Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är det som är osäkert med kortbetalning?


Semmelman

Rekommendera Poster

Funderade lite på det, ska köpa en sak på internet av en typ välrenommerad firma så jag tror inte problemet ligger där men hur orolig ska man va för att nån länsar ens konto efter man betalat med kort på nätet? Är det folk som avlyssnar trafiken och samlar på sig koder eller var är det som kan gå fel, är det mest att man ska undvika handla från fel leverantörer eller ska man låta bli kortbetalning, hur oroad ska man va, har inte direkt en miljon på kontot men några tusen, ska jag behöva bry mig så pass att jag ska trassla med paypal el annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett extra konto med kort och telefonöverföring. Då kan jag med mobilen föra över det jag behöver från "pengakontot" till "köpkontot". Går på en sekund. På det viset kan jag inte bli av med mer än vad köpet kostar och skulle kortet bli "fishat" är det bara att slänga och skaffa ett nytt.

Annars tror jag att köp från kända firmor är helt ofarligt. Skummisarna finns på Tradera och Blocket.

"Det okända mörkertalet" när det gäller kortbedrägerier är nog en "råttan-i-pizzan"-saga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkänd firma är bra.

Du ska ha säker överföring. Då är det ett hänglås på fönstret, på olika ställen i olika webbläsare.

 

Du kan skaffa ett kort med kredit, så du får en räkning varje månad. Då kan du bestrida fakturan om det värsta skulle hända, inget är ju stulet direkt från ditt konto.

Ingen årsavgift:

http://www.statoil.se/FrontServlet?s=sdh&a...;viewid=1883236

 

Om du har Swedbank kan du skapa ett eKort. Där bestämmer du hur mycket pengar som får dras och hur länge kortet är giltigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade lite på det, ska köpa en sak på internet av en typ välrenommerad firma så jag tror inte problemet ligger där men hur orolig ska man va för att nån länsar ens konto efter man betalat med kort på nätet? Är det folk som avlyssnar trafiken och samlar på sig koder eller var är det som kan gå fel, är det mest att man ska undvika handla från fel leverantörer eller ska man låta bli kortbetalning, hur oroad ska man va, har inte direkt en miljon på kontot men några tusen, ska jag behöva bry mig så pass att jag ska trassla med paypal el annat?

 

Skojar du? Jag har betalat med kort på nätet i åratal utan att oroa mig. Om det handlar om nån mindre firma eller nåt utomlands jag inte känner till så använder jag eKort, ett virtuellt kort som jag skapar just för detta inköp på min internetbank. Annars kollar jag bara att betallösningen verkar vara seriös, först och främst att det hela körs över SSL (https).

Kort sagt: Du ska inte oroa dig alls, bara du använder sunt förnuft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns i princip ingen fara i att någon skulle "lyssna av" själva överföringen, det är inte där risken ligger. Den enda risken som jag ser det är att företaget lagrar ditt kortnummer och att deras databas skulle bli hackad.

 

Men det är förmodligen lika stor risk att ditt kort blir skimmat i en bankomat eller i en manipulerad kortläsare i butik. Och så använder buset dina kortuppgifter på nätet, där id-kontrollen är lite mer obefintlig. Det är alltså inte nätet som är den stora faran när det gäller att bli av med kortuppgifter, men det är där som dina kortuppgifter används av buset.

 

Sen är en ny säkerhetslösning på g. Om du gör köp som i butiker med "Verified by VISA/Mastercard" så kommer du länkas till din internetbank, där du får verifiera transaktionen enligt respektive banks säkerhetslösning (oftast koddosa). Det kommer väsentligt försvåra användandet av stulna kortuppgifter på nätet, men det tar såklart ett bra tag innan det är spritt bland butikerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Nordea finns det dels virtuella kort som man bara kan göra ett köp på,

samt att man nu också kan använda knappdosan med koder och kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo stället där hade nån ny speciell Nordealösning men jag har precis lämnat Nordea tyvärr - när de börjar hyfsa till sig - . Men tack alla för svar, så kan jag va hyfsat trygg då bara jag håller mig till kändare ställen.

Hade faktiskt köpt på kortet redan (och för nån månad sen) men fick en lite gnagande oroande känsla i magtrakten tack vare allt man läser om, men då är det grönt, skönt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den största risken med att handla med kort på nätet är om folk lurar dig till någon annan sida (t.ex. genom ett bluffmail av nåt slag). Verified by Visa är också bra. Tyvärr är det inte alla som stödjer det, men de flesta göra det iaf. Då behöver du ett lösenord som du specificerar via din internetbank för att kunna handla. Där kan du även skriva ett meddelande som ska visas när du ska skriva in ditt lösenord som garanterar att det är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...