Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Generation Dum tar över


nabben

Rekommendera Poster

Jävligt irriterande när dom drar precis alla över en kam i sånna artiklar.

 

I det här fallet är ALLA mellan 18-30 dummare av internet. Jomenvisst, så är det ju...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju fler läsare/besökare Aftonbladet får - desto dummare blir vi!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens bullshit.

 

Idag: Öppna en webläsare, sök efter information och scrolla i texten.

Igår: Gå till biblioteket, sök efter boken och bläddra i den.

 

Samma princip, men betydligt enklare och snabbare idag. För att ta reda på en sak igår så kan du ta reda på 50 saker idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De människor som jobbar på Aftonbladet har ett IQ på -60 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nå, eventuellt kan de ju ha en poäng, eventuellt. Förr på biblioteket sökte man en bok och lånade den och läste hela. Idag söker man på google och får hundratals träffar vilka man skummar igenom snabbt och de flesta träffarna är rätt så kortfattade, för skärmen passar fortfarande inte för långläsning, och så hittar man nåt annat intressantare man tittar på resterande timmar istf det man nu skulle göra. Finns fördelar och brister med båda metoderna, men de kan ha rätt i att vårat kunskapssökande av idag är precis som allt annat idag inriktad på yta, snabb och relativ grund förståelse. Men så finns ju alltid undantag naturligtvis, finns mycket och djupare information på nätet oxå. Men läs en bok så får man ju hela författarens budskap oredigerat till punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens bullshit.

 

Idag: Öppna en webläsare, sök efter information och scrolla i texten.

Igår: Gå till biblioteket, sök efter boken och bläddra i den.

 

Samma princip, men betydligt enklare och snabbare idag. För att ta reda på en sak igår så kan du ta reda på 50 saker idag.

 

Sant, men klarar du av att värdera det du hittar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt det där faktiskt för vad lägger man egentligen in i ordet kunskap? Det har faktiskt klagats på den åldersgruppen (18-30) så länge det går att belägga i skrift. Så här står det i en text från Sumer och den texten är 4,000 år:

 

- Vart ska du?

- Ut.

- Vad ska du göra ute?

- Saker bara. Hänga med kompisarna.

 

Så, fast på sumeriska, stod det i en text om hur en förälder frågar sitt barn vad han ska göra på kvällen för länge sen. Ändå lever människan vidare och samma åldersgrupp kallas alltid dum. Det är nog så att det man gör i den åldern kan synas vara okunnigt och dumt men det beror på att man i den åldern fortfarande lär sej mycket om livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt det där faktiskt för vad lägger man egentligen in i ordet kunskap? Det har faktiskt klagats på den åldersgruppen (18-30) så länge det går att belägga i skrift. Så här står det i en text från Sumer och den texten är 4,000 år:

 

- Vart ska du?

- Ut.

- Vad ska du göra ute?

- Saker bara. Hänga med kompisarna.

 

Så, fast på sumeriska, stod det i en text om hur en förälder frågar sitt barn vad han ska göra på kvällen för länge sen. Ändå lever människan vidare och samma åldersgrupp kallas alltid dum. Det är nog så att det man gör i den åldern kan synas vara okunnigt och dumt men det beror på att man i den åldern fortfarande lär sej mycket om livet.

Eller så har de flesta ungdomar blivit ika korkade som sumeriska dito. :borstatanderna:

 

Jag är iallafall dummare nu än förr,

är jag klok nog att inse. :utskallning:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det säkert kan ligga nåt i det. Visst, vi har säkert blivit dummare på en del områden, men klokare på andra. T.ex. så kan nog många unga idag inte söka efter fakta i en bok, utan de använder internet istället, samtidigt som deras föräldrar klarar att söka efter fakta i en bok, men dom kanske inte klarar att göra samma sak på internet. Tiderna förändras, och det har nästan alltid varit ungdomarna som har tagit till sig den nya tekniken eller stilen först, och nästan alltid kallats dumma av sina föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Umgås dagligen med "ungdomar" i 20-årsåldern (betydligt yngre än mig i.a.f.) & min erfarenhet är att de är mycket klokare/mer intelligenta än "arbetargenarationen". Otvivelaktigt!!!:

 

mycket mer samhällskritiska

mindre påverkbara

mer världsvana

skiter i kvällsblaskorna

lättare att bilda sin egen uppfattning

m.m.m.m.

