Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya MacWorld


reverend

Rekommendera Poster

Nu har jag tagit mig ända hit i den här lång(tråkig)a tråden och kan konstatera att (alltför många) tycker följande:

 

MacWorld skall hålla sig för goda för att befatta sig med reklam, det är en styggelse (får man fråga hur dessa skaffar sig kunskap om vad som finns på marknaden, eller köper ni aldrig något?)

 

Reklamintäkter bidrar inte till att göra en bättre tidning, utan ökar bara IDG's vinst.

 

MacWorlds redaktion skall jobba dygnet runt (vid nuvarande bemanning) alternativt utökas så att man kan jobba flera skift, vi läsare/prenumeranter har minsann rätt att kräva detta.

 

Tidningen är alldeles för dyr och (redaktionellt) tunn och det bör omedelbart rättas till. Och obs, utan reklam! Om den ekvationen inte går ihop, så låt det i varje fall inte gå ut över oss läsare.

 

Papperskvaliteten var bättre förr, ju förr dess bättre (t ex när MacPressen trycktes på kvällstidningspapper och format kanske??)

 

Om MW kommer med en ny "inbunden" reklambilaga, numrera reklamsidorna, så att vissa i tråden kan få till sin procenträkning rätt. Det blir för svårt annars. Samma person har också svårt för att det går att häfta ihop reklamsidorna med klammer, även om sidorna i sig är klistrade i tidningsryggen.

 

Själv önskar jag att:

 

MacWorlds forum (och många, många andra med för den delen) borde innehålla högst 5-10% skitsnack och inte som nu 50-75% (fast det är sannolikt så att 80-20 regeln som gäller även här, d v s ganska få står för merparten av pladdret)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 156
  • Created
  • Senaste svar

Som köpare av tidningen har jag ETT val at göra - Köpa eller INTE köpa.

 

Så länge tidningen uppfyller mina önskemål till viss del fortsätter jag.. för till 100% kan jag inte räkna med.

 

OCH så länge jag känner att redaktionen HÄR bemödar sig att svara på direkta frågor eller har kommentarer om råd o dåd som gers här....så förblir jag köpare...

 

Reklam är för mig helt ok - kan bero på at jag själv arbetar med detsamma B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac4ever: Du kanske borde ta en kurs i SFI? Du kan ju uppenbarligen inte läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv önskar jag att:

 

MacWorlds forum (och många, många andra med för den delen) borde innehålla högst 5-10% skitsnack och inte som nu 50-75% (fast det är sannolikt så att 80-20 regeln som gäller även här, d v s ganska få står för merparten av pladdret)

Jag önskar att alla som klagar på forum.macworld kunde bidra själva med "bra inlägg"!!!

 

Vad är skitsnack?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mac4ever: Du kanske borde ta en kurs i SFI? Du kan ju uppenbarligen inte läsa.

Efter att ha funderat ett tag vad SFI kan betyda så kom jag fram till att det borde vara Svenska För Invandrare. Tack för det tillmälet! Inte aktuellt i mitt fall, ej kvalificerad.

Du menar kanske att jag dragit felaktiga slutsatser efter att ha tragglat mig igenom alla inläggen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv önskar jag att:

 

MacWorlds forum (och många, många andra med för den delen) borde innehålla högst 5-10% skitsnack och inte som nu 50-75% (fast det är sannolikt så att 80-20 regeln som gäller även här, d v s ganska få står för merparten av pladdret)

Jag önskar att alla som klagar på forum.macworld kunde bidra själva med "bra inlägg"!!!

 

Vad är skitsnack?

Betr "bra inlägg" så kliar det ofta i fingrarna och man skulle ofta vilja "lägga sig i", men jag har inte den tiden till förfogande tyvärr. Och kanske skulle det inte ens bli "bra" alla gånger, i varje fall inte i andras ögon.

 

Betr "skitsnack": t ex att som flera i den här tråden kräva en i princip reklamfri tidning, och samtidigt behålla, eller helst sänka, priset.

Eller att spola hela redaktionen, inkl nye chefredaktören (på halvtid), bara för att man inte gillar att HP-reklamen fanns inhäftad i tidningen. I några fall kräver man t o m att den inte ens får skickas med separat. Hur svårt får man göra livet egentligen?

