Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Göra svartvita foton


vips

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag skulle vilja göra en svartvit bild men ha kvar en viss färg på ett visst ställe. Tex läppstiftets röda färg och allt annat svartvitt eller kanske en "Londonbuss". I vilket program kan man göra detta? Förstår att det går att göra i Photoshop men lite dyrt för min del så finns det något en aningen billigare? Och hur gör man?

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop Elements kanske kan vara ett alternativ? Tycker det är väldigt prisvärt med ett pris på 675 kronor. Ett sätt att göra det du efterfrågar där är följande som jag läste i en av Scott Kelbys böcker (om jag inte minns fel):

 

1. Gör en kopia av bilden/bakgrundeslagret till ett nytt lager. Antingen via Layer menu > New > Layer via Copy eller tryck Command + J.

 

2. Välj Brush Tool och ta en med mjuka kanter i lagom storlek (beror helt på hur stor bild och hur fina detaljer du ska "måla" runt i nästa steg). I menyraden längst upp med olika inställningar för Brush Tool väljer du också Mode > Color.

 

3. Välj svart som förgrundsfärg genom att trycka på D och måla nu över alla delar av bilden som du vill ska vara svart-vita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...