Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya MacWorld


reverend

Rekommendera Poster

Men kom inte å säg att reklam är bra information. Det är information, men den är ju så subjektiv som det bara KAN bli. Inte den sorts information man behöver. Jämt. Men wtf, vill man ha objektiv information ska man nog hålla sig från Mac World helt.. =P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 156
  • Created
  • Senaste svar

Håller på och läser senaste numret, Mac World är inget som man läser på 20 minuter, man får ta den i flera tuggor.. :lol:

Tycker att numret är jättebra, HP-reklamen störde mig inte alls, blev mer förundrad hur utvecklingen går på alla apparater.

Min Epson 740 är ju rena stenåldern. :lol: Men den fungerar för mina ändamål, skriva ut i svartvitt....

 

Vill inte höra ordet blaska, ty det är mycket arbete bakom varje nummer av MacWorld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorld är ingen medlemstidning eller fanzine - det är en kommersiell tidning på en kapitalistisk marknad som endast har sin existens i att generera vinst till ägarna IDG. Jag köper MW därför att den fyller ett behov jag har - reklamen zappar jag förbi - precis som jag gjorde på den tiden jag hade teve :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorld är ingen medlemstidning eller fanzine - det är en kommersiell tidning på en kapitalistisk marknad som endast har sin existens i att generera vinst till ägarna IDG. Jag köper MW därför att den fyller ett behov jag har - reklamen zappar jag förbi - precis som jag gjorde på den tiden jag hade teve  :lol:

Jag zappar Med allt hela livet.

 

och nu vet jag inte om jag har svar. Jag trodde alla zappade ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antag att några lyckas behålla det här exemplaret av MacWorld till låt oss säga år 2030.

Kommer det då att betinga ett högre pris på antikmarknaden eftersom reklamen finns kvar ? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

morgontidningen lägger in bilagan då och då,bjornstrom på 99m skickar ut reklam under betäckningen nyhetsblad, exemplen kan göras långa

upplagan på MW på svenska är väl inte stor, kanske skulle enbart www upplagan att föredra? då blir den mera aktuell...men tråkigare

hare på er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag Pirre Just nu jäkligt "ekonomisk" eller snål som det heter (tack vare) ?? Sjukbidrag 64% av en "Lön" Ha ha.

 

Så ja! nu har jag fått Vräka ur mig.

 

 

Jag har fuskat till mig MacWorld på olika sätt 3 mån specialerbjudande m.m.

 

Men för helsike lägg inte all skit på Nils Holmlöv.

 

IDG är en koncern över hela världen. Som skall SÄLJA SÄLJA SÄLJA Inget annat men som konsument måste man påtala plus och minus.

Tyvärr så kommer alltid minus fram. Först. Men det vet varenda säljare.

 

Jag köper ibland Macworld UK eller US Med glassigt papper och en massa "skitreklam"

 

MacWorld SE och andra IDG tidningar gör det skoj med papperskvalitet och typsnitt. Bara det är värt mycket.

 

Men Te Baks till verkligheten. Konsument och att locka nya konsumenter. Väck med Fläskbilagan i "i" vår Bibel.

 

Om HP måste vräka på för att sälja sig känns lite som köp för helvete! För mycket skapar tvekan.

 

Snacket och hyss hyss skapar behov.

 

Jag har Epson och det beror på rekommendationer.

 

Jag är inget proffs Men vill ha bra grejer. Min PS895 räcker ett tag till. Men förbannat kåt på 7600 som jag såg på introt i Malmö

 

( Jag har mustasch m.a.o. diktator ) så de sa Lita på en gubbe :D

 

Soppan börjar bli varm Tjinga Ling på er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacWorld är ingen medlemstidning eller fanzine - det är en kommersiell tidning på en kapitalistisk marknad som endast har sin existens i att generera vinst till ägarna IDG.[...]

No shit! Och jag som trodde att MW var det lokala församlingsbladet... :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Och jag som trodde att MW var det lokala församlingsbladet...

Du är inte ensam. Det kan bli lite för många "Hallelulja" ibland när Apple lanserar nåt nytt...

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon visste inte om att det fanns student rabatt på macworld, men det finns det.