 

PS jag hade själv föredragit att HP-reklamen kommit som en separat bilaga, men har inga som helst problem att leva med den som det nu blev. Minns jag rätt så har det också kommit en förklaring att man helt enkelt kan ta mera betalt av HP för en inhäftad bilaga, och det kan ju i varje fall inte missgynna oss läsare/prenumeranter. Bråkar vi för mycket kanske annonssörerna börjar dra öronen åt sig och struntar i det "konstiga" Mac-folket, och då dröjer det inte länge förrän vi inte längre har en svensk Mac-tidning att glädja oss åt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit mig ända hit i den här lång(tråkig)a tråden och kan konstatera att (alltför många) tycker följande:

 

MacWorld skall hålla sig för goda för att befatta sig med reklam, det är en styggelse (får man fråga hur dessa skaffar sig kunskap om vad som finns på marknaden, eller köper ni aldrig något?)

Om detta inlägg hamnat som en integrerad del av finder (uppe i menyn) hade jag blivi förbannad.

Nu är det inte så..därför är jag glad :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

igentligen borde jag kanske ignorera mac4ever's inlägg men jag kan inte. De innehåller så mykt skitsnack att man blir förbannad.

 

jag tycker att man efter ha läst de senaste inlägg som har varit så reklam possitiva, att man snarare kan dra dessa slutsatser om reklam:

bra för både läsare och MW

trevlig läsning, roligt att få reklam

reklam har bara fördelar och borde ges mera utrymme. 60 sidor HP reklam nästa gång MW!

 

räcker det inte med gratis reklamen i form av tester på produkter, nyheter om nya produkter osv??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..kan gärna få vara ett annat företag med 60 sidor nästa gång - pengar in - mer artiklar av bra sort.

 

...jag föredrar fortfarande en bilaga men läste att det var mer pengar i en inklistrad sak så sånt får MV själva bestämma:-))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det måste vara macrelaterad reklam! Annars kan man ju bli lite sur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om detta inlägg hamnat som en integrerad del av finder (uppe i menyn) hade jag blivi förbannad.

Nu är det inte så..därför är jag glad :D

Fattar noll, hur skulle ett simpelt inlägg i ett diskussionsforum kunna lägga sig i menyn på någons dator???

 

Men om det KAN inträffa så skulle jag också bli förbannad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att man efter ha läst de senaste inlägg som har varit så reklam possitiva, att man snarare kan dra dessa slutsatser om reklam:

1. bra för både läsare och MW

2. trevlig läsning, roligt att få reklam

3. reklam har bara fördelar och borde ges mera utrymme. 60 sidor HP reklam nästa gång MW!

 

4. räcker det inte med gratis reklamen i form av tester på produkter, nyheter om nya produkter osv??

1. i princip ja

 

2. ibland, men långt ifrån alltid. Det finns mycket "dålig" reklam i den meningen att den är fånig och verkar betrakta mottagaren som viljelösa IQ-befriade mähän

 

3. har jag inte påstått, men om HP vill köra 60 sidor nästa gång så gärna för mig. Men då SKALL det vara en separat skrift

 

4. NEJ, av den enkla anledningen att det ger inga intäkter till tidningen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att man efter ha läst de senaste inlägg som har varit så reklam possitiva, att man snarare kan dra dessa slutsatser om reklam:

1. bra för både läsare och MW

2. trevlig läsning, roligt att få reklam

3. reklam har bara fördelar och borde ges mera utrymme. 60 sidor HP reklam nästa gång MW!

 

4. räcker det inte med gratis reklamen i form av tester på produkter, nyheter om nya produkter osv??

1. i princip ja

 

2. ibland, men långt ifrån alltid. Det finns mycket "dålig" reklam i den meningen att den är fånig och verkar betrakta mottagaren som viljelösa IQ-befriade mähän

 

3. har jag inte påstått, men om HP vill köra 60 sidor nästa gång så gärna för mig. Men då SKALL det vara en separat skrift

 

4. NEJ, av den enkla anledningen att det ger inga intäkter till tidningen

 

Anta att du går på bio och mitt i filmen har du ett 25 minuters reklaminslag. Du kan strunta i och titta på det, du kan börja läsa en tidning du kan resa sig och gå på toa eller köpa mera popcorn.

Distributören säger att det ger de bättre förutsättningar för deras arbete och för dig det blir flera biografer och tider att välja på. Filmen är densamma oavsett vad.

