Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
reverend

Nya MacWorld

Rekommendera Poster

Man skrattar ihjäl sig åt folk som leker storm i vattenglas.......

Eller gör en DesignJet 815 av en USB-port... <_<

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä usch å fy. Fortsätter det såhär börjar det ju likna engelskspråkiga MW. Inte kul. Måste dock säga att pappret och designen e riktigt schyst.

Trist att det bara e ekonomi som avgör...=/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår faktiskt inte: vad är det som är så fult med ekonomi?! :blink:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppnade nyligen tidningen själv (legat bortglömd på hyllan ett tag efter som jag har haft mycket annat att göra sista tiden)

Ivilket fall jag instämmer att reklam "blocket" var irriterande; uppfattade inte alls att det var reklam först då jag satt och skumläste,

sedan försökte jag bläddra förbi det otroligt många sidor.. nästan trött itummen efter åt :)

Ivilket fall jag förstår att somliga är irriterade; vad det gäller goodwill/badwill så imitt fall var det helklart Macworld jag blev irriterad på.

Reklamen isig läste jag knappt alls (utom första 3 sidorna innan jag upptäckte det var reklam) och som vanligt när man skumläser sedan uppfattar att det är reklam vill man bara bort från det.

Det är faktiskt en sak jag reagerat på senaste tiden att tidingen tycks bli "tunnare" ur informations synpunkt, det kanske bara är något jag fått för mig, men det är ivilket fall min uppfattning.

Positivt tycker jag dock det är att MacWorld (iallafall vad jag fått förmig igen ;) ) börjat testa lite annat än bara program och ("macintosh"-only relaterade produkter)

Som tillexempel artikeln "Bättre ljud från iPod" intressant läsning även om det för min del inte är aktuellt med någon av dom nämda "lurarna".

Samt Ljud/Video/Bild-experten är också oftast intressant läsning, och att det blivit fler "Steg för steg" artiklar hur man gör olika saker idiverse program är mycket intressant och användbart.

Jag skulle gärna se mer av dessa avdelningar i framtida nummer, och mindre tex."Prylar" eller "Senaste Nytt" (som oftast är ganska gamla "ny"(då)heter när man får macworld isin hand.

Bara mina reflektioner och åsikter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att kalla MW för sveriges bästa Mactidning är ju enkelt... det finns ju bara en... (w00t) (w00t) (w00t)

Fick jag välja så vill jag hellre ha en bilaga än reklamen integrerad, men jag orkar inte riva upp himmel och jord över en sådan liten sak.

Men du Andreas, du kan lita på att snålvattnet rann bara jag såg bilden på iPod mini..... (w00t) (w00t) (w00t) Vad ska uppföljaren bli?!?!?! OOPS! Måste sluta för jag dregglar ned tangenternnnnnnnnnnnnannaaa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår faktiskt inte: vad är det som är så fult med ekonomi?! :blink:

Nja fult? det e synd att de måste trycka in så mkt reklam i tidningen, men man förstår det ju ändå eftersom de måste ju ha in pengar för att kunna göra den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Sådär, då var det tydligen dags att väcka liv i denna tråd igen.

Var inne på Press Stop idag. Såg MacWorld och tänkte att numret verkade tjockt, var lite intresserad av att köpa. Hade nämligen inte hittat de tidningar jag var ute efter så MW låg bra till.

Men så tänkte jag på förra gången och denna tråd så jag bläddrade i tidningen: NY HP-bilaga! Har för mig att den var på 43 sidor den här gången! Det är ju nästan så jag undrar om ni inte kan försöka få med Sonys steroekatalog i MacWorld också, så tidningen blir riktigt tjock. Plasta in den för allt i världen, så ingen bläddrar och ser anledningen till tjockleken.

Det slutade med att jag inte köpte tidningen.;)

Jag tycker att det är fult att göra på detta viset. Och nej, jag har fortfarande bara sett förfarandet i MW SE. Inte i någon annan tidning.

Redigerad av AVR4000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är ju nästan så jag undrar om ni inte kan försöka få med Sonys steroekatalog i MacWorld också, så tidningen blir riktigt tjock. Plasta in den för allt i världen, så ingen bläddrar och ser anledningen till tjockleken.

