Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken HD?


BajaMajaN

Rekommendera Poster

Tja tja.. Det här är mitt första inlägg på MacWorld, då jag i lördags föra veckan köpte mig en iMac :) Mitt hjärta brinner i hög varv för den! Min ägodel :)

Thihi men aja, till saken jag undrar över...

 

Den iMac jag köpte är med 20" LCD-bildskärm (widescreen) med upplösningen på: 1680x1050.

Grafikkortet är: ATI Radeon HD 2400 XT med 128 MB GDDR3-minne.

 

Så till frågan;

-Är det Full-HD eller HD-Ready på den?

 

Tack i förväg :)

 

MVH

Robbin "BajaMajaN"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm, asså, datorskärmar är inte riktigt som TV-apparater.

 

20 tummaren har upplösningen 1680*1050

Med "HD-ready" menas att skärmen klarar 720p, oftast 1280*720

Med "Full HD" menas väl 1080p, oftast 1920*1080.

 

Alltså klarar 20-tummaren av Full-HD på höjden, men inte bredden. Det är väl således något mitt emellan hd-ready och full-hd.

 

Däremot kan du ju köra 1080p-filer på datorn, men du kan inte se alla pixlar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm, asså, datorskärmar är inte riktigt som TV-apparater.

 

20 tummaren har upplösningen 1680*1050

Med "HD-ready" menas att skärmen klarar 720p, oftast 1280*720

Med "Full HD" menas väl 1080p, oftast 1920*1080.

 

Alltså klarar 20-tummaren av Full-HD på höjden, men inte bredden. Det är väl således något mitt emellan hd-ready och full-hd.

 

Däremot kan du ju köra 1080p-filer på datorn, men du kan inte se alla pixlar...

 

Jaha okej.. Tack för snabbt svar :)

Så då är det nästan bäst att köra med 720p för att då se hela bilden?

Men annars 1080p är ju inte så himlars mycket som försvinner, men hellre för min del så ska man se hela filmen (bilden) än att se hela filmen (fast halva bilden) :P

För det är ju fortfarande HD på en 720p, annars skulle ju la inte det räknas som ett HD-bild-format :P

 

Tack återigen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Nej alltså du kan se hela bilden, den beskär inte, men du utnyttjar inte hela upplösningen. Själva förminskningen kan dock tära lite på kvaliteten på filmen, och med tanke på att det redan är svårt att se skillnad på 720p och 1080p när det gäller vanliga filmer så spelar det nog ingen större roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du 720p så behöver du ju förstora pixlarna för att fylla skärmen (sämre kvalitet).

Kör du 1080p ser du inte alla pixlar i filmen, men du kör ändå "native", dvs en pixel på skärmen motsvarar en pixel i filmen.

 

Men du lär inte se så stor skillnad (om någon) på slutresultatet ändå. Som sagt så kan det ju vara en nackdel att förminska, dessutom kräver det mer av datorn att köra 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki doki somki :)

 

Så jag kan då köra med båda.. Det lär nog ändå bli bättre kvalité en vad man tycker annars i vanliga filmer är :P

 

 

Humm, jag vet inte riktigt om man får ta upp det här, men, någon som vet en sida där man kan hitta HD material?

Om det är så att man inte får ta upp det, så snälla, bli inte sura, ni behöver bara tala om att det inte är OK att prata sånt här!

 

Ha en mysig kväll! :)

Kanske bli någon HD film till natten ;) thihi

 

MVH

Robbin "BajaMajaN"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki doki somki :)

 

Så jag kan då köra med båda.. Det lär nog ändå bli bättre kvalité en vad man tycker annars i vanliga filmer är :P

 

 

Humm, jag vet inte riktigt om man får ta upp det här, men, någon som vet en sida där man kan hitta HD material?

Om det är så att man inte får ta upp det, så snälla, bli inte sura, ni behöver bara tala om att det inte är OK att prata sånt här!

 

Ha en mysig kväll! :)

Kanske bli någon HD film till natten ;) thihi

 

MVH

Robbin "BajaMajaN"

 

Var du kan hitta fritt HD-material får man prata om.

Var du kan hitta spritt kopieringsskyddat material, såsom de flesta filmer, får man inte prata om.

 

På apple.com/trailers kan du hitta en masssa HD-trailers ;)

Edit: Då kan du ju också se om du kan se ngn skillnad på 720p och 1080p.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var du kan hitta fritt HD-material får man prata om.

Var du kan hitta spritt kopieringsskyddat material, såsom de flesta filmer, får man inte prata om.

 

På apple.com/trailers kan du hitta en masssa HD-trailers ;)

Edit: Då kan du ju också se om du kan se ngn skillnad på 720p och 1080p.

 

 

Oki :) Det är ju smart :) Ska kolla så fort jag kommer till min mamma, jag har den där och nu är jag hos pappa :P

 

 

-CD spelaren i iMac:en kan den läsa bluray? Eller finns det något som heter HD istället för BluRay när man ska köpa/hyra filmer?

 

-Kan FrontRow läsa *.mkv filer?

 

Ha det bäst!

Ska iväg på föräldrar möte i skolan :P

Bye bye.. Och tack ännu en gång! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki :) Det är ju smart :) Ska kolla så fort jag kommer till min mamma, jag har den där och nu är jag hos pappa :P

 

 

-CD spelaren i iMac:en kan den läsa bluray? Eller finns det något som heter HD istället för BluRay när man ska köpa/hyra filmer?

 

-Kan FrontRow läsa *.mkv filer?

 

Ha det bäst!