 

förhoppningsvis läser MW denna tråd så dom kan ta åt sig kritiken.

personligen vill jag ha all reklam i en bilaga så man kan slänga det i papperskorgen direkt. Ni som gillar reklam kan däremot spara den och läsa den om och om igen.

 

jag undrar om det går dåligt för MW så dom måste ha 40 sidor HP reklam eller? bäst att reagera annars blir det 60 sidor HP reklam nästa nummer...

 

angående pappers kvaliten tyckte jag inte alls om den. för sträv för min smak. förra var bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som stör er så fruktansvärt på att behöva bläddra förbi HP-reklamen: Kör ett par häftklamrar genom alla reklamsidorna så att de hänger ihop i en klump. Enklare än att klippa/skära ut sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonas.åhlander
Plus för papperskvaliten, den gillar jag i alla fall.

Ööh...

 

Tog rullen slut? Var hittade man rullen till min tidning?

 

Ngn tyckte att nya papperet var "lyxigt" ngn konstaterade att det var samma som Cap&Design...

 

Jag tror att papperet i min tidning kom från ngt restlager från MacPressen...

 

Det gav INGEN "lyxig" känsla. Inte alls faktiskt!

 

Det gick väl åt mer papper än beräknat för att trycka HP-bilagan kan man tänka(?)

 

Betalade HP extra för den kubikmeter lim det gick åt för att klistra fast bilage-eländet i blaskan?

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att ansvariga på MW fullständigt skiter i att bemöta kritiken.

Är den nya chefredaktören ens registrerad på detta forum?

Nu när MW har ett forum får väl de ansvariga se till att föra en dialog med läsarna.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ikväll ett mail från Macworld där jag ombads svara på en enkät om tidningen. Jag tror nog de lyssnar, fast kanske inte just i den här tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag var utgivare så skulle jag tacksamt ta emot en tråd som denna - där spontana reaktioenr finnes.

 

Det kommer med all säkerhet ngt från tidningen som skirver här mycket snart. Annars får vi väl tro att MacWorld bara är intersserade av sådana som pet:-))))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att ansvariga på MW fullständigt skiter i att bemöta kritiken.

Är den nya chefredaktören ens registrerad på detta forum?

Nu när MW har ett forum får väl de ansvariga se till att föra en dialog med läsarna.

 

/M

Svenska MacWorld? Är det någon kvar där? Är det lönt att kommentera någonting om tidningen eller sajten?

Det tror jag inte.

 

Senast var det i nummer 5/2003 där det hände samma sak med HP's sk..t. Jag skrev om det och många andra gjorde det också. Hjälpte det? Som ni själva ser - det gjorde det inte.

 

Sajten då? Den exklusiva. Bara för betalande prenumeranter.

Där händer inget sedan "Glad Påsk" - och ingen vet någonting.

Visserligen tar Påsken inte slut förran Kristi Himmelfärdsdag - någon gång i slutet av maj men på sajten stod det att redaktionen är åter på plats tisdagen den 13 april.

 

Är de på semester?

Är de sjuka?

Alla?

Är det ingen som kan skriva - p g a sjukdom/semester/lättja eller något annat struntar vi i projektet och ni får strunta i att titta på vår sajt i 3 veckor. Bara att ni inte glömmer betala prenumerationen!

 

Det händer kanske inget i Macvärlden?

I så fal så kunde de åtminståne skriva något om HP (bara för att fylla i tomrummet).

 

Hallo! Är någon där?

..........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Synd att ansvariga på MW fullständigt skiter i att bemöta kritiken.

Är den nya chefredaktören ens registrerad på detta forum?

Nu när MW har ett forum får väl de ansvariga se till att föra en dialog med läsarna.

 

/M

Svenska MacWorld? Är det någon kvar där? Är det lönt att kommentera någonting om tidningen eller sajten?

Det tror jag inte.

 

Senast var det i nummer 5/2003 där det hände samma sak med HP's sk..t. Jag skrev om det och många andra gjorde det också. Hjälpte det? Som ni själva ser - det gjorde det inte.

 

Sajten då? Den exklusiva. Bara för betalande prenumeranter.

Där händer inget sedan "Glad Påsk" - och ingen vet någonting.

Visserligen tar Påsken inte slut förran Kristi Himmelfärdsdag - någon gång i slutet av maj men på sajten stod det att redaktionen är åter på plats tisdagen den 13 april.