 

Anta att du köper en film på dvd och mitt i filmen har du 25 minuters reklam.

Du köpte filmen inte på någon rea eller liknande. Du betalade fullt pris för den.

Visst du kan ju bläddra bort reklaminslag, snabbspola och d y l men är inte det störande att istället titta på filmen måste du avbryta och aktiv spola bort skitet?

 

Producenten av dvd motiverar att detta ger de möjligheter att göra bättre skivor och glansigare omslag.

 

???

 

Det är ett skämt tycker jag.

 

Ingen av er skulle köpa fler filmer från samma företag.

 

Alla som köper MacWorld i lösnummer kan välja själv om de vill köpa det här nummret eller inte.

Prenumeranter kan inte välja. Vi är tvungna att få det här skitet oavsett om vi vill eller inte.

Det är som ett ruttet påskägg. Man har stora förhoppningar innan man öppnar det. Sedan är det bara en besvikelse.

Jag har inget emot enstaka reklamsidor - man vänder på bladet och så läser man nästa artikel.

Det jag reagerar så stark som ja gör det är det arroganta sättet att mata folk med massreklam och motivera det att i slutändan det är för konsumenternas bästa. Den som tror på sånt strunt får gärna göra det.

Jag ska inte förnya prenumerationen. Efter 13 år med MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

igentligen borde jag kanske ignorera mac4ever's inlägg men jag kan inte. De innehåller så mykt skitsnack att man blir förbannad.

 

jag tycker att man efter ha läst de senaste inlägg som har varit så reklam possitiva, att man snarare kan dra dessa slutsatser om reklam:

bra för både läsare och MW

trevlig läsning, roligt att få reklam

reklam har bara fördelar och borde ges mera utrymme. 60 sidor HP reklam nästa gång MW!

 

räcker det inte med gratis reklamen i form av tester på produkter, nyheter om nya produkter osv??

Jag förstår inte varför man måste gå till ytterligheter....... Ingen av oss gillar reklam. Ingen av oss läser reklam. Alla har vi vant oss med att reklam är en del av kapitalismen. Verkligheten fungerar så nuför tiden. Varför ska MW ställas utanför den gängse finansieringsformen? Ska de under idealistiska former ge ut en ickepåverkad datortidning eller vad? Det låter mer än lovligt dumt! :angry:

 

Jag har inget emot enstaka reklamsidor - man vänder på bladet och så läser man nästa artikel.

Det  jag reagerar så stark som ja gör det är det arroganta sättet att mata folk med massreklam och motivera det att i slutändan det är för konsumenternas bästa. Den som tror på sånt strunt får gärna göra det.

Jag ska inte förnya prenumerationen. Efter 13 år med MacWorld.

 

Jag fattar inte denna starka reaktion. Skit i reklamen! Det är ett sätt att få in pengar. Varför vill somliga att MW inte ska få in extra stålar?? Om ni nu hatar reklam så se till att dra in nya prenumeranter!! Fast skulle de läsa en sådan här tråd sa väl de upp prenumerationen...... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte förnya prenumerationen. Efter 13 år med MacWorld.

Hur kan ni bli så arga över en sån struntsak???

 

Jag tycker det är irriterande med för mycket reklam jag också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk va mycket reklam HP har fått i denna tråd. Ni kommer ALDRIG att glömma...... (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk va mycket reklam HP har fått i denna tråd. Ni kommer ALDRIG att glömma...... (w00t)  (w00t)  (w00t)

HP Sauce ?? eller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk va mycket reklam HP har fått i denna tråd. Ni kommer ALDRIG att glömma...... (w00t)  (w00t)  (w00t)

HP Sauce ?? eller

hpsauce.jpg

 

Yepp!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu bläddrat i det "berömda" numret av MW. Jag måste faktiskt ta fram motorsågen avseende HP-reklamen. Jag förstår upprördheten, jag har inte sett något liknande i någon annan tidning jag läser. Jag har t.ex inte sett att Widescreen Review skulle ha en 40-sidig del med Sonys stereokatalog eller att Flight International skulle ha 40-sidor reklam från Boeing om 7E7 Dreamliner.;)

 

Naturligtvis har HP lyckats bra med sin bilaga, en tråd på 6 sidor gör ju att reklammakarna myser.

