Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya MacWorld


reverend

Rekommendera Poster

Det har varit en het diskussion om HP:s annonsbilaga i senaste MacWorld. Alla inser nog att MacWorld är en kommersiell tidning och därför är beroende av intäkter från både läsare och annonsörer.

Kritiken har främst handlat om att HP:s bilaga varit inbunden i tidningen. Varför var den då inbunden?

Förklaringen är helt enkelt att annonsören har betalat för detta. Och det är bra för MacWorld på så sätt att det ger oss ökade resurser. En vanlig, separat bilaga ger mindre intäkter.

Eftersom inbundna bilagor ger oss större intäker och ökade resurser kommer vi även i fortsättningen att erbjuda annonsörer den här möjligheten.

Självklart drar vi inte ned på det redaktionella innehållet för att ge utrymme för inbundna bilagor - tvärtom skapar detta förutsättningar att göra en mer innehållsrik tidning.

Vi försöker inte ge sken av att tidningen är tjockare än den egentligen är – om någon har uppfattat det på det sättet är det beklagligt.

Det är inte alls ovanligt att facktidningar har inbundna bilagor, flera av våra MacWorldkollegor har det i varje utgåva.

Valter Bengtsson

Chefredaktör

Om man tittar på proportioner: MacWorld 74 sidor därav 40 sidor HP's reklam + 8,5 sidor annan reklam.

I bästa fall återstår 23-25 sidor rent redaktionell material.

 

Var god och ge ett exempel av liknande slag.

 

Om man tittar på det ekonomiska då borde tidningen vara gratis eftersom den var redan betalld av HP flera gånger om.

 

Vad jag vet så kostar en A4 reklam i fyrfärg mellan 20 och 30 tusen kronor.

- Säg att jag har fel.

 

HP fick kanske mängdrabatt (borde vara precis tvärtom med tanke på att den var inbunden).

 

De flesta tidningar, kanske rent av alla nöjer sig med 10-15% reklam (volymmässigt, någon sida här och någon där).

MacWorld har 58%

 

Motiveringen av det elände som vi fick och den ekonomiska förklaringen köper jag inte. Och jag tror inte jag är ensam om den uppfattningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 156
  • Created
  • Senaste svar
Andreas Leijon
Om man tittar på proportioner: MacWorld 74 sidor därav 40 sidor HP's reklam + 8,5 sidor annan reklam.

I bästa fall återstår 23-25 sidor rent redaktionell material.

Det är felaktigt. Senaste numret bestod av 116 sidor, HP-inlagan inkluderad. Av dessa sidor var 61 redaktionellt material.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

Men köp inte tidningen då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på proportioner: MacWorld 74 sidor därav 40 sidor HP's reklam + 8,5 sidor annan reklam.

I bästa fall återstår 23-25 sidor rent redaktionell material.

Det är felaktigt. Senaste numret bestod av 116 sidor, HP-inlagan inkluderad. Av dessa sidor var 61 redaktionellt material.

Nu skriver jag en gång till: sista numrerade sida i MacWorld nr3 april 2004 är sida nr 74 och inget annat.

Vi prenumeranter, fick kanske en annan version eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som stör er så fruktansvärt på att behöva bläddra förbi HP-reklamen: Kör ett par häftklamrar genom alla reklamsidorna så att de hänger ihop i en klump. Enklare än att klippa/skära ut sidorna.

Tidningen är inte häftad utan limmad. Du har den tydligen inte för då skulle du veta det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Om man tittar på proportioner: MacWorld 74 sidor därav 40 sidor HP's reklam + 8,5 sidor annan reklam.

I bästa fall återstår 23-25 sidor rent redaktionell material.

Det är felaktigt. Senaste numret bestod av 116 sidor, HP-inlagan inkluderad. Av dessa sidor var 61 redaktionellt material.

Nu skriver jag en gång till: sista numrerade sida i MacWorld nr3 april 2004 är sida nr 74 och inget annat.