 

Är de på semester?

Är de sjuka?

Alla?

Är det ingen som kan skriva - p g a sjukdom/semester/lättja eller något annat struntar vi i projektet och ni får strunta i att titta på vår sajt i 3 veckor. Bara att ni inte glömmer betala prenumerationen!

 

Det händer kanske inget i Macvärlden?

I så fal så kunde de åtminståne skriva något om HP (bara för att fylla i tomrummet).

 

Hallo! Är någon där?

..........

Som jag skrev under "Glad Påsk-nyheten" ligger jag hemma med en post-påsk-förkylning och är inte på plats förrän i morgon.

Och vad det gäller sajten har den varit helt öppen så länge jag har jobbat på MacWorld. Att delar av den skulle vara låsta för icke-prenumeranter är helt fel.

 

Jag tror att många har någon sorts vanföreställning kring hur vår redaktion ser ut. De fast redaktionellt anställda som arbetar på vår tidning uppgår till fyra personer. Av dessa är en chefredaktör som sköter allt operativt (Valter), en AD som layoutar hela tidningen (Erik), en redaktionssekreterare som redigerar texter och kommunicerar med frilansare (Pernilla) samt en nyhetsredaktör som håller en webbsajt uppdaterad, gör ett nyhetsblock och skriver tester och "Prylar" (jag). Med andra ord är jag den enda som i regel producerar redaktionellt material på tidningen. Så när jag som nu är sjuk några dagar finns det ingen som gör mitt jobb åt mig. Hoppas ni kan ha överseende med det.

 

Vad det gäller HP-inlagan är det inte min uppgift att svara för den.

Jag ska se om Valter inte kan yttra sig i frågan.

 

Nu återgår jag till sängen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att ansvariga på MW fullständigt skiter i att bemöta kritiken.

Är den nya chefredaktören ens registrerad på detta forum?

Nu när MW har ett forum får väl de ansvariga se till att föra en dialog med läsarna.

 

/M

Svenska MacWorld? Är det någon kvar där? Är det lönt att kommentera någonting om tidningen eller sajten?

Det tror jag inte.

 

Senast var det i nummer 5/2003 där det hände samma sak med HP's sk..t. Jag skrev om det och många andra gjorde det också. Hjälpte det? Som ni själva ser - det gjorde det inte.

 

Sajten då? Den exklusiva. Bara för betalande prenumeranter.

Där händer inget sedan "Glad Påsk" - och ingen vet någonting.

Visserligen tar Påsken inte slut förran Kristi Himmelfärdsdag - någon gång i slutet av maj men på sajten stod det att redaktionen är åter på plats tisdagen den 13 april.

 

Är de på semester?

Är de sjuka?

Alla?

Är det ingen som kan skriva - p g a sjukdom/semester/lättja eller något annat struntar vi i projektet och ni får strunta i att titta på vår sajt i 3 veckor. Bara att ni inte glömmer betala prenumerationen!

 

Det händer kanske inget i Macvärlden?

I så fal så kunde de åtminståne skriva något om HP (bara för att fylla i tomrummet).

 

Hallo! Är någon där?

..........

Som jag skrev under "Glad Påsk-nyheten" ligger jag hemma med en post-påsk-förkylning och är inte på plats förrän i morgon.

Och vad det gäller sajten har den varit helt öppen så länge jag har jobbat på MacWorld. Att delar av den skulle vara låsta för icke-prenumeranter är helt fel.

 

Jag tror att många har någon sorts vanföreställning kring hur vår redaktion ser ut. De fast redaktionellt anställda som arbetar på vår tidning uppgår till fyra personer. Av dessa är en chefredaktör som sköter allt operativt (Valter), en AD som layoutar hela tidningen (Erik), en redaktionssekreterare som redigerar texter och kommunicerar med frilansare (Pernilla) samt en nyhetsredaktör som håller en webbsajt uppdaterad, gör ett nyhetsblock och skriver tester och "Prylar" (jag). Med andra ord är jag den enda som i regel producerar redaktionellt material på tidningen. Så när jag som nu är sjuk några dagar finns det ingen som gör mitt jobb åt mig. Hoppas ni kan ha överseende med det.