Hahaha...det var roligt skrivet juh :lol:^_^:huh:B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är frilansjournalist. Egen företagare. Som sådan är jag min egen personal-, ekonomi- och arbetschef. MacWorld är en av mina kunder. Min betalning är per skriven artikel. Vilka annonser som förekommer i varje nummer vet jag först när jag håller den tryckta tidningen i handen. Egentligen skiljer det sig inte särskilt mycket för redaktionens medlemmar som får månadslön.

Med andra ord: Vem som annonserar är irrelevant för dem som skriver i tidningen. Jag vet till att börja med inte något om annonsörer när jag skriver artiklar och gör tester. Jag tjänar lika mycket pengar oavsett och dessutom är det mot alla stadgade yrkesprinciper att göra på något annat sätt. Inget konstig här. ABC i praktisk journalistik.

Jag tänker inte kommentera annonseringen som sådan. Det mesta har redan sagts.

Fast en aspekt tycks gå de flesta förbi: Inser ni inte hur oerhört positivt detta är? Annonsörer betalar inte för 40 sidor i en tidning som skriver om en krympande bransch.

Någon tror på Macanvändarna. Nej, någon vet att Macanvändarna är en så köpstark och intressant målgrupp att man går ut med fetingannonser vid flera tillfällen. Trots att Macbranschen är en ankdamm bredvid en insjö är den värd enorm uppmärksamhet. Denna någon är ett av världens största datorföretag som utan problem kan leva på enbart Windows.

För mig är det här ett tydligt tecken på att Macen är livskraftig även i Sverige. Någonstans finns det hårda siffror på att Macen lever och kommer att frodas. Jag kan fortsätta leva på att skriva artiklar om Macen. Du kan fortsätta handla i Macbutiker i Sverige. Macanvändarna är betrodda.

Den dag det inte finns någon reklam är det dags att oroa sig.

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, är det nån datoranvändargrupp som är köpstark, så är det väl Mac-användarna!?

Har man råd med datorn har man säkert råd med en hel del annat.

Synd bara att jag ska lägga nästan fem tusingar på en radioscanner istället för en Mac-pryl! :D:P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag satt faktiskt och tittade på alla HP-s produkter och var imponerad. Vad jag saknade var c.a priser på prylarna.

Klagar inte på att det finns reklam för datatillbehör i tidningen. Hade varit värre om det varit reklam för något annat.

Nackdelen är bara att högen samlade tidningar sväller mer. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet här är att bilagan är inbunden i tidningen, vilket gör att man tvingas ha den där, istället för att få den som en separat bilaga. Detta förfarande anser jag vara oacceptabelt. Av alla tidningar jag läser/läst är MacWorld den första tidning jag stött på som gör på detta viset.

Jag har inte sett en Volvokatalog inbunden i Auto Motor & Sport, eller att Airbus skulle få med en katalog i inbunden form i Flight International. Eller att Svensk Sjöfartstidning skulle komma med en inbunden bilaga från Stena Line. Alternativt att HemmaBio skulle komma med Yamahas senaste katalog inbunden.

MacWorld gör något unikt.

Och ja, jag har redan hört valserna: "Vi måste ha annonser" (ingen har förnekat detta) och "HP betalade oss för detta" (ingen har heller förnekat detta). Men det ger ett dåligt intryck. Jag köper i.a.f inte tidningar som kommer med inbundna HP-kataloger, det känns ungefär som att betala för ett reklamblad då. Jag kan till nöds acceptera denna HP-katalog om priset på tidningen är lägre eller att det är en ren reklamtidning (ungefär som "stadsdelstidningen" jag får hemskickad, men inte ens den har 43 sidor inbunden reklambilaga.;)

Jag har funderat på om svenska MacWorld var något att satsa på i dagens läge, men de tankarna försvann från mitt huvud igår på Press Stop i Lund klockan 14:15 då jag till min fasa konstaterade att det var dags IGEN. Så det blir antagligen MacAddict för min del.