Vi prenumeranter, fick kanske en annan version eller?

Det beror på att inlagan inte inkluderades i pagineringen, såsom den gjorde i förra årets sommarnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på proportioner: MacWorld 74 sidor därav 40 sidor HP's reklam + 8,5 sidor annan reklam.

I bästa fall återstår 23-25 sidor rent redaktionell material.

Det är felaktigt. Senaste numret bestod av 116 sidor, HP-inlagan inkluderad. Av dessa sidor var 61 redaktionellt material.

Nu skriver jag en gång till: sista numrerade sida i MacWorld nr3 april 2004 är sida nr 74 och inget annat.

Vi prenumeranter, fick kanske en annan version eller?

Du får nog ta och kolla lite bättre, antalet sidor är 76 (sista numrerade plus 2 sidor) EXKLUSIVE inlagan från HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad för konstruktivt har vi kommit fram till i denna tråd?

 

***

 

En del verkar inte gilla reklam alls.

 

En del tycker bilagor kan vara lösa (jag med:-D)...

 

Att ge ut en tidning - är detsamma som att behöva annonser (idag).

 

Jag anser att annonser ibland kan vara upplysande att en produkt finnes till det o det priset. Är det ngt som inte intresserar mig så låter jag bli att läsa den. Precis som artiklar som inte intresserar mig.

 

De som inte står ut med reklam och HP bilagor kan väl låta bli att köpa tidningen alt starta en egen. (tycker jag!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De som inte står ut med reklam och HP bilagor kan väl låta bli att köpa tidningen alt starta en egen. (tycker jag!)

Som sagt var HP reklamen hela 40 sidor och inte en bilaga! flera med mig reagerade på detta och vill ha mindre reklam, dock kräver vi inte att macworld ska vara reklam fritt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på proportioner: MacWorld 74 sidor därav 40 sidor HP's reklam + 8,5 sidor annan reklam.

I bästa fall återstår 23-25 sidor rent redaktionell material.

Det är felaktigt. Senaste numret bestod av 116 sidor, HP-inlagan inkluderad. Av dessa sidor var 61 redaktionellt material.

Nu skriver jag en gång till: sista numrerade sida i MacWorld nr3 april 2004 är sida nr 74 och inget annat.

Vi prenumeranter, fick kanske en annan version eller?

Det beror på att inlagan inte inkluderades i pagineringen, såsom den gjorde i förra årets sommarnummer.

Ja. Det var rätt.

74 sidor exkl. inlaga.

Sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Messersnitt

Jag tycker diskussionen är märklig. Om vi undantar antalet sidor (det problemet är väl löst nu?) med eller utan reklam, tycker jag ändå tidningen innehåller väldigt mycket text. Men samtidigt är priset också märkligt högt. Beror det på för få prenumeranter? Annonsörer tycks ju inte saknas. Jämför med glassiga magasin som Elle Interiör, Café, Bon, Sköna Hem etc. Dessa tidskrifter ligger oftast i trakten av 200 sidor, innehåller många annonser, en hel del redaktionell text och bildreportage men kostar 45–49:–; MacWorld ligger på 65:–. Vad är förklaringen till det höga priset?

 

(Och snälla ni, inga kommentarer angående de glassiga magasinens redaktionella innehåll – det är prisskillnaden jag undrar över …)

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre upplaga (efterfrågan) - högre pris.

Större upplaga (efterfrågan) - lägre pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Messersnitt
Mindre upplaga (efterfrågan) - högre pris.

Större upplaga (efterfrågan) - lägre pris.

Jo, naturligtvis; men har ett förhållandevis ”smalt” livsstilsmagasin som Bon så mycket större upplaga än MacWorld?! De vågar inte skriva ut den, vilket tyder på att den inte är alltför stor … Men jag vet inte, kanske är upplagan det enda svaret? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta tidningar, kanske rent av alla nöjer sig med 10-15% reklam (volymmässigt, någon sida här och någon där).

