Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Trasig fläkt MBP

lamotte

Recommended Posts

Har nu köpt en begagnad macbook pro (se tidigare tråd). Det är den första varianten, 1,83GHz processor osv.

Jag laddade hem iStat Pro nu och såg då att den högra fläkten inte verkar vara igång (den står på 0 rpm hela tiden). Men den vänstra verkar funka bra.

Noterade även att CPUn hade oväntat hög temperatur. Den pendlade mellan 70-85 grader, men det verkar vara på väg ner för tillfället och har stabiliserat sig på ca 67 grader.

Tror ni att den högra fläkten är körd och behöver bytas? Det är väl heller inte riktigt bra att CPUn är så varm. Kan detta vara en effekt av att fläkten, förmodligen, lagt av?

Att en Core Duo blir varm är ganska normalt, vet att farsans ligger på liknande temps som du har, även under låg load.

Men det vore nog bra om du lämnade in datorn för att fixa den andra fläkten, speciellt om du ska göra saker som är mer krävande och processorn blir varmare!

Ok, bra att höra att den höga tempen inte är så onormalt.

Men jag har ringt runt lite nu o fått ett pris på 250:- + moms för en fläkt, och det verkar överkomligt tycker jag. Tänkte alltså byta den själv.

Men frågan är om jag nu även ska byta den vänstra fläkten? När jag ändå är igång och plockar isär datorn eller om den kan leva länge till?

Ok, bra att höra att den höga tempen inte är så onormalt.

Men jag har ringt runt lite nu o fått ett pris på 250:- + moms för en fläkt, och det verkar överkomligt tycker jag. Tänkte alltså byta den själv.

Men frågan är om jag nu även ska byta den vänstra fläkten? När jag ändå är igång och plockar isär datorn eller om den kan leva länge till?

"Normalt" får nog här tolkas som ett relativt begrepp, i bästa fall. Det är inte alls bra med för hög temp, något som de första Macbook Pro med Core Duo hade problem med. Har för mej att fläktvarvet var förinställt på 1000 rpm vilket visade sej vara alldeles för lågt och ändrades senare till det dubbla. Jag skulle absolut rekommendera installation av t.ex. smcFanControl och höjning av varvtalet.

Vissa fläktar tycks paja tidigt, medan andra håller i "oändlighet", så man får väl gå 50/50 på magkänslan/plånbokstjockleken. 250 spänn plus moms är ungefär halva priset mot vad den billigaste fläkt jag lyckades hitta kostade (i USA). I Sverige kunde jag fått en för ca 550 kr, OM jag samtidigt betalade för bytet (fick ingen exakt prisuppgift men gissa på vad en halvtimmes verkstadsjobb kostar). Ingen av de firmor jag snackat med kunde (fick) sälja en lös fläkt. Ditt pris verkar osannolikt lågt; man blir frestad att köpa ett helt gäng fläktar och finansiera det egna bytet genom avans av vidareförsäljning. Intressenter lär inte saknas. Var och hur fick du ditt pris?

Jag skrev några rader om mitt fläktbyte (lite pilligt) i en annan tråd:

https://forum.macworld.se/index.php?s=&...t&p=1014162

Nu visade det sig att det var 250:- plus 100:- i frakt till företaget jag köpte från. Så totalt blev det 350:- plus moms och sen tillkom posten avgifter för frakt hem till mig (ca 40:-) totalt landade fakturan på 460:- vilket jag tycker är rätt ok ändå. Känns rätt skönt att slippa beställa från utlandet om det inte behövs.

Jag fick rådet att byta båda fläktarna samtidigt av macforum i gbg men just nu har jag inte råd och slutar den andra så får jag byta den då.

Jag ringde runt till olika mac-försäljare/serviceställen i göteborgsregionen och pratade med serviceavdelningen. Totalt ringde jag till 4-5 ställen och det var bara macforum i göteborg jag fick nej av. Det slutade med att jag köpte fläkten av LOP i Göteborg AB. Till helgen ska jag ge mig på bytet med hjälp av ifixits guide :)

Bra tips förresten om att ställa in ett högra varvtal på fläktarna. Det verkar som att min fläkt (den som funkar) ligger konstant på 1000rpm och processortempen är runt 60-70 grader.

Du fick mycket bättre pris än jag. Dessutom verkar det vara bättre att ha Mac på Sveriges västsida än på östsidan, för här ville ingen sälja en lös fläkt för att "inte stöta sej med Apple" (vilket skitsnack, helt uppenbart nu). Ja ja, gjort är gjort och tills för några dagar sen var jag faktiskt nöjd med mitt pris, så det gör ju inget om jag fortsätter med det. Jag är iaf nöjd med macbooken igen; den är tyst som en kärleksviskning :)

Tack för ditt tips. Om det blir ett till fläktbyte här vet jag vart jag ska vända mej.

