Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ön som aldrig fanns


snowreeler

Rekommendera Poster

Läste någonstans, de senaste dagarna alltså, att ön varit borta sedan 90-talet. Borde de inte klagat lite tidigare då kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha! Erik Sturkell är geofysiklektor på GVC där jag pluggar. Hade honom i en geofysikkurs i höstas!

 

Trevlig prick, kunnig, men ingen god talare.

 

Erik Sturkell till höger i bild:

img_3664.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu mer fascinerande tycker jag historien om Mjödland är, namnet lite osäkert dock, sägs vara beläget norr el söder om Färöarna, där finns faktiskt uppgifter från sjöfarare som varit i land på ön som berättade om lokalbefolkningen, små rödhåriga satta män och kvinnor dryga metern höga i lustiga hattar, ön fanns på en del kartor ända fram till 1800-talet men sedan försvann allt utom berättelserna och ingen har lyckats hitta Mjödland sen dess. Fast en gång om året varje år sen dess är ön och dess invånare trots det aktuellt trots att ingen vet var det ligger rent fysiskt eller har bevis för dess existens, dock florerar en massa bildbevis men kanske av tveksam karaktär. Spännande är det dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu mer fascinerande tycker jag historien om Mjödland är, namnet lite osäkert dock, sägs vara beläget norr el söder om Färöarna, där finns faktiskt uppgifter från sjöfarare som varit i land på ön som berättade om lokalbefolkningen, små rödhåriga satta män och kvinnor dryga metern höga i lustiga hattar, ön fanns på en del kartor ända fram till 1800-talet men sedan försvann allt utom berättelserna och ingen har lyckats hitta Mjödland sen dess. Fast en gång om året varje år sen dess är ön och dess invånare trots det aktuellt trots att ingen vet var det ligger rent fysiskt eller har bevis för dess existens, dock florerar en massa bildbevis men kanske av tveksam karaktär. Spännande är det dock.

Det låter ju som om de menar Irland. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, namnet Irland skulle ju kunna härstamma från Midland, d v s Mjödland. Eller kanske från Irrland, Harald Blåtand påstods ha hittat den på en av sina irrfärder och irriterad över att ha missat Amerika då döpte ön till Irrland som resultat där av. Finns kanske fler teorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske, namnet Irland skulle ju kunna härstamma från Midland, d v s Mjödland. Eller kanske från Irrland, Harald Blåtand påstods ha hittat den på en av sina irrfärder och irriterad över att ha missat Amerika då döpte ön till Irrland som resultat där av. Finns kanske fler teorier.

 

Namnet Irland kommer naturligtvis från "Éire", som är det iriska namnet på landet, eller snarare på ön.

http://en.wikipedia.org/wiki/Éire

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste du ta död på det roliga redan?! :D

Jag tror snarare att Eire kommer från det välkända e're i stockholmskan. Som i konstruktionen: Va e're om? Sammanskrivningen e're är ordagrant "är det", och en liknande sammanskrivning finns på västkusten, och har gett namn till orten Lilla Edet, alltså e'det. Det är allom bekant att vikingar från ost- och västkusten tog med sig "e're" när de upptäckte Irland. Det sägs att utkiken ropade "Va e' re' där? Och då fick det heta Eire. :fane:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sägs att utkiken ropade "Va e' re' där? Och då fick det heta Eire. :fane:

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för jag förstår det sista men det innan var :ThumbsUp:

 

"Go raibh maith agat" betyder ord för ord "må bli gott på-dig", eller mer begripligt formulerat "Må du få gott!". Det är en fras som används för att tacka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började på en ny kurs i dag, och Sturkell har hand om den första delen av den. Då blev jag påmind om att han använder Mac! Nu är jag hemskt dålig på modeller och sånt, men jag gissar att det är en PowerBook han har. Den ser ut som en sån gråmetallisk PowerBook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...