Helst skulle jag vilja ha en "MacReview" som är som Widescreen Review men om Mac. Det hade varit en utsökt, tekniskt avancerad tidning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan måste jag försiktigt kommentera detta med hur "positivt detta är". Jag har inte kunnat koppla HPs inbundna bilaga till något mer positivt än om den bifogats löst med tidningen. Jag är tyvärr inkapabel att se varför denna nya lösning för bilagor är positiv, för jag ser bara att jag får "uppbruten" tidning. Jag föredrar lösa reklambilagor. Faktum är att jag dock sparar originalbilagorna tillsammans med tidningen, men de ska vara lösa.

Att den inbundna bilagan skulle vara ett tecken på hur "bra det går" förstår jag inte. Då måste alltså Macbranchen vara sällsynt livskraftig i Sverige, medan övriga branscher går dåligt eftersom "deras" tidningar inte kommer med inbudna bilagor.;)

Förlåt min ironi där, men jag kan inte låta bli. Att mäta livskraften i inbundna bilagor ser jag som svårt, då måste datorbranschen varit illa ute ända tills MW SE införde den nya rutinen.

Jag kan bara se detta på två sätt:

1. HP betalade oerhört bra för att få vara med i MW mer än en gång per år.

2. MW erbjöd någon form av rabatt för att locka HP att gå med på att låta bilagan vara inbunden.

3. MW har infört den nya policyn med inbundna produktkataloger. HP nappade, framtiden får utvisa om vi längre fram får se en tjock MacWorld med HP, Macotekets och Inwarehouses kataloger. Ur rent ekonomisk synvinkel hade detta "extratjocka julnummer" varit en enorm succé för redaktionen och inte minst IDG.

Det här lär väl spridas till fler IDG-tidningar. Så t.ex CAP & Design kommer ut med ovanstående tre företags bilagor inbundna. Ju fler produktkataloger, desto bättre. Se bara till att sidornas kanter är vita så man tror att det nya 200-sidiga numret består av mycket redaktionell text. Plasta som sagt in tidningen.

Jag tror att 60 sidor redaktionell text + 20 sidor "övrig reklam" + 40 sidor HP, 40 sidor Macoteket och 40 sidor Inwarehouse är framtidens melodi för tidningar.

Dags att fira den nya innovationen. Det tänker jag göra, vilken tårta rekommenderar ni?:D

:cake: till MacWorld för er innovativa lösning!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför en del inte gillar själva annonsen vet jag redan. Det finns sju sidor inlägg om detta.

Min poäng är en helt annan.

För tio, tolv år sedan fanns det tre Mactidningar i Sverige. Det fanns MacWorld i Danmark och i Norge. Det fanns Mac-ÅF i stort sett varje svensk stad med fler än 20.000 innevånare. ÅF hade goda marginaler. Det fanns dussintals konkurrerande generalagenter av Mactillbehör som alla frodades.

Idag är det svenska MW kvar. ÅF finns kvar i en del större orter men har sett en genomgående nedläggnings- och fusionstrend. Marginalerna krymper för varje år. Generalagenterna är få och ofta nischade eftersom det bara finns plats för en eller två konkurrenter. Det är tjuvnyp när branschen slåss om brödsmulorna i ankdammen. Konkurser leder till fler konkurser. Macbranschen är krympande. Man tjänar inte pengar längre. Har inte råd att annonsera och således svårt att nå nya kunder.

Nu finns det två Apple Concept Store inom gångavstånd i Stockholm. Kanske får Göteborg sin Concept store snart. HP vet att Macbranchen är idag lukrativ. HP som nästan valde bort Macen i mitten av 90-talet. Det blåser positiva vindar kring Macen för första gången på mycket, mycket länge. Jag tror inte en del av er fattar hur illa däran det har varit och fortfarande är. Det faktum att ni klagar över annonsen är snarare en bekräftelse. Av inläggen att döma tycks macanvändarna i sverige drivas av pessimism. Vem vill ha pessimistiska kunder? HP uppenbarligen eftersom de annonserar igen.

Eller så är det så att de faktiskt fått ett positiv gensvar och tycker det är värt att fortsätta satsa på Macanvändare.

