Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad måste stå på påskbordet?


Axelman

Rekommendera Poster

Själv mumsar jag på drygt 400 gram kallrökt lax... Det är det närmaste godis man kan komma i matväg, tycker jag! :D

Ingen påskmat, men jag var väldigt sugen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fjellis, man kan göra pytt på precis vad som helst. Lammpytt är jättegott! Lamm köper man under andra tider på året, inte under påsken.

 

Påskskinka vet jag att de serverar i Kanada, så jag tror det är mer vanligt i nordamerika med "påskskinka". De serverar kalkon istället på julen (fast några har också skinka, men mycket mindre vanligt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag bodde på Irland åt jag julmiddag hos ett par arbetskamrater. Ingen av dem från Irland.

De bjöd på anka! Underbart gott. Först trodde jag den var dåligt tillagad, eftersom den var rödlila i köttet, men de är tydligen såna.

Det var det möraste jag ätit. Just kyckling och kalkon är alltid trådiga och sega, men ankan smälte i munnen.

1.5 år senare kan jag fortfarande inte sluta prata om hur gott det var!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej man kan bara göra en sorts Pytt i Panna. Det är liksom ett varumärle/specifikation. Men visst du kan väl göra din pytt på vad som - men beställer man en Pytt i i Panna så skall man få en gjord enligt originalreceptet - ej gjord på lamm. Läs Hagdal/Wretman m fl

 

Fire Wire är en sak USB en annan.

 

Lamm köper man när man vill - även till Påsken - men om du inte vill det - eller inte har råd så slipper du så klart. Finns inga regler för när man får handla det vad jag vet.

 

Själv är jag gift med en svenska men tjôtar mycket litet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pet lilla gumman - Mycket energi i folk från Söder och Sofia... (tre punkter) mycket energi.... Lammstek**, potatisgratäng med grönmögelost/frädde i... Calvados gele... Spansk Rödvin.

 

** 11,75 kr dyrare per kilo just denna vecka.... vi köpte en stek med ben i - på 1,8 kilo.... 1,8*11,75----

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår drack jag påskmust.. mer 'påsk' än så blir det inte för min del. :)

 

Jag tror att jag har bestämt mig för att ogilla påsken. Man är ledig men allt är stängt och gatorna är öde. Som tur var kom jag på att Kista-centrum var öppet igår annars hade jag blivit lappsjuk.. stor lättnad att hitta lite levande människor. :)

 

Varför äter man så mycket kött på alla helger? Kan ingen helg vara en vegetarisk helg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv mumsar jag på drygt 400 gram kallrökt lax... Det är det närmaste godis man kan komma i matväg, tycker jag! :D

Mmmm, underbart med kallrökt lax!!! Oj, nu kurrar min mage :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förutom lammrester (ej pytt) så blev det LAX.... inte dyrare för att det var Påsk, snarare tvärtom - och minst lika gottttttttttttttttt (Ingen nubbe - arbetsdag i morgon!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vanligt är det att man har påskskinka på påskbordet?

Mycket ovanligt... inte ens frun känner till någon som gör så.... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför äter man så mycket kött på alla helger? Kan ingen helg vara en vegetarisk helg?

Alla vegetarianer jag känner vet varför man äter kött..... ;) Att det är så mycket kött i

helgfirandet beror ju på gamla traditioner. Vegetarianism är en ganska liten och ny del

av vår matkultur, men en stadigt växande och god och nyttig matkultur!

Surfa in på vegomums så hittar du allt (?) du

behöver för en vegetarisk storhelg!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Varför äter man så mycket kött på alla helger? Kan ingen helg vara en vegetarisk helg?

Alla vegetarianer jag känner vet varför man äter kött..... ;) Att det är så mycket kött i

helgfirandet beror ju på gamla traditioner. Vegetarianism är en ganska liten och ny del

av vår matkultur, men en stadigt växande och god och nyttig matkultur!

Surfa in på vegomums så hittar du allt (?) du

behöver för en vegetarisk storhelg!!!

Bra sajt-tips.. tackar. :)

 

Jag vet också varför det äts så mycket kött på storhelgerna.. vill bara mana till lite eftertanke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet också varför det äts så mycket kött på storhelgerna.. vill bara mana till lite eftertanke.

Äter mycket mer vegetariskt nu än förr men kommer inte att bli vegetarian. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet också varför det äts så mycket kött på storhelgerna.. vill bara mana till lite eftertanke.

Äter mycket mer vegetariskt nu än förr men kommer inte att bli vegetarian. ;)

Du menar att du äter frukost, lunch och middag precis som vanligt men har lagt till ett par vegetariska måltider? ;)

 

Jag kommer heller aldrig att bli vegetarian.. jag undviker att äta djur bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
Äter mycket mer vegetariskt nu än förr men kommer inte att bli vegetarian. ;)

vad blir det nu i år då på påskbordet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...