Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Riktig" GPS på väg?


abrahamsson_94

Rekommendera Poster

abrahamsson_94

Jag läste att det nu hade kommit "riktig" GPS till iPhonen? Man var tvungen att ha en jailbreakad iPhone och programmet heter xGPS och kan laddas ner i Cydia. Tror även att man kan tanka ner kartor hemma och sedan använda dem offline i stora vida världen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gps är själva hårdvaruchipet, inte mjukvara...i iPhonen sitter det ett gps-chip som tar hjälp av en server för din första ungefärliga position, aGPS.

 

Menar du navigationsprogram, som jag förmodar, och med riktigt menar likt de navigatorer man har i en bil, sokm jag förmodar, så finns begränsningen i SDK't att de som ska göra ett sådant behöver ett avtal med Apple och ingen verkar ha skaffat det hittills onekligen även om flera sagt sig ha på gång.

 

När det gäller offline-kartor som jag tror är hela grejen med xGPS (inte har väl det navigation?) så finns det ett antal applikationer, men hittills bara för vissa delar av USA då kartor tar ganska stor plats att lagra om man ska ha hela världen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xgps med bla röstnavigering släpps den 20 feb. Tog hem programmet, funkar bra tycker jag. Ser fram emot vad dom apple o andra kommer o göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort samma sak och använder Global Map Download Tool för att ladda ner kartan i iPhonen (går snabbare än att göra det direkt). Dock så får jag inte natvigationen att fungera: när jag söker på en adress så hittar den inte adressen, vad gör jag för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen koll på de, men jag undrar hur du får in de i iPhonen sen? Måste du in o mecka in i roten då eller o äventyra telefonen??

Måste du zooma in även där vilket område du vill eller kan du välja hela Sverige tex direkt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på de att igår så försökte jag ladda ner gbg-området via wifi hemma, de var otroligt segt+ att den hängde sej efter typ 20%.. Jag antar att de inte är meningen att man ska ladda ner på de viset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alltså, hur många ggr måste man rätta folk, GPS-chipet tar INTE fram en "ungefärlig" punkt med hjälp av servrar, den tar hjälp av telemaster och wifihotspots för att få fram en ungefärlig position tills ATT gpsen räknar fram exakt XYZ mha navstar.

 

GPS chipet gör samma sak i iphone som det gör i en garmin, tar emot en bitström och använder den för att plotta positioner, däremot krävs det ett par bitar för att positionen ska gå att fastställa och det tar en liten stund transmissionsmässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt. a-GPS är inte mindre exakt än vanlig GPS. Den är bara snabbare med ungefärlig position och passar därför perfekt i mobiltelefoner. I en bilnavigator är det lite viktigare med exakt position så där brukar man få vänta 1-2 minuter tills exakt gps-position hittats

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...