Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

TViX HD M-6500A + Mac


peterajohansson

Rekommendera Poster

peterajohansson

Är det någon som vet det smartaste sättet att kopiera över filmer till tvixen när man har mac? Jag har satt i en hd i tvixen. Har min imac i ett annat rum där jag även har modem + extreme = trådlöst nätverk.

 

1. Det bästa för att slippa sladdar vore att kunna kopiera över filmer trådlöst.

 

2. Funkar inte det kan jag även tänka mig att koppla in en nätverkskabel och kopiera trådat.

 

3. In worst case får jag köra med nåt usb-minne, men det var ju det jag ville komma ifrån. I o f s bättre än nu då jag kopierar filmer på dvd-r och går 5 meter och kör in dem i dvd-spelaren.

 

Jag testade variant 3, att koppla in en extern hd via usb så jag åtminstone kan komma igång, men det gick inte. Misstänker att man måste formatera hårddisken i pc-format?

 

Någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig, vore grymt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att föra över filmer till extern HDD från Mac behöver du formattera den men det är enkelt.

Använd "Diskverktyg" och gör en search på hur det går till. Med alla filmer på den externa kan

du enkelt gå bort till din tvix och flytta över dom dit. Du kan även ansluta HDD'n till Tvixen med

USB och läsa filmerna direkt (den skalar upp filmerna ändå!)

 

Jag hade PC fram till för 3 månader sedan och installerade ett FTP program på PC för att föra över

till min TviX M5000A men slutade med det och streamade dom istället direkt till tvixen. Kolla i deras

manual hur man gör. Det är inte så krångligt. Sorry om jag inte kan vara till mer hjälp. Mac är för

nytt för mig. Min TviX står oanvänd för tillfället. Jag kör filmer med Macminin nuförtiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Tvix 6500 som jag använder med min Mac. Jag använder mig av FTP för att skicka över filmer till tvixen. Ska man göra det ska man ställa in så att tvixen använder en statisk IP och FTP-programmet ska använda sig av passiv FTP och bara använda 1 uppkoppling mot tvixen. Det gäller i alla fall om man använder sig av FW 1.2.52f på tvixen (ska funka med flera connections på den nyare FW men den ska samtidigt vara lite buggig med ljudet). Sedan har jag också Paragon FTP installerat på min mac vilket gör att jag får skrivrättigheter på NTFS hårddiskar (vilket tvixen är från början). Som FTP-program använder jag Yummy FTP som funkar utmärkt mot tvixen, jag vet att vissa FTP-program ska vara svårare att få att funka med just tvixen, exempel har jag för mig att FileZilla inte ska funka så bra med tvix.

 

Hoppas du blev lite klokare av denna information :)

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peterajohansson

Tackar för de tipsen med ftp, låter definitivt som något jag ska ta tag i, har kommit igång med en usb-sticka så länge och det lirar fint.

 

En amatörfråga: jag kan inte kopiera över från usb till den interna hårddisken jag stoppat in i tvixen. Går via Function och väljer copy, men det vill sig inte. Verkar som att man ska välja "Source" men jag kommer inte ut ur fliken för usb och in i interna hårddisken. Anyone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

edit

Ahh nu e jag med. Tvix funkar som vilken HDD som helst i detta fall så du måste koppla ihop den

med USB sladd till en dator. Tror inte den kopierar över själv. (Det gör ingen extern HDD mig

veterligen)

Ploppa in både USB minne och Tvix till en dator ---> Öppna explorer och bläddra ner först

till ditt USB minne---> kopiera (eller drag och droppa det direkt till tvix) ---> gå till tvix och klicka

på den folder inom Tvix som du vill ha den i och paste-a in den där

 

 

z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6500:an funkar som en nas, "anslut till server" smb://<tvix_ip>/tvixhd1

anvnamn: tvixhd1

Lösen: tvixhd1

 

Sen är det bara att dra över materialet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6500:an funkar som en nas, "anslut till server" smb://<tvix_ip>/tvixhd1

anvnamn: tvixhd1

Lösen: tvixhd1

 

Sen är det bara att dra över materialet

 

 

 

Jepps det gör min M5000A med. Men du "drar" över från en dator. Det går liksom inte

att plugga in ett USB minne direkt till Tvixen och flytta matrial till tvix från USB..eller?

 

(jag är osäker nu gulp!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det går att kopiera från USB till tvixen med hjälp av fjärrkontrollen, långsamt dock

 

ok...berätta är du snäll så peter får veta hur du gör det....(mig med förresten) :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

peterajohansson

Guld Raymond!

Ska prova med att "ansluta till server" så fort jag kommer hem. Vore det enklaste när man fultankat och ska se en film.

 

Sen vill jag ha filmer liggande på tvixen också och det var där min fråga om usb-kopiering via fjärrkontrollens "Function" kom in, men det är ju förmodligen som du skriver zn8ke enklare att koppla tvixen till datorn och kopiera över allt, en gång för alla, borde gå snabbast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja utan tvekan snabbast. Skaffar du en FTP klient till Macen så funkar det utmärkt med (trådlöst) men

det tar lite längre tid. Hoppas allt löser sig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provat att använda smb://<tvix_ip>/tvixhd1 men det går segare för mig än om jag använder FTP.

FTP går i ca 3.5 MB/S och smb enbart 1-2 MB/S. Vet inte varför.

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför streamar ni inte materialet istället? Jag har en 6500 och en Mac Pro, och streamar helt problemfritt över nätverket, även 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nurfen: det gör jag med. Eller gjorde med PC och kommer göra igen snart med mac. Peter har dock klämt

in en HDD i tvixen som han vill fylla. Inga problem att ha den full med så att säga :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! Fungerar det att koppla in TVIX-6500 som en USB-slave till Mac OS X (alltså bara en USB-sladd mellan TVIX:en och min Mac)? Jag har en Popcorn Hour A110 sen en månad tillbaka, men den är totalt hopplös. Nästintill omöjligt att få över några filer till den via Mac. Tänker byta den mot TVIX om den har bättre Mac-stöd.

 

Hoppas på svar. Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...