Läser mycket i Teknikens Värld. Högg en i mängden och räknade. Den hade 28 helsidor reklam på 100 sidor tidning. Många specialnummer kan ha upp till 50-60 sidor reklam. Viserligen är de utökade men inte i proportion till reklamen.....

 

Matmagasinet som frun läser hade 21 helsidor på 90 sidor tidning.....

 

Tidningar har reklam. Reklam ger pengar. Pengar ger bättre tidning. Tack alla anonsörer som satsar på vår Mactidning som hänger kvar som sista utpost i den PC-dominerade världen... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på proportioner: MacWorld 74 sidor därav 40 sidor HP's reklam + 8,5 sidor annan reklam.

I bästa fall återstår 23-25 sidor rent redaktionell material.

Det är felaktigt. Senaste numret bestod av 116 sidor, HP-inlagan inkluderad. Av dessa sidor var 61 redaktionellt material.

Nu skriver jag en gång till: sista numrerade sida i MacWorld nr3 april 2004 är sida nr 74 och inget annat.

Vi prenumeranter, fick kanske en annan version eller?

Nej visst var sista sidan sid 74.

Men HP-sidorna stog det inga sidnummer på.

Kommer inte ihåg exakta sidnummer , men om vi säger att sidan innan HP var 50 så var sidan efter HP 51.

 

 

Synvila alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt tycker jag att min tidiga överreaktion var lite för het. :blush:

 

förlåt :angel:

 

Jag har absolut ingenting emot reklam, tvärtom så gillar jag det.

Men när det sitter så stora bilagor som inte går att ta ur då blir jag irriterad.

 

Men (<igen) om detta medför att MacWorld får mera resurser än vid vanlig reklam och att det kan betyda att tidningen blir bättre än vad den redan är, ja då går jag med på det utan elaka kommentarer.

 

Så om detta ska fortsätta vill jag också se en förbättring, kort/långsiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

visst. om MW vill locka oss prenumeranter med bättre tidning fast då med mera reklam. låt gå!

 

men är det rätt väg att gå för att hitta nya läsare? Jag tror inte många nya läsare blir glada av att se att ens dyra (men tjocka tidning) består av 50% reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

suck.. <_<

 

Tänk om folk kunde lägga sin energi på något lite mer kreativt än att ventilera sina åsikter om någon annans verk. Jag är förbannat glad att MacWorld har annonsörer ... många här verkar tycka att det är mycket mer viktigt att tidningen är gjord enligt deras egen trånga specifikation av hur en bra tidning ska vara gjord.

 

Ska man diskutera ekonomi som vissa vill göra så bör man nog ha lite mer insikt i MacWorlds budget (likvididet med mera) innan man drar sådana slutsatser som dras här. Hur allt hänger ihop ekonomiskt lär vi inte få veta.. Jag nöjer mig med att tänka på att MacWorld har tjänat pengar och eftersom det är en tidning jag önskar allt väl så är det bra för mig.

 

Mera reklam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Messersnitt
Tänk om folk kunde lägga sin energi på något lite mer kreativt än att ventilera sina åsikter om någon annans verk. Jag är förbannat glad att MacWorld har annonsörer ... många här verkar tycka att det är mycket mer viktigt att tidningen är gjord enligt deras egen trånga specifikation av hur en bra tidning ska vara gjord.

 

Ska man diskutera ekonomi som vissa vill göra så bör man nog ha lite mer insikt i MacWorlds budget (likvididet med mera) innan man drar sådana slutsatser som dras här. Hur allt hänger ihop ekonomiskt lär vi inte få veta.. Jag nöjer mig med att tänka på att MacWorld har tjänat pengar och eftersom det är en tidning jag önskar allt väl så är det bra för mig.

 

Mera reklam!

