Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad måste stå på påskbordet?


Axelman

Rekommendera Poster

Ägg, sill, janssons frestelse, prinskorv, köttbullar......... (w00t)

 

Drickat hoppar vi över i denna tråd....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påskmust så klart!

 

Och varför hoppa över drickat? Smånubbar köper vi - då det är ”kul” att prova olika sorter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Must ja, det är ju den bästa drickan som finns. Varför säljs den bara vid jul och påsk?

Vilket väsen det skulle bli om Coca-Cola bara såldes vid midsommar och höstdagjämningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Must säljs året om, men folk har vett nog att bara dricka den vid påsk och jul. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den säljs INTE året om.

Det finns bara påskmust och julmust, ju.

Möjligen säljs rester ut under resten av året, men det kan man inte räkna med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den säljs INTE året om.

Det finns bara påskmust och julmust, ju.

Möjligen säljs rester ut under resten av året, men det kan man inte räkna med.

Jo då must säljs året runt i små 33cl flaskor under namnet must.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså? Var i landet???

Och vilket företag tillverkar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev bara en post med mat, resten rörde sig om dricka, så därför skall jag komplettera med en 'absolut' rätt som vi 'alla' i Finland har på bordet till påsk, nämligen memma. Vad är det, (som Luther sade i katekesen)?. Memma är en kall efterrätt, huvudingrediensen är något med malt eller råg. Ätes med strösocker och grädde. Mums. Finns i alla matvaruaffärer i björknäverimiterande papprivor, ca en liter. Skogsfolket och karelarna, eller var det tavasterna tilverkade förr dessa äkta rivor av björknäver.

Gunnar D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns på petflaska 1.5 l också. Under namnet must som sagt. Vet inte säkert men det kan vara Spendrups.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju annars ngt som heter Svagdricka....

 

Fast must e must... PÅSK Must är tvunget attt ha en dag som denna. Själv får jag hållas med Light varianten pg av Diabetes - men det får duga-))))

 

Vi har även lammsteken klar. Och vårt favorit: vitlösmos till det.

 

Vitlöksmos, (recept av Julia Child - översatt av Leon Nordin) man tar TVÅ hela vitlökar som skalas ordentligt - sedan kokas (förvälls) alla bitarna i mjölk i 20 minuter. Får ej ta färg!!! Av detta gör man sedan en pure i mixern som sedan blandas i den vanligt gjorda potatismoset.... OBS DET MÅSTE VARA TVÅ HELA!!!

 

Mjöl, smör, grädde och salt... så klart till denna för att få till det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har absolut inget speciellt på matbordet under påsken. Vet inte ens varför man envisas med att fira påsk. Visst vet jag att det är en religiös helg, men jag är inte speciellt religös av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev egentillverkad Kinamat idag, i morgon blir det kycklingfileer med skinka emellan...mums

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lunch: Enbärsgravad lax och inlagd wasabisill med tillbehör.

Middag: Lammstek med ugnsstekta potatisar, rödbetor och morötter.

Påsken är en höjdare: Fin tid på året, godare mat än på julen och mer avslappnat.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sherrysill, senapsgravadsill och inlagd stekt sill

sherry och soyamarinerad kycklingfilé (marineras i 2 dygn)

laxpaj

Köttbullar, prinskorv och ägg

Påskmust är ett måste precis som Absolut Citron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har inte ätit nåt "påskigt" idag alls. Inte ens druckit must, faktiskt...

Däremot har jag (för första gången på massor år) dragit till påskefyrn!

 

Annars håller jag med CyberPet, jag tycker det är löjligt med alla dessa förlegade och urvattnade traditioner som vi har här i landet.

Ge folk en pott med lediga dagar istället att fördela efter behag under året, så blir alla nöjda.

Om sen majoriteten väljer att plocka ut det vid påsk ändå, så är det helt ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsamma om den är religiös eller inte.... jag är inte religiös- men en lite längre helg med goda middagar, långa promenader, museeibesök, gallerier...slappa eller städa balkongen.... och vänner som träffas är aldrig fel....

 

...varför hänga upp det på om det är den eller den sortens helg - passa på att ha det trevligt med vänner kring borden...

 

..och krokusen är uppe o lyser grant.....

 

..är det månntro inne att inte tycka om helger?:-)))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..antar att det finns ngn Canadesisk helg som MÅSTE firas däremot:-)))))

Under de 7 år vi varit tillsammans (min kanadensiske make och jag) så har jag då inte stött på någon kanadensisk helg som bara måste firas. Varken maken eller jag är speciellt mycket för firande av religiösa helger. Det var en plåga att vara i Kanada i julas, total hysteri. Så vi kommer att hålla oss hemma framtida jular så vi slipper denna hysteri med mat och julklappar. *pust*

 

Det enda som är värt att fira ordentligt, är vår bröllopsdag. (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen kan man ju fira Valborg och 1a maj.... den är inte ngt religiöst över--- eller?

 

Ja att ha trevliga helger är ju upp till var o en om man vill ha eller inte... själv bryr jag mig inte ett skvatt om - om de är religiösa eller inte... jag får ledigt och kan ha det trevligt...inet ens julen är hysterisk hos oss..... inte ens Norensk... Julmust... skinka.. kul o trevligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har absolut inget speciellt på matbordet under påsken. Vet inte ens varför man envisas med att fira påsk. Visst vet jag att det är en religiös helg, men jag är inte speciellt religös av mig.

Jag har inte ens märkt att det är påsk. I min familj har påsk, midsommar och valborg aldrig firats egentligen och jag har blivit ganska ointresserad av att fira de helgerna. Finns roligare saker man kan göra.. och man mår bättre om man väljer själv vad man vill göra. :)

 

Däremot kan det ju vara fint att fira helger om man har barn eller en tätt sammanhållen familj. Min familj har aldrig varit så idyllisk. :)

 

På mitt påskbord stod det för övrigt en vegetarisk pizza med mycket fårost.. det ska bli en påsktradition tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I dag blir det rester - kan bli en tradition det med:-))))

 

Vilka rester?:-))) lamm, röddvin, potatisgratäng, sill o nubbe rester..... :rolleyes:

 

Lika glad att det är helg i alla fall = ledighet - som ägnas åt att städa ut en massa ski....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lamm äter jag gärna, men inte under påsken då priserna ofta går upp extremt mycket. Vitlöksspäckad lammstek med gräddig och god sås och hasselbackspotatis till. Mums. Fast nästan godast är det dagen efter när man gör en pyttipanna på resterna. En riktigt gräddig sådan. Livsfarligt med tanke på att lamm egentligen ska vara smalmat. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En RIKTIG - Pytt i Panna skall göras på oxfile och fläskkött blandat. Lamm har inget med den äkta rätten Pytt i Panna att göra egentligen - men nu får väl alla gör så som de vill när det gäller sitt matintag...

 

Att du inte firar Påsken måste ju göra det lättare att slippa köpa dyrt lamm då???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vanligt är det att man har påskskinka på påskbordet?

 

Är det något man alltid har haft eller är det något som har kommit nu på senare tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev själv lite förvånad amg detta med ”påsk” - skinka - för mig har det alltid varit lammet som gäller (jag lägger gärna en slant xtra på det.... unnar mig det på de lediga dagarna) samt sillen o nubben o köttbullarna och...musten då ja...

 

Ingen skinka hos oss alltså...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...