sivholt Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Hej, jag har en router av märket D-link DKT-110, och jag vill koppla ur min nätverkskabel, och köra trådlöst.. hur gör jag detta? kan någon tålmodig och vänlig själ gå igenom med mig, steg för steg , hur man gör detta? jag fattar ingenting, slå på airport..skapa trådlöst nätverk.. it all makes no sense. jag är nybliven macanvändare.. och har aldrig ens provat mig på trådlöst nätverk.. i startpaketet med routern följde det med en usb sticka.. ser nästan ut som en mottagare.. ska jag ens använda denna? allt gör mig så förvirrad.. grejen är.. jag kan ju köra med sladden också.. men med mac ska ju allting vara så busenkelt att köra igång.. och det gör mig TOKIG TOKIG TOKIG.. att jag inte kan få igång det.. jag är inte värsta tekniksnillet heller.. en massa lösenord hit och dit... snälla jag ber er, hjälp mig! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Enklast är ifall du hoppar över DKT-110 helt och hållet och väljer exempelvis Airport Extreme. Då får du steg-för-steg-instruktioner direkt i Macen och det finns utförlig hjälpfunktion och inte minst många på forumet som vet vad som är vad i just den och den situationen. Annars, om du vill skapa ett trådlöst nätverk så är det med D-linken du ska göra det. Det är där i dess handböcker och programvaror du har alla svaren. Har du aldrig konfigurerat ett nätverk tidigare har du många men väldigt lärorika timmar framför dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasForss Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 de flesta D-linkar brukar ha en s k "set-up wizard" där det brukar vara ganska lätt att få igång nätverket. Om du överhuvudtaget aldrig rört eller konfigurerat din D-linkrouter kan du börja med att via sladden (man ska i princip alltid konfigurera routern via sladd) gå in i D-linkens mycket användarvänliga gränssnitt via den vanliga web-browsern (den du läser detta med) och skriva in http://192.168.0.1 i fältet. Därefter blir du ombedd att skriva in "user" och "password". Default-usern i D-link brukar vara "admin" (utan citattecken) utan lösenord. Därefter brukar "wizarden" gå igång av sig själv. Du kan ju börja med att inte sätta något lösenord i det trådlösa nätverket för att se att det fungerar (då brukar nämligen Airportkortet ansluta av sig själv) även om det inte är att rekommendera... (ändra till ett lösenord när det börjar fungera) mvh J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.