Lycka till med skruvandet! Det jag tyckte var besvärligast och pilligast var faktiskt tejpen, som hade åldrats, typ "växt fast" och stelnat av tid och värme. Därför skulle jag råda dej att ha lite ny tejp i beredskap, ifall din är (blir?) förstörd och inte kan återanvändas.

Hej,

Det finns instruktioner (video) på nätet.

Jag lät Office i Gävle byta högerfläkten på min 2x2,16 Ghz (ser väl likadan ut) för någon vecka sedan. De tog 560:- för fläkten och 1 tim à 850:- för bytet, dvs 1.410:- plus moms. Men de lämnade pris innan. Det var en företagsdator, annars hade jag fixat det själv.

Hej,

Det finns instruktioner (video) på nätet.

Jag lät Office i Gävle byta högerfläkten på min 2x2,16 Ghz (ser väl likadan ut) för någon vecka sedan. De tog 560:- för fläkten och 1 tim à 850:- för bytet, dvs 1.410:- plus moms. Men de lämnade pris innan. Det var en företagsdator, annars hade jag fixat det själv.

Ja, jag hade kollat på flera olika instruktinssajter och bedömde att jag "borde" klara av jobbet själv. På ett par ställen bedöms jobbet vara av högsta svårighetsgrad, vilket jag knappast kan instämma i. Det konstiga visade sej dock vara det faktum att ingen av instruktörerna så mycket som ens andades om de moment som var mest kritiska, enligt mej. Tejpen! Resten var inte speciellt svårt, förutsatt att man har skruvat lite förut och inte brukar få spader när saker inte genast går "som på film". Operationen gick bra (iaf den här gången) och var absolut värd den där dryga tusenlappen (om man slipper betala den själv med redan skattade, egna stålar).

Sådär, nu var fläkten bytt. Ganska enkelt ingrepp egentligen om man följer ifixit.com och deras guide.

Nu tuffar båda fläktarna på i 1500rpm med fancontrol installerat :)

Sådär, nu var fläkten bytt. Ganska enkelt ingrepp egentligen om man följer ifixit.com och deras guide.

Nu tuffar båda fläktarna på i 1500rpm med fancontrol installerat :)

Härligt härligt!

Och du hade inga problem med torr och spröd tejp? Ingen hög med överblivna skruvar efteråt? Och den (lättförtjänta) dryga tusenlappen kan man tjacka massor av blodpudding och nudlar för.

Jag kör på 2000 rpm. Fick det rekommenderat av en kunnig och proffsig Mac-kille, med förklaringen att 2000rpm är samma varvtal som nya (då) Core 2 Duo MBP använder. Man kan köra mer men då rubbar man de optimala värmetalen för den typ av Intel Cpu din MBP är bestyckad med.

MBP'ns känsligaste punkt man inte bör täcka för länge är i mitten på bakre undersidan (sett ifrån användarsynvinkel), kylflänsen för alla 3 värmehärdar ifrån cpu, gpu och chipset är placerad där. Samt att man tänker på att den endast andas via ventilationen mellan bottenplattan och skärmen så den har fritt bakåt en liten bit. Nu är alla Intel cpu'er försedda med överhettningsskydd så de sänker sin hastighet om de blir för varma och i värsta fall slår ett säkerhetssystem ifrån så du behöver aldrig oroa dig för en katastrof. Men att ha i åtanke hur kylningen fungerar kan bara förlänga livslängden. Du lär inte höra någon märkbar skillnad i fläktarnas "sus" om du höjer från 1500 till 2000.

Jo det var lite av tejpen som var torr och inte ville fästa igen, men den bytte jag mot ny tejp. Jag passade även på att byta tangentbord då några av bokstäverna inte funkade på det gamla, och det var lite pilligt att få ihop men det gick fint det med.

Men efter allt fixande idag är jag nu sugen på att byta till en större HD samt maxa ram-minnet inom det närmaste :)

Men det får bli när jag får lite pengar över, trots allt funkar det som sitter i nu bra.

Jag testade att sätta fläktarna på 2000rpm istället och det hörs ju ingen skillnad som du sa så de får stå på det nu. Känns bättre att ha en lite svalare dator än lite för varm.

• 2 months later...

Bara lite drygt ett par månader efter att den vänstra fläkten gett upp blev det dags för den högra. Den här gången fick jag köpa fläkten hos Dataservice i Norrköping AB. Kan verkligen rekommendera stället; kunnig och vänlig Mac-service-kille, snabb och tillmötesgående övrig personal också. Allt ordnat på en dag, trots att fläkten inte fanns ’hemma’ och var dessutom ’slut’ hos leverantören. Trolleri? Man blir glad...

Priset var det bästa hittills: 295, plus moms = 370 kr.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...