Ska iväg på föräldrar möte i skolan :P

Bye bye.. Och tack ännu en gång! :)

 

Nej, iMac kan inte läsa bluray. Ingen Mac kan det, och frågan är om de nånsin kommer kunna göra det. Om det är HD-DVD du tänker på så klarar den inte av det heller. Enbart DVD och CD.

 

FrontRow kan läsa .mkv om du installerar tillägget Perian. Det rekommenderas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, iMac kan inte läsa bluray. Ingen Mac kan det, och frågan är om de nånsin kommer kunna göra det. Om det är HD-DVD du tänker på så klarar den inte av det heller. Enbart DVD och CD.

 

FrontRow kan läsa .mkv om du installerar tillägget Perian. Det rekommenderas!

 

Aha okej.. Skumt att det inte går då att kolla på HD via filmer som man hyr eller köper :S

Okej.. Ska tanka hem Perian.. Är det en enkel installation? Eller är det kronligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej.. Skumt att det inte går då att kolla på HD via filmer som man hyr eller köper :S

Okej.. Ska tanka hem Perian.. Är det en enkel installation? Eller är det kronligt?

 

Långt ifrån alla datorer du kan köpa idag stödjer ju optiska HD-format. Det kommer antagligen bli fler, även om Apple verkar tro att Blu-ray aldrig kommer slå så att det är värt att implementera i datorerna. Jag är nog lite benägen att hålla med. Sen är ju inte iMacen i första hand en arbetsdator, inte en filmmaskin ;)

 

Frågan är om du kan hyra HD-filmer direkt över nätet, jag vet faktiskt inte vilka tjänster som erbjuds för oss svenskar.

 

Perian är jätteenkelt att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

HD Ready: en tydlig standard satta av tillverkarna själva som beskriver teven/bildvisarens funktion, bland annat 16:9-format, att den kan återge bland annat 1080i och 720p-signaler och att det finns minst 720 linjers upplösning på bildpanelen.

 

Det finns dessutom "HD Ready 1080p" som är hårdare specificerad för bland annat 1080p-signaler med möjlighet till pixelmappning vilket per definition omfattar att bildpanelen måste ha minst 1920x1080 pixlar, det vill säga "Full hd":

 

Full hd: en benämning synonymt med att det finns 1920x1080 pixlar.

 

Missuppfattningen är att "Hd Ready" tolkas som "Icke-Full hd" och att det finns ett motsatsförhållande mellan "Hd Ready" och "Full hd". Tvärtom, det är två olika saker men också överlappande begrepp. Till exempel är alla "Full hd"-apparater som säljs idag i praktiken också "HD Ready" och den absoluta majoriteten följer även "HD Ready 1080p"-kraven, även om långt ifrån alla har sådant klistermärke.

 

Köper man ny teve från Sony, Philips, Panasonic med flera där det finns 1920x1080 pixlar så uppfyller dessa apparater alla tre. De är på samma gång "Full hd", "HD ready" och "Hd Ready 1080p".

 

Kliver man några år tillbaka var det inte självklar. Under 2005, 2006 och även 2007 såldes det en hel del "Full hd"-apparater som idag inte klarar kraven för "HD ready 1080p". Till exempel att de inte alls ta emot 1080p-signaler.

 

iMac kan inte klassas som "HD Ready" eftersom den inte följer kraven som standarden ställer. Till exempel saknas ingångar för dvi eller hdmi och komponentvideo. Det är dessutom oklart huruvida det är möjligt att aktivera kopieringsskyddet hdcp om behovet skulle uppstå.

 

iMac 24-tum kan ges benämning "Full hd" eftersom det finns 1920x1080 pixlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med "HD-ready" menas att skärmen klarar 720p, oftast 1280*720

En liten rättelse, HD-Ready betyder att skärmen kan visa minst 720 linjer, dock kan dom enligt standarden vara 1 pixel breda. Men andra ord kan din HD-Ready tv ha upplösningen 1 x 720 pixlar...

Korkat men sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten rättelse, HD-Ready betyder att skärmen kan visa minst 720 linjer, dock kan dom enligt standarden vara 1 pixel breda. Men andra ord kan din HD-Ready tv ha upplösningen 1 x 720 pixlar...

Korkat men sant.

 

Jo, precis, därför jag skrev "oftast".

Men min förklaring kanske var något knapphändig, Ytterbergs var klockren! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var någon som skrev något om hdmi här.

 

Kan man endast koppla en hdmi-kabel så får man över bilden eller är det bara en ''förstärkare'' så att man får bättre bild?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehm, va? HDMI är ett gränssnitt för att föra över högupplöst bild och ljud. De flesta nya TV-apparter och projektorer använder HDMI för bästa möjliga kvalitet.

 

Din iMac har endast mini-DVI bildutgång. Vill du koppla in datorn till en TV som kör HDMI behöver du ett par adaptrar. Men det ska funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen STORT tack för super bra info så snabbt utav en massa trevligt folk! :)

 

Kommer verkligen bli aktiv här :) Ska iallfal försöka :P

 

Ha det BÄST!

Trevlig helg (om en dag) :)

 

MVH

Robbin "BajaMajaN"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

På tvapparater så beror det också på vad man har för storlek på skärmen. Under 37" så är det egentligen ingen mening att köra 1080p material. Vet dock inte hur det är med dataskärmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
På tvapparater så beror det också på vad man har för storlek på skärmen. Under 37" så är det egentligen ingen mening att köra 1080p material. Vet dock inte hur det är med dataskärmar.

Det är en kombination av avstånd och storlek. På den klassiska armlängdens avstånd är 37 tum alldeles för stort och 1920x1080 skulle upplevas som ganska lågupplöst eftersom man då kan urskilja hela strukturen av subpixlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...