 

Det handlar inte om reklam bra/dåligt utan om att man inte bör lägga in en produktkatalog på det sättet, det bör skickas med som bilaga. MacPressen var en bättre tidning, förhoppningsvis gör ju VBs återkomst att MacWorld vrids åt MacPressen-hållet, då vore det bra.

 

65 kronor för MW SE när MW US kostar 75 kronor inkl CD och diverse annat är dyrt och inte speciellt prisvärt. Jag får mer för pengarna då jag köper MW US. MacPressen däremot var en prisvärd tidning, lägg ner MacWorld och ge oss Nya MacPressen istället!;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag tacka för (i mina ögon) Sveriges bästa Mac-tidning. :D Jag tycker dock att det är tråkigt att ni har fyllt tidingen med en sådan stor andel reklam. :huh:

 

När jag plockade upp tidningen på Perssbyrån så blev jag glad. :lol: Extra tjockt nummer tänkte jag, men ack vilken besvikelse. <_<

Hade det varit en sida HP hade jag inte reagerat. B)

Hade det varit fyra sidor hade jag noterat det. ;)

Hade det varit tio sidor hade jag inte blivit specielt glad. :blink:

Man nu var det inte mindre än 40 sidor med HP-propaganda. :ph34r:

 

All glädje som jag kände över det extra tjocka nummret var borta och lite av glädjen över en ny MacWorld sköljdes iväg med den. :eeeh: Istället för att lätt blädra vidare och njuta av intressanta spalter och artiklar så funderade jag på hur man kan lura kunden så... :angry: Det är tråkigt! :(

 

Hoppas det blir ändringar på det i framtiden så att ni förblir Sveriges bästa Mactidning ett tag till. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska inte förnya prenumerationen. Efter 13 år med MacWorld.

Hur kan ni bli så arga över en sån struntsak???

 

Jag tycker det är irriterande med för mycket reklam jag också...

Det är MacWorlds sätt att hantera det. Att de försöker sälja till oss - läsare att det är för vår bästa. Fattar någon detta?

 

Jag jobbar själv med reklam och jag tjänar pengar på det. Men något liknande har jag aldrig sett.

Reklammakarna som har gjort HP's reklam är nöjda och glada för de har tjänat sin del.

 

Man kan säga att reklam och politisk propaganda det är samma sak. Visst är det det. Det MacWorld har gjort, det är den klasiska exempel baserat på ett scenario skrivet i Kreml 1954.

 

Säg inte att uppmärksamheten är densamma som populariteten och att den långa tråden här gynnar HP på något sätt.

Tvärtom.

Har ni hört talas om dålig image? Har ni hört talas om människor som retar sig på en viss reklaminslag och medvetet väljer bort just de reklamerade produkter p g av den dåliga reklamen?

Oavsett hur bra produkten är?

 

En bra reklammakre avråder sina uppdragsgivare från såna tabbar.

 

Visst gillar vi spaghetti och köttfärsås någon gång i veckan. Två gånger? Tja... Är det varje dag då spyr man bara man tänker på det. Är inte det sant? Samma sak här. Good luck MW, Good luck HP.

Man kan skratta ihjäl sig när man tänker på att det kan finnas någon som tror att det gynnar HP eller MW.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Messersnitt
Jag jobbar själv med reklam och jag tjänar pengar på det.

 

 

Man kan skratta ihjäl sig när man tänker på att det kan finnas någon som tror att det gynnar HP eller MW.

Då hoppas jag verkligen att du inte skriver copy!

 

Skratta på du … :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är dags för en viss tidning att börja inse att det är läsarna som gör att den lever. Jag saknar fortfarande MacPressen, det enda som kan rädda MW är att de upphör med 40-sidig HP-reklam och generellt försöker hålla en mer MP-lik inriktning. Jag skulle bli överlycklig om VB helt enkelt döpte om den till Svenska MacPressen, med gamla goa loggan och allt kombinerat med en återgång till den layouten.

 

Jag misstänker, efter bytet av chefredaktör, att resultatet blir att MacPressen blir den vinnande tidningen eftersom den s.a.s "tagit över" MacWorld.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan skratta ihjäl sig när man tänker på att det kan finnas någon som tror att det gynnar HP eller MW.

Man skrattar ihjäl sig åt folk som leker storm i vattenglas....... :blink: (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...