Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alternativ till iTunes


torsig1967

Rekommendera Poster

Finns det någon bra alternativ mp3 spelare. Istället för iTunes. Jag är inte så förtjust i iTunes filhantering.

 

Finns det ingen spelare som visar den mappstruktur jag själv har till mina mp3-filer. Alltså det är ju bra med ett bibliotek men jag vill att hela den struktur med mappar som jag redan har skall synas i fönstret, inte iTunes långa lista, den gillar jag inte.

 

-- Tor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Hur kan man inte gilla iTunes!

 

Märkligt! (w00t)

 

Du kan ju skapa nya spellistor för varje artist och eller album som du har!

 

Whats not to like HeHe :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller helt och hållet med. itunes är värdelöst och tar över kontrollen för mycket.

har dock inte hittat ngt bra alternativ till itunes än så länge. som fungerar liknande winamp på pc. inte till osX i alla fall.

 

oerhört tacksam om ngn har förslag....

 

död åt itunes. fult är det också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att stänga av itunes "kontrollbehov", jag har alla mp3-or i fin struktur i mappar ordnade av mig, sen drar jag bara musik-mappen till itunes, om jag sedan kastar nåt så får de en utropsteckensymbol i itunes… då tar jag bara bort alla låtar ur itunes-bilbioteket och drar på musik-mappen igen… på det stora ela tycker jag det är mycket lättskött. Alla andra mp3-spelare jag stött på uppför sig likadant… de vill "identifiera" sig själva med mp3-filerna osv. Den stora "grejen" med itunes tycker jag är dynamiska spellistor… genialt. Itunes visning av låtar är ju mycket mera lättnavigerad än en simpel mappstruktur. Men smaken är väl som baken antar jag.

 

Om man ändå vill prova nåt annat för att försäkra sig… så rekommenderar jag audion -> http://www.panic.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacAmp som var en tidig WinAmp kopia finns ju.. heter MACAST numera verkar det som. Har inte testat sen iTunes dök upp. :)

 

http://www.versiontracker.com/

 

Sen tror jag att det går att köra XMMS i OS X också.. Har inte undersökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Lasson att iTunes gärna vill bestämma över allt som har med mp3 att göra.

Använder själv Audion (som föreslogs tidigare) och som även kan exportera till flera olika format

vid speciella behov (den låter bra dessutom-och tar en liten plats på skrivbordet...snygg: Mja.....))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacAmp som var en tidig WinAmp kopia finns ju.. heter MACAST numera verkar det som. Har inte testat sen iTunes dök upp. :)

Kopia kan man man inte kalla det. Nullsoft släppte MacAmp före WinAmp (alfaversionerna). Efter mycket strul (at-soft MacAmp beta -> MACAST). Subband (AMP Radio - MacAmp 2) så släpptes iallafall MacAmp Lite X för OS X. Subband är tyvärr nerlagt men man kan hämta MALT på

http://www.macamplite.com/ .

 

MacAmp 2 släpptes även för windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacAmp som var en tidig WinAmp kopia finns ju.. heter MACAST numera verkar det som. Har inte testat sen iTunes dök upp. :)

Kopia kan man man inte kalla det. Nullsoft släppte MacAmp före WinAmp (alfaversionerna). Efter mycket strul (at-soft MacAmp beta -> MACAST). Subband (AMP Radio - MacAmp 2) så släpptes iallafall MacAmp Lite X för OS X. Subband är tyvärr nerlagt men man kan hämta MALT på

http://www.macamplite.com/ .

 

MacAmp 2 släpptes även för windows.

Häftigt! Det var kul att veta. :)

 

Vad använde folk för Mp3-mjukvara för Windows på den tiden? Första gången jag hörde talas om Mp3:or var hos en vän som använde en Windows-burk.. han hade 10-20 Mp3or och dom tog väldigt mycket plats sa han. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att stänga av itunes "kontrollbehov", jag har alla mp3-or i fin struktur i mappar ordnade av mig, sen drar jag bara musik-mappen till itunes,

Men om jag sorterat låtarna i en mapp i Finder t.ex. genom att numrera spårordningen så skiter ju iTunes i det. Den sorterar efter något annat t.ex. låttitel i ID3-taggen. Eftersom det inte är möjligt att ha en kolumn med själva filnamnet måste jag sortera om för hand. Jätteskoj!