Sluta stirra på trädet och se skogen. Se att skogen är gles och sjuk. Se att någon planterar in nya träd. Bli inte arg på de nya träden. Gläds att skogen börjar tillfriskna.

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Usch för HP-reklamen :angry:

Jaja, jag kan väl förstå att det finns ett visst ekonomisk syfte med det. Men det förstör ju nöjet med att läsa tidningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får väl blunda ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Att den inbundna bilagan skulle vara ett tecken på hur "bra det går" förstår jag inte. Då måste alltså Macbranchen vara sällsynt livskraftig i Sverige, medan övriga branscher går dåligt eftersom "deras" tidningar inte kommer med inbudna bilagor.

Förlåt min ironi där, men jag kan inte låta bli. Att mäta livskraften i inbundna bilagor ser jag som svårt, då måste datorbranschen varit illa ute ända tills MW SE införde den nya rutinen.

Ironi eller inte, du har faktiskt mer rätt än du tror. Det finns nog dussintals PC-tidningar som drömmer om en liknande annonsering. Inbunda bilagor är inget nytt. Snarare är den pågående annonskrisen i tidningsbranschen så djup och utdragen att de har blivit sällsynta. Varför väljer man då MacWorld. För att den "nya rutinens" skull?

Annonsering är tecken på livskraft. Den som annonserar visar att han eller hon vill expandera. Vinna nya kunder, stärka sitt varumärke. Den som bär annonsen (tidningen) visar tecken på livskraft eftersom tidningen och deras läsare är betrodda. Anses tidningen vara dålig eller läsarna ointressanta köper man inte annonsplats.

//Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Problemet kommer att kvarstå sålänge man skickar med produktkataloger i inbunden form i tidningarna. Det är skillnad på en vanlig annons och en produktkatalog som det här handlar om.

Den nya rutinen med inbundna produktkataloger i tidningen tror jag inte alls på så jag måste ställa mig i samma led som övriga motståndare. Jag har sett tidningar med mycket annonser, men inga inbundna produktkataloger så MacWorld är verkligen ute med något nytt.

Om HP betalat för 40 reklamsidor + kostnad för inbindningen i tidningen får jag ju säga att MW tjänar en hel del. Då borde faktiskt de nummer där produktkatalogen ingår vara billigare att köpa. Dessa extraintäkter bör komma läsarna till del. Om man säger att ett vanligt nummer med normal annonsering kostar 65 kronor bör produktkatalogsnumren prissänkas till 40 kronor. Av det enkla skälet att en så stor del av tidningen upptas av produktkatalogen vilket gör att det blir lite tveksamt att betala normalt pris.

Har man normal annonsering + produktkatalog som debiterats enligt normal taxa för helsidesannonser bör priset således sänkas. Har produktkatalogen debiterats på annat sätt, t.ex enbart genom en avgift för inbindningen eller liknande är det betydligt svårare att sänka priset på "katalognumren".

Jag håller mig i.a.f undan tidningar som i stort sett är en produktkatalog med extern redaktionell text.;) För jag betalar inte gärna 65 kronor för en HP-katalog som MW är då dessa skickas med.

OBS! För att ingen näsvis person ska säga att "X hade en inbunden produktkatalog i tidning Y redan 1967" får jag väl påpeka att det jag menar med produktkatalog är den typen som HP-katalogen är. Om en tidning haft med en mindre katalog på 1-6 sidor eller så kan det passera utan större notis, men inte 43-sidiga produktkataloger. :tummened:

Redigerad av AVR4000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå! Ge er nu!

Det är helt makalöst att ni inte kan acceptera att tidningen har reklam.

Personligen skulle jag bli överlycklig om de tidningar jag läser hade samlat mycket av reklamen i en enda klump mitt i tidningen, för att inte behöva ha mer reklam insprängt på alla andra sidor under resten av året.

För det är det det handlar om. Ingen tror väl att mängden reklam totalt sett skulle minska om HP:s bilaga inte fanns med?

Faktum är att om ALL reklam satt samlad på det viset, då skulle alla tidningar bli otroligt mycket trevligare att läsa.

Och AVR4000, du måste väl förstå att reklamintäkterna ingår i en större budget. Man håller inte på med prisförändringar från nummer till nummer baserat på respektive nummers reklamintäkter!!!