 

tyvärr är musiksmaken, generellt, en total härdsmälta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lättare att bilda sin egen uppfattning"... Är det nåt bra egentligen, är det inte bättre om man har svårare att bilda sin egen uppfattning, d v s det tar längre tid och man är nogrannare att stöta för och emot och man tar in fler aspekter, att snabbare bilda sig en egen uppfattning gör det liksom mer svart och vitt, det som ofta ungdom "beskylls" för p g a sin mindre erfarenhet. Dessutom är ju grupptrycket ofta enormt svårt för de yngre att motstå, de tenderar ju att lättare köpa gruppens uppfattning än att bilda sin egen, vilket f ö även många äldre har svårt med men i lite mindre omfattning. ...Här duggar fördomarna, men i dagens samhälle med den förhärskande ungdomskulturen måste vi ta vara på de små små fördelar vi bara kan hitta vi som inte längre är unga och snygga och häftiga. :P

Men resten kanske stämmer, och så är de mycket bättre på engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lättare att bilda sin egen uppfattning"... Är det nåt bra egentligen, är det inte bättre om man har svårare att bilda sin egen uppfattning, d v s det tar längre tid och man är nogrannare att stöta för och emot och man tar in fler aspekter, att snabbare bilda sig en egen uppfattning gör det liksom mer svart och vitt, det som ofta ungdom "beskylls" för p g a sin mindre erfarenhet. Dessutom är ju grupptrycket ofta enormt svårt för de yngre att motstå, de tenderar ju att lättare köpa gruppens uppfattning än att bilda sin egen, vilket f ö även många äldre har svårt med men i lite mindre omfattning. ...Här duggar fördomarna, men i dagens samhälle med den förhärskande ungdomskulturen måste vi ta vara på de små små fördelar vi bara kan hitta vi som inte längre är unga och snygga och häftiga. :P

Men resten kanske stämmer, och så är de mycket bättre på engelska.

 

Fast angående grupptrycker, att "dom" (säger "dom" för att jag själv är ung, men har svårt att falla för grupptryck) har svårt att bilda sin egen uppfattning. Faller vi inte tillbaks lite där på att "dom" fortfarande lär känna sig själva? Att dom växer i sig själva för varje dag.

 

Tvivlar på att dom äldre var annorlunda när dom var i den åldern. Jag tvivlar på att dom var annorlunda alls! Saker går i cirklar. Så är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag borde väl inte men... jag tycker att det tyder på dumhet att en del här angriper aftonbladet för att de refererar en amerikansk bok?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Ja, det är verkligen en egen nivå av dumhet när det inte kan skiljas på vem som gjort undersökningen och vem som refererar till den. Fast den dumheten måste jag säga är universal och tycks drabba alla åldrar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar kommentarer till youtube klipp så ser man att den normale besökaren har IQ gråsten.

 

Vill man se skräckexempel på hur förstörd den framtida generationens hjärna är så kan man surfa in på http://forums.xbox.com/ och se hur intelligent folk kommunicerar nuförtiden. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte vi heller!

 

Säg det till generation digitalt efterbliven på min arbetsplats ;) (alla över 35)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg det till generation digitalt efterbliven på min arbetsplats ;) (alla över 35)

 

Då är de nog efterblivna på alla andra sätt med! Min morbror är 79 och digitaliserar forskning åt Lunds Historiska universitet. Skannar in bilder och redigerar texter så det står härliga till.

Men det finns många som var gubbar och gummor när de kom till skolan som sjuåringar, när man hejar på dem idag så ser man att de inte ändrats ett dugg!

Antingen är man med i livet eller inte. Det har inget med ålder att göra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...