Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lustiga prickar på skärmen efter att Macbooken fått fika.....


Stereotypen

Rekommendera Poster

post-32953-1234438052.jpeg

 

Hej!

 

Kolla på bilden, varför har skärmen blivit sådan.

Skall köpa en macbook billigt av polarn som bjöd macbooken på fika. (lite saft)

 

Några tangenter fungerar inte, men det löser jag genom att donera ett annat topcase från en annan macbook som har sprucken skärm.

Men var kommer prickarna ifrån?

Är de i grafikkortet eller inuti skärmen?

 

Mvh

 

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-32953-1234438052.jpeg

 

Hej!

 

Kolla på bilden, varför har skärmen blivit sådan.

Skall köpa en macbook billigt av polarn som bjöd macbooken på fika. (lite saft)

 

Några tangenter fungerar inte, men det löser jag genom att donera ett annat topcase från en annan macbook som har sprucken skärm.

Men var kommer prickarna ifrån?

Är de i grafikkortet eller inuti skärmen?

 

Mvh

 

Christian

Set ut som att fläckarna sitter på skärmen och inte i skrämen, testat att tvätta av skärmen väldigt noggrant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär samma sak hände då farsan spillde öl över sin telefon. Det satt dock inuti och gick aldrig bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte med säkerhet, Men av det jag kan se så ser skärmen ut att vara antireflexbehandlad (mattskärm)

 

Kan vara så att saften löst upp delar av antireflexbehandlingen vilket gör att dessa punkter släpper igenom mera ljus och på detta sätt syns tydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha...och nu dog den. :chockadskeptisk:

 

Vad går det att göra nu?

 

Händer ingenting, går det att återuppliva en fuktskadad Macbook??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du väldig tur så kanske det hjälper att låta den torka under några dagar, plocka också ur batteriet undertiden du gör detta isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig jag sett såntdär på typ glas/plast ytor innan.

Och då har det varit "kondensationsfläckar". Helt enkelt ligger det lite imma fläckvis på insidan av skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig jag sett såntdär på typ glas/plast ytor innan.

Och då har det varit "kondensationsfläckar". Helt enkelt ligger det lite imma fläckvis på insidan av skärmen.

 

Ja det kan du ha helt rätt i, tänkte jag inte på först- LCD skärmar är ju faktiskt inte vattentäta, utan permeabla alltså släpper igenom vätska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja... är priset billigt och du vill pilla så skruva isär datorn och tvätta den med apotekssprit. Kan hjälpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa är nog att INTE köra datorn om man vet att det kan vara fukt i. Hoppas du lär dig en läxa samtidigt som att jag hoppas på att du får igång datorn igen! :) Prova att låta den stå och torka i några dagar, kan fungera om det nu inte är något som redan har bränt i stackaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...