Utan bilagan kanske priset gick upp med nån krona eller två per nummer för årets alla nummer. Är det bättre?

Det skulle vara intressant att få reda på ungefär hur mycket en sån här tidning skulle kosta per nummer om kunden skulle bära hela kostnaden för produktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oavsett anledning till all HP-reklamen, tycker jag det är tråkigt att den tar så stor plats. Men det är ju inte jobbigare än att bläddra förbi... :rolleyes: Värre vore om alla de sidorna var spridda, så man hade reklam på varannat uppslag. :o Då skulle jag nog inte köpa tidningen.

-- Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ingen har sagt att reklamen ska bort. I.a.f inte jag. Ingen har heller sagt att det är förbjudet eller negativt med produktkataloger som bifogas tidningar.

Men däremot vänder i.a.f jag mig mot inbundna produktkataloger. En viss skillnad där, mot det normala förfarandet att katalogerna är lösa. När en katalog ligger i tidningen som separat del är den "ingen del av tidningen", men är den inbunden blir den ju en del av tidningen. Vilket i sin tur leder till att tidningen blir en produktkatalog med redaktionellt material snarare än en tidning med en produktkatalog som konventionell bilaga.

Skillnaden är betydande. Jag föredrar helt klart varianten med lösa kataloger. Jag säger inte någonstans att reklam är negativt eller att produktkataloger är big no no utan att de bör skickas med på konventionellt vis. Traditionell annonsering i tidningar har jag inga synpunkter på. Det stör mig inte. Men en inbunden annons på 43 sidor stör mig dock.;)

Redigerad av AVR4000

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inbundna produktkataloger=toatidning :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag ska blanda mig i diskussionen med några inlägg.

Under en 12 mån period så har HP varit aktiva i MacWorld med kampanjer som går i hela världen. Dessa har funnits med i våra systertidningar i Storbrittanien, USA och Tyskland och vi känner oss på ett sätt hedrade att räknas med i HP's världsomspännande marknadskampanjer. Det är kul att HP anser den svenska Macmarknaden viktig.

Samtliga MacWorld titlar arbetar på samma sätt som i Sverige. Jag har sett liknande annonsering samtliga titlar utom Turkiet, som jag tyvärr inte läser och Australien. Samma fenomen återfinns i andra titlar på IDG och hos andra mediahus. MikroDatorn har lång historia av inbundna bilagor från HP, Dustin, PC-Express och inWarehouse. Även Computer Sweden "klammrar in" bilagor.

Jag vill också inflika att vi inte på något sätt ersätter redaktionellt material med annonser. Dessa annonser gör det däremot möjligt att öka antalet redaktionella sidor då varje redaktionell sida kostar pengar.

Mvh

Jesper Landén

Marknadschef MacWorld Sverige

Ps. Jag är på semester men ska försöka svara på frågor så gott jag kan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har INTE förnyat min pren av tidningen, mooaaahahaha :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Thomas Ytterberg har helt rätt.

HPs annonsering är ett oerhört positivt tecken. Det är inte länge sedan det var svårt att hitta en skrivare som fungerade med mac. Att HP nu annonserar med sin produktkatalog (som är rätt imponerande i det perspektivet) ger goda vibbar i Mac-värlen. Det är rätt skönt att veta att det finns något mer företag än Macoteket som tror på mac-sverige...

Personligen tycker jag att inbunden reklam är bättre än lös. Jämför med diverse Bonnier-tidningar, där lösa bilagor formligen "drösslar" ur tidningen så fort man öppnar den.

Jag tycker så dels av rent praktiska skäl, men också av "intresse-skäl". Det är betydligt svårare för tidningens ledning att binda in en bilaga från ett företag som saknar koppling till tidningens inriktning. Det är betydligt lättare med lösa bilagor. Se Bonnier igen, där du med biltidningen får reklam om allt från bantarpiller till telefonabonnemang.

Just en stor produktkatalog kanske är enklare att läsa om den är en lös bilaga men om HP tycker att det är bättre obs-värde på en inbunden så är jag nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...