Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Kryptera USB-minne, kan man det?

rigoletta

Recommended Posts

Hej,

Jag jobbar på många olika ställen där jag skriver remisser med känsligt material.

Vill kunna spara dem och har inte alltid min MB med mig.

Kan jag spara på ett USB minne som skyddas på något vis? Köper man i så fall färdiga sådana eller gör man det själv?

Hej,

Jag jobbar på många olika ställen där jag skriver remisser med känsligt material.

Kan jag spara på ett USB minne som skyddas på något vis? Köper man i så fall färdiga sådana eller gör man det själv?

Tror det finns programvara för det, men tvivlar på att man kan blanda OS X och Windows-miljö.

Är det verkligen OK att bära omkring på känslig data på det viset?

Nej, men nu kan vissa saker ligga på den stationära arbetsdatorn vilket jag inte tycker är OK. Funderar på något alternativ innan vi - läs skolhälsovården - datoriserar i höst eller så.

Avidentifierat beträffande personnummer men ändå.

Gör en krypterad fil med hjälp av Skivverktyg, klicka på Ny avbild

marcushedenstrom

Slog ihop två likadana trådar.

I Stieg Larssons böcker så krypterades det iaf en hel del, på Macar... :borstatanderna:

PGP användes där och även om det är fiction så verkade författaren otroligt insatt i Applevärlden...

Hej,

Pröva TrueCrypt den fungerar på Mac OS X, Windows, Linux

T r u e C r y p t

Free open-source disk encryption software for Windows Vista/XP, Mac OS X, and Linux

Main Features:

Hej,

Instämmer - Kryptera och skydda uppgifterna med TrueCrypt, Open Source, gratis och finns både för OS X och Windows.

Varför inte göra en dynamisk sparseimage med lösenord? Tror Poca tidigare lagt upp en enkel instruktion för hur denna skapas?

Denna image kräver ett lösenord, det gäller bara att komma ihåg att aldrig klicka på "kom ihåg lösenordet".

Stämmer att jag gjorde en utförlig beskrivning men hitta den bland alla min inlägg...

hittade liknande inlägg där jag gjort beskrivningar

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...=krypterad+mapp

Behövs nog läggas upp som en nitat rubrik..

Tack för alla förslag. Nu ska jag prova mig igenom.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...