Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya MacWorld


reverend

Rekommendera Poster

Jag har ingen butik inom närmaste milen som säljer MacWorld, så jag har inte sett det hela.

 

Jag undrar nu om det redaktionella materialet i tidningen var minskat på för att få plats med HP-annonserna?

Om inte, vad är då egentligen problemet?

De ska väl inte behöva få prenumeranterna att godkänna reklamkunderna man väljer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 156
  • Created
  • Senaste svar

..snarare kan det väl vara så att budgeten fick sig ett rejält tillskott i annonspenbghar - ngt som kan komma redaktionen tillgodo.... man kan tex gräva i hur supporten fungerar....eller inte hos programleverantörerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*önsketänker* ...om sedan den/de som producerade HP-inlagan också satte tänderna i hps webb.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen butik inom närmaste milen som säljer MacWorld, så jag har inte sett det hela.

 

Jag undrar nu om det redaktionella materialet i tidningen var minskat på för att få plats med HP-annonserna?

Om inte, vad är då egentligen problemet?

De ska väl inte behöva få prenumeranterna att godkänna reklamkunderna man väljer?

Om man rycker ur "bilagan" så blir tidningen väldigt tunn.

 

Sådan massiv reklam vill jag ha som bilaga.

 

Ibland köper jag engelska eller US tidningar för vissa artiklar Men kan bli irriterad på för mycket annonser som hackar sönder min "dyra" tidning.

 

Jag vill gärna spara mina tidningar för att bläddra tillbaka ibland och söka vissa saker. Synd att behöva ha sönder tidningarna för att få plats med dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i valet och kvalet att teckna en prenumeration. Lite annonser är ett måste för alla tidningar (en dagstidning finansieras ungefär till 80% av annonser), men en inbakad bilaga på 40 sidor är inte acceptabelt. Det blir ingen prenumeration för min del, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att potentiella tidningsköpare medvetet luras att tro att det redaktionella materialet är mer omfattande än vad det egentligen är. I tidningshyllan ser ju tidningen tjock och välfylld ut. Som köpare tror man att man kommer att få mycket att läsa för pengarna. Men ack så lurad man blir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidningar är ju aldrig befriade från reklam. Skulle t.ex DN endast bestå av redaktionellt material - så skulle den bli ~8 sidor tjock!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidningar är ju aldrig befriade från reklam. Skulle t.ex DN endast bestå av redaktionellt material - så skulle den bli ~8 sidor tjock!

 

Är väl ingen som sagt heller, men du anser att det är helt i sin ordning när en tidning lägger in 40 sidor med bara reklam?

 

Redaktionen får hela tiden balansera på snöret. En sak är jag övertygad om. Utan läsare blir det inga annonsörer och utan annonsörer blir det ingen tidning. Här emellan måste balansen finnas. Det ena är inte bättre/sämre än det andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog udda.. för jag tycker nog att det inte bara är ok med 40 sidor reklam - tycker till och med att det är riktigt trevligt. Om det någon gång per år är med en sådan här bilaga så tjänar antagligen MacWorld ganska ordentligt med pengar och kan på så sätt göra en bra tidning utan lika mycket reklam resten av året.. dåligt formulerat men så ungefär. Sen kan man också fråga sig vad som hade hänt om HP-reklamen inte hade funnits där.. Hade tidningen bara blivit tunnare så hade det inte varit någon fördel i mina ögon.. jag bläddrar hellre igenom en tidning med flera sidor (ganska trivsam) reklam än jag bläddrar igenom en väldigt tunn tidning. Reklam är ok för mig.. Jag prenumererar på MacWorld så jag bekymrar mig inte över att bli lurad i affären.. Köper MacWorld med eller utan reklam.

 

Bra grej.

Tjäna pengar. Gör reklam. Fortsätt göra en en bra tidning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan har vi som läsare ingen som helst nytta av att MacWorld tjänar mer (lägg märke till mer) pengar. Bara om dessa pengar används för att förbättra alt. sänka priset har vi vunnit på den där HP-bilagan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del har lärt mig mer om HP - än innan.... det är nått det med!

 

Om man bara skriker NEJ vad lär man sig då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del har lärt mig mer om HP - än innan.... det är nått det med!

 

Om man bara skriker NEJ vad lär man sig då?