 

Vad det gäller HP-inlagan är det inte min uppgift att svara för den.

Jag ska se om Valter inte kan yttra sig i frågan.

 

Nu återgår jag till sängen.

Sjukdom kan inträffa när som helst och drabba vem som helst.

Krya på dig Andreas.

 

Men. När man kommer in på sajten så möts man av en Påskhälsning och inget annat.

Att se att sajten ligger nere p g a att en nyhetsredaktör är sjuk måste man komma in på djupet av den nästan en vecka gammal Påskhälsningen.

Såsom du skriver ni är flera personer där. Det räcker att någon av de andra skriver en rad på sajten. Det behövs inget mer så man vet vad som händer.

 

Den stil som Macworld kör med heter arrogans gentemot MW läsare.

 

Hur många är ni och hur ser arbetsfördelning ut det är saker som är helt ointeresanta ur en läsares synvinkel. Eller hur?

 

Du skriver: "...Vad det gäller HP-inlagan är det inte min uppgift att svara för den.

Jag ska se om Valter inte kan yttra sig i frågan..."

 

- Är det din sak att se till att en VD yttrar sig om detta?

Kan inte han läsa själv och ta ställning? Eller så bryr han sig kanske inte?

 

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Sjukdom kan inträffa när som helst och drabba vem som helst.

Krya på dig Andreas.

 

Men. När man kommer in på sajten så möts man av en Påskhälsning och inget annat.

Att se att sajten ligger nere p g a att en nyhetsredaktör är sjuk måste man komma in på djupet av den nästan en vecka gammal Påskhälsningen.

Såsom du skriver ni är flera personer där. Det räcker att någon av de andra skriver en rad på sajten. Det behövs inget mer så man vet vad som händer.

 

Den stil som Macworld kör med heter arrogans gentemot MW läsare.

 

Hur många är ni och hur ser arbetsfördelning ut det är saker som är helt ointeresanta ur en läsares synvinkel. Eller hur?

 

Du skriver: "...Vad det gäller HP-inlagan är det inte min uppgift att svara för den.

Jag ska se om Valter inte kan yttra sig i frågan..."

 

- Är det din sak att se till att en VD yttrar sig om detta?

Kan inte han läsa själv och ta ställning? Eller så bryr han sig kanske inte?

 

???

Vad det handlar om är att jag är den enda som har kontroll över macworld.se. Däri ligger hela problemet. Vi är en liten och tight redaktion och ingen har tid att göra någon annans jobb. Tyvärr. Du skriver att det "inte är intressant för er läsare att veta hur många vi är och vilken arbetsfördelning vi har", något som jag inte kan hålla med om. Jag försökte få dig att inse hur små marginaler vi spelar på.

 

Ända sedan jag började i september har jag jobbat intensivt med att tvätta bort den arrogansstämpel MacWorld ibland har dragits med. Detta genom en rak och personlig kontakt med alla läsare. Uppenbarligen har jag inte lyckats särskilt bra med tanke på din åsikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju en av dem som "bor" på forumet.... :blush: Min åsikt är att det fungerar bra utom vid sjukdom. Då det bara är Andreas som sköter om sajten så förstår vi ju att han inte kan jobba om han är sjuk. Samtidigt så brister det lite i informationen. Vem kunde ana att Andreas hade lagt in en kommentar under "Glad Påsk önskar MW"... Det känns långt från naturligt att leta under en gammal påskhälsning när man undrar om red är sjuk idag....

 

Jag föreslår att hr Redaktörn kastar in en kommentar under "Nyheter" på forumet...

 

"Hej. Jag är sjuk. Kommer på torsdag.

Andreas"

 

Det räcker, det är enkelt och alla nås direkt. Framsidan av otåligheten är ju att vi vill ha MER av MW-s sajt!! Krya på dig Andreas. Jag tycker du gör ett BRA jobb!!! Lyssna inte på gnällkärringar.... ;) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya chefredaktören borde gå i forumskola hos sin föregångare och där lära sig att bemöta den kritik som dyker upp, i synnerhet om den som i det här fallet engagerar (och delas av) många. En av Nils stora förtjänster var just att han tog sig tid att svara på sådant som kunde svaras på, dessutom alltid på ett välformulerat och vänligt sätt som imponerade på åtminstone mig. Att en förändring var på gång kunde man nästan ana i det hittills enda inlägg hans efterträdare åstadkommit. Där uppmanas läsarna att komma med respons, med tillägget: "även om jag inte hinner svara på allt"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjukdom kan inträffa när som helst och drabba vem som helst.

