rigoletta Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Hej, Jag jobbar på många olika ställen där jag skriver remisser med känsligt material. Vill kunna spara dem och har inte alltid min MB med mig. Kan jag spara på ett USB minne som skyddas på något vis? Köper man i så fall färdiga sådana eller gör man det själv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
rigoletta Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 Hej, Jag jobbar på många olika ställen där jag skriver remisser med känsligt material. Vill kunna spara dem och har inte alltid min MB med mig. Kan jag spara på ett USB minne som skyddas på något vis? Köper man i så fall färdiga sådana eller gör man det själv? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Tror det finns programvara för det, men tvivlar på att man kan blanda OS X och Windows-miljö. Är det verkligen OK att bära omkring på känslig data på det viset? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Douglas Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Jag vet att det fanns ett USB-minne som var i typ titanium som var krypterat. Det kanske hade varit något. (Hittar inte åt någon bra länk till just det USB-minnet.) Edit: Här finns det tydligen några säkrare USB-minnen: http://www.blockmaster.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
rigoletta Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 Nej, men nu kan vissa saker ligga på den stationära arbetsdatorn vilket jag inte tycker är OK. Funderar på något alternativ innan vi - läs skolhälsovården - datoriserar i höst eller så. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rigoletta Posted February 10, 2009 Author Share Posted February 10, 2009 Avidentifierat beträffande personnummer men ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Du kan kolla PGP Desktop Home. Link to comment Share on other sites More sharing options...
banana Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 du kan väl göra skyddade filer som ligger på ditt usbminne. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Gör en krypterad fil med hjälp av Skivverktyg, klicka på Ny avbild Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcushedenstrom Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Slog ihop två likadana trådar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 I Stieg Larssons böcker så krypterades det iaf en hel del, på Macar... PGP användes där och även om det är fiction så verkade författaren otroligt insatt i Applevärlden... Link to comment Share on other sites More sharing options...
sfe Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Du kan ju testa med TrueCrypt. