Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DVD Brännaren spottar inte ut skivan


ludwig14

Rekommendera Poster

Hejsan när jag startade datorn nu i morse och tryckte på eject- knappen upptäckte jag att skivan inte ville gå ut. Det bara klickade till i DVD Brännaren sen hände inget mer. Igår installerade jag iLife ´09 & installerade några uppdateringar via software update. Vet någon vad detta kan bero på? Finns det någon mjukvaru lösning eller måste jag lämna in den?

 

Tacksam för svar

 

//Ludwig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

antar att du menar den stationära G5an.

 

vänta ett tag innan du försöker mata ut skivan i bland försöker datorn förstå vad som är på och försöker läsa skivan. då kan den vara för upptagen för att vilja mata ut den.

ibland när det inte går med ejektknappen på tangentbordet så hjälper det konstigt nog att öppna itunes och välja mata ut under menyn reglage.

 

det är lite olika beroende på vilken av de två G5:orna med 2x2 Ghz men om du skjuter ner fronten framför dvd spelaren så går det ibland att komma åt en ejektknapp. den sitter så att man precis kan komma åt den mellan plasten till luckan och själva dvd-spelaren.

 

det sista alternativet är att du öppnar din dator och klickar loss dvd spelaren. och försökter ta bort skivan mekansikt med lite lätt våld. det är enkelt att ta bort dvd-spelaren och helt utan skruvar.

 

om skivan man stoppar in är trasig så kan spelaren hamna i en lopp där den alldrig vill sluta läsa.

i det läget så kan man direkt vid uppstart trycka in knappen under skalet som jag tippsade om ovan.

kanske kan du även ta ur spelaren ut datorn men ha kvar kabeln så kan du starta datorn med luckan öppen och direkt trycka på ejektknappen om du inte kommer åt den på det sättet bakom luckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, Efter noggranare efterforskningar har jag upptäckt att problemet är att biten ( Aluminium eller Plast ) som sitter på skalet inte åker ner och därför är det enda jag hör ett klickande om hur dvd-brännaren försöker spotta ut skivan. Om jag drar ner biten på skalet och trycker på Eject så kommer skivan ut. Någon som har något tips om hur detta kan åtgärdas?

 

//Ludwig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Stormfisken

Du får nog öppna luckan och kolla om det är nån bit som har lossnat eller nått är jag rädd :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stormfisken

Tillägg: Verkar vara många fler än du som har problemet på apples supportsidor, kolla in dem vettja :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade själv detta problem på min Mac Pro 1,1. Fick skicka in på service tyvärr :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

starta om datorn med musknappen intryckt. Då funkar det.

 

har du läst inläggen? felet är mekansikt.

 

ludvig. inte det snyggaste men ett tipps är att tejpa eller göra något annat ingrepp som gör så att lyckan alltid är nere. tror inte det ska påverka hur luften åker. utan det är bara kosmetiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...