Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virusattack?


DaNilsson

Rekommendera Poster

Jag har sedan igår konstant utsatts för intrångsförsök (?) mot port 3303. Har en router med brandvägg men känner mig ändå inte helt säker. I loggen står det:

 

"Unrecognized access from (ip) to UDP port 3303"

 

Det kommer 10-20 nya varje minut! Dessutom tog det igår kväll onormalt lång tid att logga in på datorn och programmet Internetanslutning gick igång av sig självt. Körde en viruskontroll med Norton och senaste uppdateringen inatt, men inga virus fanns.

 

Någon som har varit med om något liknande? Kan jag ha fått virus? Och vad ska man göra åt trafiken mot datorn (kan man vara säker på att brandväggen stoppar den?)?

 

Tacksam för hjälp, som macanvändare är man ju inte van vid sådana här problem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...slå in det ip-numer som du ”besöks av” här:

 

http://www.leissner.se/whois/

 

Där kan du se vem som administerrar den ip-adressen- Sedan kontaktar du abuse@xxxxx.xxx -

 

Ja om det nu inte är så att det är din egen burk/internetlev som besöker dig själv... ???

 

Berätta mer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I "Nätverksverktyg" så kan man scanna sin egen ip-adress ( port scan )

 

Jag håller på att scanna nu. Det jag har fått upp hittills är:

 

Open Port: 3703 adobeserver-3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har sedan igår konstant utsatts för intrångsförsök (?) mot port 3303. Har en router med brandvägg men känner mig ändå inte helt säker. I loggen står det:

 

"Unrecognized access from (ip) to UDP port 3303"

 

Det kommer 10-20 nya varje minut! Dessutom tog det igår kväll onormalt lång tid att logga in på datorn och programmet Internetanslutning gick igång av sig självt. Körde en viruskontroll med Norton och senaste uppdateringen inatt, men inga virus fanns.

 

Någon som har varit med om något liknande? Kan jag ha fått virus? Och vad ska man göra åt trafiken mot datorn (kan man vara säker på att brandväggen stoppar den?)?

 

Tacksam för hjälp, som macanvändare är man ju inte van vid sådana här problem...

Beroende på vad du kör för brandvägg så kan du väl "droppa" paketen helt och hållet och låta bli att logga dem, eller så låter du paketen komma igenom om du är 100% säker på att du inte har nåt vettigt på den porten som svarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafiken kommer från olika adresser hela tiden. Har kollat upp några och de är från flera olika länder (Sverige, Kanada, Holland osv.). Nu är det dessutom mot flera andra portar, bl a TCP 135.

 

Tack för tipsen, jag ska ta och skanna av portarna. Angående brandväggen så har jag en D-link 604 som låser sig allt som oftast man försöker göra någon inställning, vilket ju inte gör saken bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tips om brandväggsinställningar är det bra att kolla igenom referenser från den "mörka sidan"...

 

Sponge's brandväggsbibel och Firewallguide.com innehåller mycket matnyttigt!

 

En annan nödvändig referenslänk att ha är IANA's lista på portnummer.

 

Uppdaterad hotbildsinfo från Computer Associates eTrust Center.

 

:ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Känner mig åtminstone lite mindre illa till mods nu när jag vet lite mer. Min brandvägg känns dock inte helt pålitlig när den inte går att ställa in, så jag har bestämt mig för att satsa på en nya router.

 

Tiden är väl förbi då man aldrig hade sett röken av ett virus och aldrig hade hört talas om en brandvägg :sorry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...