Att IDG/MacWorld ger ut tidningen för att tjäna pengar är inget märkligt, så fungerar ju marknaden. Och naturligtvis är de glada för goda och ekonomiskt välmående annonsörer, det är jag också. Men att som konsument stå med mössan i hand och buga och tacka för varje MacWorld är väl inte så friskt. Likaväl som marknaden för MacWorld bygger på villiga annonsörer bygger den ju på dialog med läsarna. Att läsarna ger uttryck för sina önskningar är väl bara uppmuntrande och utvecklande för redaktionen. Ett av syftena med detta forum är väl just läsarresponsen. Om alla teg och tog emot skulle nog upplagan rasa snabbt!

 

En fråga är ju faktiskt motsatsen till en slutsats, och därför är det bara positivt med diskussioner som denna, tycker jag. Baksidan är ju att en del inte lärt sig vett och etikett och vräker av sig omogna personangrepp i stället för konstruktiv kritik, men fenomenet är ju inte detta forum ensamt att drabbas av.

 

Åter till sakfrågan: jag störs inte nämnvärt av HP-bilagan. Reklam är ju bl.a. ett sätt för ett företag att kommunicera med kunder och jag ser en så pass omfattande bilaga enbart positivt an. Men kryper dock ändå inte tillbaka från min undran angående det relativt höga priset. Jag känner ofta för att läsa något, har begränsad ekonomi, och väljer kanske någon annan firre ur den brusande mediefloden då priset för en liknande upplevelse (med annat innehåll) oftast ligger 25–30 % lägre än MacWorlds. Men jag är kanske ensam om den åsikten?!

 

Och, vilket jag glömt att säga tidigare, Andreas gör ett utmärkt arbete med nyhetssiten! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag stör mig inte särskilt mycket på HP reklamen eftersom den är macrelaterad!!! Det hade varit värre om det hade varit 40 sidor reklam som ej hade med mac att göra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre upplaga (efterfrågan) - högre pris.

Större upplaga (efterfrågan) - lägre pris.

Jo, naturligtvis; men har ett förhållandevis ”smalt” livsstilsmagasin som Bon så mycket större upplaga än MacWorld?! De vågar inte skriva ut den, vilket tyder på att den inte är alltför stor … Men jag vet inte, kanske är upplagan det enda svaret? :huh:

Bon lever högst ett år till. Livsstilsmagasinen komma och gå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Mindre upplaga (efterfrågan) - högre pris.

Större upplaga (efterfrågan) - lägre pris.

Jo, naturligtvis; men har ett förhållandevis ”smalt” livsstilsmagasin som Bon så mycket större upplaga än MacWorld?! De vågar inte skriva ut den, vilket tyder på att den inte är alltför stor … Men jag vet inte, kanske är upplagan det enda svaret? :huh:

Bon lever högst ett år till. Livsstilsmagasinen komma och gå...

Tror nog att BON lever längre än ett år till.

 

Det är en riktig skittidning, men populär av någon konstig anledning.

"Klubben för inbördes beundran" är en spontan reflektion när det gäller BON.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Messersnitt
Mindre upplaga (efterfrågan) - högre pris.

Större upplaga (efterfrågan) - lägre pris.

Jo, naturligtvis; men har ett förhållandevis ”smalt” livsstilsmagasin som Bon så mycket större upplaga än MacWorld?! De vågar inte skriva ut den, vilket tyder på att den inte är alltför stor … Men jag vet inte, kanske är upplagan det enda svaret? :huh:

Bon lever högst ett år till. Livsstilsmagasinen komma och gå...

Tror nog att BON lever längre än ett år till.

 

Det är en riktig skittidning, men populär av någon konstig anledning.

"Klubben för inbördes beundran" är en spontan reflektion när det gäller BON.

Instämmer till fullo! Skräpmagasin … :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konkurans e bra....

 

”Klubben för inbördes beundran” - finns ju gratistidningar om man vill läsa om det gänget:-)))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...