickel in i detta?

O s v...

q61a.jpg

 

När jag var snorvalp köpte man Nickel när man gick på biomatiné. De var fyrkantiga karameller insvepta i cellofan, en i olika fruktsmaker, en annan påminde om Kungen av Danmark. Tror den hette Gammaldags. Den ville man helst inte ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där sa du nåt viktigt! Var har Nickel tagit vägen?!? Jag köpte dom jämt förr. Dock såg inte paketet ut så där. Fanns inte mycket som var gott så länge för så lite pengar.

Tror jag gillade den smaken mest, smaka smörkola typ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där sa du nåt viktigt! Var har Nickel tagit vägen?!? Jag köpte dom jämt förr. Dock såg inte paketet ut så där. Fanns inte mycket som var gott så länge för så lite pengar.

Tror jag gillade den smaken mest, smaka smörkola typ?

Nej, det är nog en gammal affisch, jag tog den för att visa formen på karamellerna. På 70-talet (i alla fall) så var karamellerna paketerade i "rulle" så att säga. Smak av smörkola minns jag inte, för min del var det fruktsmaker, eller "bröstkarameller". Det var lite lotteri vilken som skulle skruvas fram i varuautomaten. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orange, röd, grön, gul, svart och lila kommer jag i håg.

Fanns det mer färger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett järn i kaffet har väl aldrig varit till skada?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nickelallergiker är (vad jag vet) egentligen inte allergiska mot nickel, utan mot vissa orenheter som finns i nickelråvara, men som är närmast omöjliga att rensa bort industriellt.

 

När en växt tar upp nickel sker det på ett helt annat sätt. Det blir en form av renframställning av nickelkatjoner, kan man säga. Allergiker kan förmodligen fortfarande reagera, om kroppen producerat antikroppar mot nickel specifikt. Däremot finns det knappast nån risk för att utveckla nickelallergi genom att få i sig det från växter på det viset, eftersom orenheterna i nickelmalm inte finns i växtupptaget nickel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orange, röd, grön, gul, svart och lila kommer jag i håg.

Fanns det mer färger?

 

Det fanns två olika sorters Nickel när jag växte upp. En "gammaldags" och en nyare. Den nyare hade fruktigare smaker. En av dem, men jag minns inte från vilket variant, var ofärgad och genomskinlig och liknade halvtransparent, lätt mjölkig kvarts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av dem, men jag minns inte från vilket variant, var ofärgad och genomskinlig och liknade halvtransparent, lätt mjölkig kvarts.

Den minns jag nu! Visst smakade den ananas eller passiosnfrukt? Eller någon exotisk frukt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, du jag minns inte alls hur den smakade. Tror det var tio år sen jag käkade såna senast. Som sagt, finns de ens kvar? Jag äter inte godis längre, så jag har inte tittat i några godishyllor på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...