 

Hur jag än gör får jag inte programmet att spela upp låtarna i den ordning de har i Finder. Eller har jag missat någon funktion?

 

--

 

En sak till. iTunes mixar låtarna med små crossfades. Rätt snyggt...ibland. Hur stänger man av det?

 

--

 

Tack för programtipsen: Gillade Audion och MacAmp Lite. Några funktioner från iTunes också (reglaget där man snabbt kan placera sig var som helst i låten) så vore världen ljus och vacker!

 

-- T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. iTunes mixar låtarna med små crossfades. Rätt snyggt...ibland. Hur stänger man av det?
I menyraden: Itunes -> Inställningar -> Effekter - > Uppspelning med överton

 

Gällande iTunes struktur av filer i allmänhet är det kanske en smaksak, men delar gärna med mig av egna erfarenheter. Switchade från PC (Winamp) till Mac i februari. Valde då att ge iTunes en ordentlig chans men var emot dess egenskap att sortera allt via ID3-taggen. Importerade rubbet på en gång vilket ställde till det för diverse filer. Valde att fixa till taggarna, vilket tog ett tag, men nu när alla taggar är rätt fungerar systemet ypperligt. Har stenhård koll på filerna, men som sagt... det är väl en smaksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag sorterat låtarna i en mapp i Finder t.ex. genom att numrera spårordningen så skiter ju iTunes i det. Den sorterar efter något annat t.ex. låttitel i ID3-taggen. Eftersom det inte är möjligt att ha en kolumn med själva filnamnet måste jag sortera om för hand. Jätteskoj!

Hur ser det ut om du väljer Spår i Visningsalternativ? Är spårnummer ifyllt i taggarna så sorteras låtarna efter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iTunes kan nog ta lite tid å fastna för.. e ju som iPhoto. Kör man men någe av de programmen som slipper man bry sig om hur saker å ting ser ut i finder. Sen ja började köra med iTunes till musik så behöver ja inte bry mig om hur filerna ligger i finder för allt jag kan göra med musiken går att göra via iTunes.

 

 

Tycker man ändå inte om programmet så finns va ja vet bara Audion 3 ifrån www.panic.com, kostar iofs. en slant men är det enda vetiga alt. macamp har de lagt ner å lite versionen ser för taskig ut.

 

iTunes e som sagt va mer än bara en musik-spelare, är en musik-hanterare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen ja började köra med iTunes till musik så behöver ja inte bry mig om hur filerna ligger i finder för allt jag kan göra med musiken går att göra via iTunes.

Eftersom jag bränner ut på CD och kör mp3skivor på dvdn så måste jag ha ordnig i Finder. iTunes = dubbelarbete -> Inte bra.

 

Kunde iTunes sortera efter filnamn och ha någon sorts funktion för att hantera foldrar så vore saken biff.

 

Det finns ett problem om allt fler program försöker kringå filhanteringen i Finder. Alla dessa program blir sina egna filhanterare (filer måste ju hanteras så länge vi har den typen av datasystem vi har) och jag som användare måste för varje nytt program sätta mig in i en ny "smart" filhanterare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Personligen förstår jag inte riktigt det här problemet!

 

Varför sortera efter de filnamn man har i Finder?

 

Låter onödigt!

 

Det bästa är ju ändå att sortera ut efter Artist,Album eller genre. Då skapar man ju bara nya spellistor i iTunes och drar sedan de låtar från Biblioteket man vill ha till respektive spellista vilket går fort. Då får man bra ordning på grejerna!. Själva Biblioteket(Library) är ju bara ett samlingsställe för all musik som man har i iTunes. Det är ju separata spellistor som man kör sin musik genom om man vill spela mer som man gör via traditionellt CD lyssnande!. I respektive lista kan man ju sedan sortera efter låtnummer,artist,låt etc genom att klicka på respektive kolumn högst upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Smisk åt dom som inte har fullständiga ID3 taggar! :P

Hej!

 

P2P problem hehe :D:lol: (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är ju ändå att sortera ut efter Artist,Album eller genre. Då skapar man ju bara nya spellistor i iTunes och drar sedan de låtar från Biblioteket man vill ha till respektive spellista vilket går fort.

OK, jag kanske inte kollat in iTunes riktigt men vad händer när jag skapat säg hundra spellistor? Alla hamnar på rad i vänsterfönstret... Inte snyggt.

 

Eller kan man göra någon slags foldrar där för att få ordning?

 

-- T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...