Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya MacWorld


reverend

Rekommendera Poster

Jörgen HP
Thomas Ytterberg har helt rätt.

 

Det är helt beroende på hur man ser på saken. Trots att jag är i samma yrke som Thomas har jag helt annan syn, både som läsare av tidningen och som yrkesman. Reklam är ett måste för en tidning, men överdrivet reklaminnehåll missgynnar bara macworld i längden. Det ska bli spännande och se hur tidningens framtid utvecklar sig om de inbunda produktkatalogerna fortsätter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 156
  • Created
  • Senaste svar
Thomas Ytterberg
Det är helt beroende på hur man ser på saken. Trots att jag är i samma yrke som Thomas har jag helt annan syn, både som läsare av tidningen och som yrkesman. Reklam är ett måste för en tidning, men överdrivet reklaminnehåll missgynnar bara macworld i längden. Det ska bli spännande och se hur tidningens framtid utvecklar sig om de inbunda produktkatalogerna fortsätter.

 

Fast på vilket sätt har jag uttryckt en annan syn än dig om detta?

 

Den aspekt jag försöker belysa handlar om annonsen utanför de konkreta 40 sidorna i tidningen. Annonsering är mer än bara pengar i kassan till förlagen. Det är också en termostat på hur friskheten i branschen (som tidningen bevakar) liksom hur tidningen och läsarna betraktas av branschen. Självklart missgynnar överdrivet innehåll tidningen i längden. Skulle HP stå för 2/3-delar av annonsidorna i var enda nummer framöver skulle jag omöjliggen kunna testa deras produkter till exempel.

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jörgen HP
Det är helt beroende på hur man ser på saken. Trots att jag är i samma yrke som Thomas har jag helt annan syn, både som läsare av tidningen och som yrkesman. Reklam är ett måste för en tidning, men överdrivet reklaminnehåll missgynnar bara macworld i längden. Det ska bli spännande och se hur tidningens framtid utvecklar sig om de inbunda produktkatalogerna fortsätter.

 

Fast på vilket sätt har jag uttryckt en annan syn än dig om detta?

 

Den aspekt jag försöker belysa handlar om annonsen utanför de konkreta 40 sidorna i tidningen. Annonsering är mer än bara pengar i kassan till förlagen. Det är också en termostat på hur friskheten i branschen (som tidningen bevakar) liksom hur tidningen och läsarna betraktas av branschen. Självklart missgynnar överdrivet innehåll tidningen i längden. Skulle HP stå för 2/3-delar av annonsidorna i var enda nummer framöver skulle jag omöjliggen kunna testa deras produkter till exempel.

 

//Thomas

 

Okey, då misstolkade jag dina inlägg. Det ber jag självklart om ursäkt för. :)

 

Utveckling av mitt förra inlägg.

 

För mycket reklam brukar få två effekter:

1. Lägre trovärdighet hos läsarna.

2. Ökad irritation bland läsarna.

 

Även om reklam är en bra intäkt så tar den goda cirkeln slut när läsarna (upplagan) sviker, för då sviker också annonsörerna.

 

Företagen får ha allt större påhittighet för att kunna marknadsföra sina produkter. För några år sedan var det få morgontidningar som hade reklambuntor i tidningen, nu är det var och varannan. Orsak? Jo, många har satt "Reklam, nej tack!" på sin brevlåda. Enda sättet då är att skicka reklamen med tidningar eller brevbärare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Realiteten är att annonser betalar lönerna så vi får redaktionellt material. Macworld är ingen välgörenhetsorganisation och om tidnigen inte har annonser läggs den ner. Varför tror ni vi bara har en Mactidning i Sverige? Det fanns ett tag då vi hade tre tidningar. Det är bara en kvar. Orsak? Inte dåligt innehåll redaktionellt utan brist på annonsörer. Dvs tidningen betalade sig inte.

 

Har ni så kort minne att ni inte kommer ihåg hur lokaltidningen såg ut i julas? Det var väl 75% annonser och 25% redaktionellt material. Det är under denna säsong på året som tidningsägarna är gladast, det är då allt jämnar ut sig från den annonstorra sommaren bland annat. För tidningen kan inte läggas ner över sommaren, bara för att alla andra har semester.

 

Tycker HP:s bilaga är en snygg bilaga dessutom. Hellre den, än den fula InWarehouse inbunden i tidningen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan så jag känner mig lockad att köpa senaste numret bara för att se vad ni gnäller om! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket möjligt att detta med inbundna produktkataloger används inom andra IDG-tidningar idag. Men det gör mig inte mer välvilligt inställd.

 

En produktkatalog ska vara separat. Jag står för den åsikten.

 

Att det bara finns en tidning? Tja, Mac Magazine fungerade inte eftersom den var något smal. Hade en annan inriktning skulle jag vilja säga. MacPressen, tja den köptes upp och lades ned. Jag gillade den tidningen och har faktiskt inte brytt mig om att nyteckna prenumeration på någon Mactidning sedan den försvann. Det är MW US som köper tillsammans med MacAddict då och då numera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste ställa en fråga här igen:

 

*Hur debiteras HP för produktkatalogen?

 

Debiteras den som 43 helsidesannonser eller debiterar ni vanlig avgift för bifogad katalog och lägger på en del för inbningningen?

 

En anledning till att jag inte stött på sådana kataloger i inbunden form kan vara att andra tidningar skulle debitera den som helsidesannonser. Och 43 helsidesannonser i en tidning kostar ju en och annan tusenlapp gånger hundra (beroende på tidning).

 

Det är den troligaste förklaringen till att varianten inte förekommer i någon högre grad.

 

Edit: kollade annonsinfon - ett uppslag i MacWorld kostar 69.000 kronor. Har HP betalat denna taxa gånger antalet uppslag?

 

Om de har det är jag faktiskt imponerad! Plus att jag kommer att ha full föståelse för varför MW tar in dessa bilagor. Jag kommer nog dra tillbaka min kritik om de verkligen pröjsar så mycket för det. TVÅ gånger om året dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...