Krya på dig Andreas.

 

Men. När man kommer in på sajten så möts man av en Påskhälsning och inget annat.

Att se att sajten ligger nere p g a att en nyhetsredaktör är sjuk måste man komma in på djupet av den nästan en vecka gammal Påskhälsningen.

Såsom du skriver ni är flera personer där. Det räcker att någon av de andra skriver en rad på sajten. Det behövs inget mer så man vet vad som händer.

 

Den stil som Macworld kör med heter arrogans gentemot MW läsare.

 

Hur många är ni och hur ser arbetsfördelning ut det är saker som är helt ointeresanta ur en läsares synvinkel. Eller hur?

 

Du skriver: "...Vad det gäller HP-inlagan är det inte min uppgift att svara för den.

Jag ska se om Valter inte kan yttra sig i frågan..."

 

- Är det din sak att se till att en VD yttrar sig om detta?

Kan inte han läsa själv och ta ställning? Eller så bryr han sig kanske inte?

 

???

Vad det handlar om är att jag är den enda som har kontroll över macworld.se. Däri ligger hela problemet. Vi är en liten och tight redaktion och ingen har tid att göra någon annans jobb. Tyvärr. Du skriver att det "inte är intressant för er läsare att veta hur många vi är och vilken arbetsfördelning vi har", något som jag inte kan hålla med om. Jag försökte få dig att inse hur små marginaler vi spelar på.

 

Ända sedan jag började i september har jag jobbat intensivt med att tvätta bort den arrogansstämpel MacWorld ibland har dragits med. Detta genom en rak och personlig kontakt med alla läsare. Uppenbarligen har jag inte lyckats särskilt bra med tanke på din åsikt.

Du gör ett fantastikt jobb som nyhetserdaktör när du gör det.

Att det är du och bara du som försöker tvätta den olyckliga stämpeln som MW har dragit på sig genom åren det förstår jag inte riktigt. Det borde alla ni göra. En man kan inte göra allas jobb.

 

Nyhetsdelen sedan du tog hand om den är det inget att klaga på. Resten är en annan sak.

 

Jag tror att helheten såsom du beskrivet det det blir aldrig bra. Om en redaktion är liten då borde alla kunna i nödfall utföra andras jobb just med tanke på att det kan alltid inträffa någonting.

 

Jag tror inte att skriva några rader om ett avbröt på redaktionen är en omöjlighet för de andra. Det är antingen lättja eller just arrogans mot läsare eftersom det är nog lika lätt som att svara på en mail eller faxa ett dokument.

 

Just den kritiken vänder jag inte mot dig Andreas utan mot de andra och speciellt VD som borde ta sitt ansvar. Det är han och ingen annan som ansvarar för helheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valter Bengtsson

Det har varit en het diskussion om HP:s annonsbilaga i senaste MacWorld. Alla inser nog att MacWorld är en kommersiell tidning och därför är beroende av intäkter från både läsare och annonsörer.

Kritiken har främst handlat om att HP:s bilaga varit inbunden i tidningen. Varför var den då inbunden?

Förklaringen är helt enkelt att annonsören har betalat för detta. Och det är bra för MacWorld på så sätt att det ger oss ökade resurser. En vanlig, separat bilaga ger mindre intäkter.

Eftersom inbundna bilagor ger oss större intäker och ökade resurser kommer vi även i fortsättningen att erbjuda annonsörer den här möjligheten.

Självklart drar vi inte ned på det redaktionella innehållet för att ge utrymme för inbundna bilagor - tvärtom skapar detta förutsättningar att göra en mer innehållsrik tidning.

Vi försöker inte ge sken av att tidningen är tjockare än den egentligen är – om någon har uppfattat det på det sättet är det beklagligt.

Det är inte alls ovanligt att facktidningar har inbundna bilagor, flera av våra MacWorldkollegor har det i varje utgåva.

Valter Bengtsson

Chefredaktör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...