Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Helgalen dator


Matstor

Rekommendera Poster

Hej alla mac genier. Det var ett tag sedan jag hade en fråga, men nu har jag stort behov av hjälp.

Har en iMac av den första generationen ( inte dom färgglada, den första vita utan kamera ) som har funkat kanon bra i ca 4 år. Strax före jul så kom det första tecknet på förestående problem, den bara la av ibland, in och läsa här på forumet och konstaterar att det är nätagget som ger upp. Nåväl, vi ska snart köpa ny och barnen får den här. Men i förrgår börjar den flippa ur helt, hela bilden börjar skaka, och glada färger kommer fram över hela skrivbordet. Någon sa här att man kunde sudda ut dom med musen och det gjorde det, tills det blev värre och allting frös. Omstart. funkar en stund så att jag hinner göra en genomgång med skivverktyg, hittar STORA problem. I med skivan och gör en reparation. Reparerar allt utom en som jag nu inte kommer ihåg, men det var nåt som skulle vara 47 och var 9122. datorn går inte att använda nu, köpte en ny idag imac G5 20" 2,4 1Gig ram osv. Kopplade ihop datorerna och hoppades att den nya kunde hitta den gamla bakom allt färgsprakande och darrande. Men icke sa Nicke, den känner av att den rebootar men hittar inte något OsX. Där har jag ju ALLT! Och tyvärr så tillhör jag den grupp som säger " säkerhetskopiera? det gör jag sedan ".

Kan säga att jag gjort en hårdvaru kontroll utan att hitta nåt fel ( tog nästan 45 min ) och då var den stabil hela tiden. Men om jag nu kör skivverktyg från skivan så hinner den bara starta så kommer det upp en ruta som säger att den tappat kontakten med enheten, tror jag, för det skakar så mycket så det är svårt att läsa. Hur i h...vete ska jag få över allt till min nya dator? Vad kan felet vara? Kan det vara minnet? Det var när den körde genom minnet i hårdvaru testet som det tog tid, ca35 min.

 

Med stor förväntan Mats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Har fixat över allt material till nya datorn nu. ska snart formatera den gamla och se om det går att göra nåt, men jag är tveksam.

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Har fixat över allt material till nya datorn nu. ska snart formatera den gamla och se om det går att göra nåt, men jag är tveksam.

Mats

Synd att ingen här på forumet behagar ge ett bra svar.

 

/Ny iMac och macanvändare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det fanns tidigare en förlängd garanti på iMac G5 på grund av hårdvarufel hos en del exemplar. Men den garantiperioden är över. Får du inte i gång den gamla datorn är den närmast att klassa som skrot.

 

http://macworld.idg.se/2.1038/1.62198

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, nu funkar iallafall den nya utan problem. Fick ett tipps om att en utav fläktarna inte funkar ( finns det två? ) då den verkar funka bra när den är kall. Jag upptäckte det igår kväll när den har varit avstängd i flera timmar, men efter ca 5-10 minuter var det dags igen.

Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett känt problem är att luftslitsarna/hålen under iMacen sätts igen av damm mm och måste ovillkorligen vara öppna för att få kylning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jepp, nu är den fixad. Läste runt lite mer på olika forum och konstaterade att dom gamla iMacarna käkar kondensatorer till frukost! Öppnade och kollade, just det, 5 stycken som var redo att lyfta på hatten. Skrev av värden och mätte diameter och längd, hoppa i bilen och körde till Elfa. Inhandlade allt jag behövde och 3 timmar senare står den nu här tyst och fin med nytt system installerat. DOCK så är det en liten defekt någon stans, den är lite mörkare i nedre kant, men fullt användbar iallafall.

F..n, jag är lite stolt faktiskt, inte blev det dyrt heller ca 200 sek ( om man inte räknar med nya iMacen så klart )

Alla ni som har dylika problem och garantin har gått ut för länge sedan, misströsta inte, det går att fixa. Det var första gången jag höll i en lödkolv och det gick.

Glada hälsningar Mats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Häftigt! Och roligt! :)

 

Annars mörk nederkant = beror på mindre bra betraktningsvinkel på den inbyggda skärmen. Ifall fenomenet inte ändras med betraktningsvinkeln så kan det bero på att den understa av skärmens lysrör är paj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...