Visdomsord. Har en arbetskamrat som bokstavligen skriker nej hela tiden någon förändring blir på tal.. han skulle behöva lite av din visdom fjellis. :)

 

StoreBror - Kan inte pengar göra nytta på redaktionen menar du? Jag ser inget behov av prissänkning.. tycker jag betalar ganska lagom för MacWorld.. Studentrabatter vore väl bra kanske, skulle inte gagna mig men jag klagar inte. Jag betalar för MacWorlds redaktionella material och om det sen följer med reklamsidor så stör det inte mig.. nästan tvärtom som sagt. Hur ställer du dig till smygreklam i sportvärlden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[...]

Är väl ingen som sagt heller, men du anser att det är helt i sin ordning när en tidning lägger in 40 sidor med bara reklam?

Martins inlägg [Apr 11 2004, 14:01] skulle kunna gå att tolka åt det hållet - jag skruvade bara den argumentationen till sin spets...

 

Visst är det ok med 40 sidor reklam, om den är relevant - vilket ju faktiskt var fallet här!

Jag är övertygad om att intäkterna från HP kommer att komma oss läsare tillgodo i framtiden (om det inte är så illa att IDGs ledning sitter och tråcklar på nya feta fallskärmar... :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scandinavianphoto , InWareHouse , Macoteket brukar komma som separata bilagor till Cap&Design och andra tidningar. Funkar alldeles utmärkt.

 

Jag brukar lämna bilagorna till en dator och teknikintresserad granne som är pensionär. Lite tittgodis och jag kan spara min tidningar i bokhyllan.

 

Alla nöjda.

 

De MacWorld och andra tidningar som är lästa tillräckligt hamnar på vårdcentralen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär som om biograferna skulle göra en timmes reklamuppehåll mitt i filmen. I längden tror jag, trots att de kanske skulle tjäna gott om reklampengar, att besökarna skulle sluta komma till biografen. Det samma befarar jag med macworld, utan läsare är tidningen meningslös trots att IDG blir rika som troll av reklamintäkterna.

 

Den som lever får se, men jag spar mina slantar till något bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag för min del har lärt mig mer om HP - än innan.... det är nått det med

Då ser du reklampauserna på TV som rena bildningsbyrån då? :D;)

 

StoreBror - Kan inte pengar göra nytta på redaktionen menar du? Jag ser inget behov av prissänkning.. tycker jag betalar ganska lagom för MacWorld.. Studentrabatter vore väl bra kanske, skulle inte gagna mig men jag klagar inte. Jag betalar för MacWorlds redaktionella material och om det sen följer med reklamsidor så stör det inte mig.. nästan tvärtom som sagt. Hur ställer du dig till smygreklam i sportvärlden?

Jo, men kan man göra så mycket mer än det man redan gör? Åka på mässor gör man ju redan (och det har man tydligen råd med det). Vad jag menar är att vi läsare inte tjänar direkt på att MacWorld i ett nummer plockar in en 40-sidig "bilaga". Det var min poäng. Inte misunnar jag någon att tjäna pengar, men att vissa här verkar tro att vi som läsare kommer tjäna på det, stämmer nog inte. Min teori ;)

 

Smygreklam i sportvärlden? Som att Tina Nordlund alltid har Puma-kläder på sig när hon är med i TV? Tja, det är väl lite sökt kanske och blir det för uppenbart är det ju självklart negativt för den som utsätter oss tittare för det. Men jag förstår inte riktigt jämförelsen mellan det och att Macworlds senaste reklamtrick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inget att bråka om, en reklambilaga! :eeeh:

Det har ju anknytning till Mac, vi köper ju HP:s skrivare, scanners, kameror osv.

Bara ni inte blir sugna på en dator är det väl inget att tjafsa om.

IDG måste ju få in lite reklamintäkter, tills nästa nummer kommer ut har ni glömt detta.

Vore väl värre om det varit en Microsoftbilaga :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja faktiskt gör jag det....finns alltid ngt att lära där med... i reklamfilmernas värld. Hur de fungerar eller inte - vad de innehåller eller de missat, vaför de valt den eller den modellen... de kläderna, den interiören osv...

