Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa av Elektronikbiten, TeleXperten mfl?


Grus74

Rekommendera Poster

Hej!

 

Lite sugen på en iPhone men inte på Felia så blev glad när jag såg följande:

http://www.ronndahl.se/index.php?main_page...products_id=237

http://www.telexperten.se/shop/?ref=prisja...nr=iphone16GB3G

http://www.teknikkedjan.com/apple-iphone-1...-p-1146354.html

(Hittade dessa via Prisjakt.nu)

 

Så, det verkar som att det nu går att köpa den i svenska butiker "ärligt" olåst (med det menar jag ej hackad) med de garantier de svenska konsumentlagarna ger men samtidigt säger de jag snackat med att det bara är Telia som får sälja iPhone och allt annat är fuffens. Hur ligger det till? Tidigare har man ju sett ganska uppenbart ljusskygga "butiker" sälja den men tex två av ovanstående har ju fysiska butiker och allt, känns väl varken mer eller mindre (o)seriöst än många andra mindre dator- och telefonbutiker. Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De är ju verkligen sjukt dyra. Skulle aldrig köpa där även om de var seriösa.

 

Importera en själv, finns massvis med länder i Europa som säljer olåsta.

 

Eller köp en på Tradera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det var dyrt visste jag redan men å andra sidan kostar de inte så mycket mer än den N96 jag har nu. Och importera själv har jag kollat på men priserna verka bli ungefär de samma men då utan några garantier. En begagnad och hackad lur från Tradera/Blocket/etc är inte av intresse heller då även dessa inte är markant billigare.

 

Men är det bara Telia som får sälja eller inte? Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oklart hurvida Telia har ett exklusivt avtal med Apple eller inte.

 

Det faktum att bara Telia tillhandahåller iPhone talar för att de har ensamrätt på försäljning, dock har Telias VD hävdat flera gånger att Telia inte har ensamrätt på detta utan att det är fritt fram för andra operatörer att förhandla med Apple.

 

Vad gälelr garanti gäller denna bara hos försäljaren du har köpt telefonen hos. Köper du en importerad telefon kan du alltså inte knalla in med den här hos Telia och få en garantireparation, du måste helt sonika skicka den till det land den importerades från med ett originalkvitto. Och detta kommer du ju knappast att göra.

 

 

I princip kan man säga på detta vis:

Köper du en importerad/mjukvaruupplåst iPhone har du ingen praktiskt gångbar garanti.

Köper du en från Telia får du dras med Sveriges dyraste operatör, men du har i alla fall möjligheten att få en garantireparation om skiten brakar ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telias VD hävdar bestämt att de inte har ensamrätt.

Istortsett alla operatörer har erkännt att de samtalat med apple (även efter telia började sälja)

 

Jag tror inte de har ensamrätt, de andra operatörerna är bara för snåla i förhandlingarna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar :)

 

Och jo, det är ju strulet med att skicka saker utomlands för eventuella garantiärenden man vill undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar :)

 

Och jo, det är ju strulet med att skicka saker utomlands för eventuella garantiärenden man vill undvika.

 

Är ju butiken du köper den av som är skyldiga att ge dig garanti så det ska inte vara ngt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oklart hurvida Telia har ett exklusivt avtal med Apple eller inte.

 

Det faktum att bara Telia tillhandahåller iPhone talar för att de har ensamrätt på försäljning, dock har Telias VD hävdat flera gånger att Telia inte har ensamrätt på detta utan att det är fritt fram för andra operatörer att förhandla med Apple.

 

Vad gälelr garanti gäller denna bara hos försäljaren du har köpt telefonen hos. Köper du en importerad telefon kan du alltså inte knalla in med den här hos Telia och få en garantireparation, du måste helt sonika skicka den till det land den importerades från med ett originalkvitto. Och detta kommer du ju knappast att göra.

 

 

I princip kan man säga på detta vis:

Köper du en importerad/mjukvaruupplåst iPhone har du ingen praktiskt gångbar garanti.

Köper du en från Telia får du dras med Sveriges dyraste operatör, men du har i alla fall möjligheten att få en garantireparation om skiten brakar ihop.

 

Varför skulle man inte kunna skicka den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...