Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

eMac skärmen behöver avmagniseras


HC Andersson

Rekommendera Poster

HC Andersson

Jag har börjat få störande svagt flimrande ränder på sidorna på min monitor, datorn är en eMac.

Det känns som ett sådant fel som man fixar på en vanlig "lös" monitor genom att trycka på en avmagniseringsknapp. Vet någon vad jag kan göra för att få bort dem?

 

Datorn är ett par månader gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, enligt Apple så avmagnetiseras skärmen automagiskt varje gång du startar datorn eller väcker den ur vila. Kanske läge att använda dig av garantin istället och lämna in den för fix...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson

micke: Jag tror det stämmer ja. Bilden hoppar till när man startar datorn.

 

fjellis: Nej inga högtalare, jag vet vad du menar för jag har varit med om en bekant som hade det problemet. Däremot har jag en extern firewire-cdbrännare från formac, till vänster om skärmen. Det är också på den sidan som problemet med flimmer de svarta flimmer-ränder finns. Ett sammanträffande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flimrar det bara när Formacdisken är på så kan det mycket väl vara den som stör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flimrar det bara när Formacdisken är på så kan det mycket väl vara den som stör.

mm, avstängd apparatur kan nog inte göra några elektromagnetiskafältstörningar.

 

(31 bokstäver)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min externa Iomega är aldrig avstängd. det finns ingen knapp ens...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson

Formac'en är nästan uteslutande avstängd, den surrar ju värre än eMac'en när den är på!

 

Och flimret/ränderna är av sådant slag som man ser på väldigt gamla tv-apparater och på skärmar som störs av magneter från t.ex. högtalare. Det syns väldigt tydligt när man har en klar färg på bakgrunden.

 

Jag tog ett kort på skärmen, lägg märke till de horisontella störningarna/flimren som problemet. Inte de vertikala, för är bara ett oönskat fotograferingsresultat: http://linuxemu.retrofaction.com/skarmfel.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....ja nog sre det ut som ngt stör... alien?:-)))

 

 

Flytta på din Mac til en annan platts o se om det förblir problem.

 

Byt kablar. är Macen kopplat via jordad - riktigt gjordad kabel?

 

Här hemma ordnade vi med riktig jordning på en del uttag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HC Andersson

fjellis: Jo, bilden ser ganska "störd" ut, fast jag lyckades iaf fånga de horrisontella störningarna hyfsat bra. Tack för hjälpen, jag ska undersöka om strömmen verkligen är jordad här!

 

Är det bara något jag har fått för mig eller stämmer det överlag att Mac-ägare är mycket artigare än PC-snubbar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...