 

...dessutom finansierar de inslagen de programmen jag ev vill se... som billgan gör..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag den mesta reklamen i TV är själlös, dum och irriterande. Men riktad reklam som den i datortidngarna är såklart roligare och mer informativ. Men frågan gäller inte huruvida reklam är dåligt eller inte, det handlade om det var overkill av Macworld att sätta in 40 sidor hp-reklam eller om det var helt okej. Vissa verkar vilja få det till något annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall
Det är ungefär som om biograferna skulle göra en timmes reklamuppehåll mitt i filmen. I längden tror jag, trots att de kanske skulle tjäna gott om reklampengar, att besökarna skulle sluta komma till biografen. Det samma befarar jag med macworld, utan läsare är tidningen meningslös trots att IDG blir rika som troll av reklamintäkterna.

 

Den som lever får se, men jag spar mina slantar till något bättre.

Please asså.

Den liknelsen är ju helt uppe i det blå.

Det är ju onekligen reklam på bio också.

I en tidning kan man ju bläddra, på bio blir det jobbigt om alla satt med en varsin fjärrkontroll...

 

Allt kostar pengar, även att göra en tidning.

Det man har att välja på är väl en tidning utan reklam för 200.-

Eller en med reklam för 40-50.-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall: Först har du helt rätt när du sågar biografjämförelsen :)

Men sen gör du något liknande själv genom att göra en knepig jämförelse med mellan reklam och priser. Ingen har väl klagat på reklam i allmänhet, bara specifikt på hp-bilagan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär som om biograferna skulle göra en timmes reklamuppehåll mitt i filmen. I längden tror jag, trots att de kanske skulle tjäna gott om reklampengar, att besökarna skulle sluta komma till biografen. Det samma befarar jag med macworld, utan läsare är tidningen meningslös trots att IDG blir rika som troll av reklamintäkterna.

 

Den som lever får se, men jag spar mina slantar till något bättre.

Please asså.

Den liknelsen är ju helt uppe i det blå.

Det är ju onekligen reklam på bio också.

I en tidning kan man ju bläddra, på bio blir det jobbigt om alla satt med en varsin fjärrkontroll...

 

Allt kostar pengar, även att göra en tidning.

Det man har att välja på är väl en tidning utan reklam för 200.-

Eller en med reklam för 40-50.-

 

Precis som storebror säger ovan handlar inte frågan om reklam eller inte, utan snarare hur mycket reklam som är rimligt i en blaska som Macworld. Jag vet att det kostar pengar att göra tidning (är själv till viss del i branschen), men för den sakens skull får annonserna inte gå ut över innehållet. Innehållet blir onekligen drabbat när man får leta efter faktaartiklarna bland all reklam. Ingen har klagat på att tidningen innehåller reklam, det vissa av oss klagar på är den reklamkupp som fanns i tidningen. I tidningshyllan ser det ut som om tidningen innehåller 40s mer Macinnehåll än den i själva verket gör. Hade nu reklamen varit som en lös bilaga med information om att reklamdelen medföljer hade saken varit i ett annat läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad alla TJÖTAR.

 

Tyck till kort. Alla vill ha en bra eller bättre tidning.

 

Reklam behövs för att finansiera KLART SLUT.

 

men JAG vill ha den på sidan om så jag kan kolla där när jag behöver köpa.

 

I "tidningen" skall det vara reportage , utvärderingar , tips , länkar. är redaktören/skribenten duktig så kan han smygreklama dessutom mot ekonomisk hjälp till tidningen.

Precis som SR och SVT Vi betalar licens Men får ofta se "Sponsrat av "

 

Krångla inte till det. Sälj men på kundens villkor. Då köper kunden mer. Människan vill bli lurad men inte blåst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var trevligt jag, har aldrig sett så mycke fina bilder på blandad machårdvara i tidningen förr, saknade min dock :( (i marginalen på hp sidorna).

 

Förmodar att Nils "drog" i anslutning till det nya nr'et för han visste ju att reklamen var med í detta nr o skulle orsaka folkstorm. (skämt).

 

i Övrigt börjar tidningen tappa stingen så det är nog bara bra för oss att HP dyker upp då och då, menar det är inte mycket att läsa i den längre.

Börjar likna en damtidning, brukar läsa nummer av macworld o macpressen från åren runt 98-99 istället, det var tider det :) intressant läsning trotts att det är något inaktuellt idag :)

 

Saknar "hemma hos" repotege hos macfanatiker o företag med mac, cap & design hade förr på sista sidan en bild på "någons" skrivbord o lite spåning o frågor kring det inte så avancerat men roligt att läsa iaf.

 

kan hända att den här förändringen kom i och med att macpressen lades ner, ingen behövte "bry" sig längre.

 

//Synd att det saknas motstånd för MW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...