Jump to content
Just nu i M3-nätverket

HDMI vs. VGA

qralex

Recommended Posts

Jag behöver koppla en MacBook Pro (gamla modellen, sjutton tum) till en (Sony, Full HD) TV. TVn har både VGA och HDMI ingång. Datorn har DVI. Vad ska jag satsa på - en DVI-HDMI kabel eller DVI-VGA? Det blir mest använt för rörligt material. (e.g. webbtv). Skulle vara bra med lite mer information, till exempel vad som ger bäst bild.

Tack på förhand!

/qralex

marcushedenstrom

HDMI, digitalt och bra.

HDMI såklart. Under förutsättning att du inte har ngn konstig overscan eller liknande med HDMI som inte går att stänga av.

på de ''gamla'' xbox 360:iorna fanns inte hdmi utan då fanns scart eller massor med färgsladdar som man skulle koppla in i tv:n var för sig.

Vad heter de så kallade ''färgsladdarna''? Ger de bättre bild än hdmi?

Sorry om jag flyr från ämnet i tråden fast istället för att skapa en ny tråd är det bättre att ställa frågan här kanske :)

på de ''gamla'' xbox 360:iorna fanns inte hdmi utan då fanns scart eller massor med färgsladdar som man skulle koppla in i tv:n var för sig.

Vad heter de så kallade ''färgsladdarna''? Ger de bättre bild än hdmi?

Sorry om jag flyr från ämnet i tråden fast istället för att skapa en ny tråd är det bättre att ställa frågan här kanske :)

De heter komponent. Bilden är uppdelad i tre kablar. Man kan skicka full-HD med komponent men det är analogt och alltså inte bättre än HDMI. Men skillnaden är väldigt liten.

Ska inte förväxlas med komposit där bilden går i EN analog kabel plus två ljudkablar.

De heter komponent. Bilden är uppdelad i tre kablar. Man kan skicka full-HD med komponent men det är analogt och alltså inte bättre än HDMI. Men skillnaden är väldigt liten.

Ska inte förväxlas med komposit där bilden går i EN analog kabel plus två ljudkablar.

Tackar.

Nice, då skulle man ju kunna få bild i stereon också! Måste vara en grym algoritm som kan göra om bilden till ljud :whistling:

Nej, förlåt, jag kunde inte låta bli. Jag förstår precis vad du menar.

Man bör dock notera att många apparater inte klarar av full-HD 1080p, utan bara 1080i via komponent vilket kan innebära en ganska stor skillnad beroende på vilket bildmaterial och vilken utrustning man använder.

FYI!

Komponent = Röd (Pr - Krominans) , Blå (Pb - Krominans) och Grön (Y - Luminans) kabel

RCA = Gul (video), Röd (Höger ljudkanal) och Vit kabel (Vänster ljudkanal)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...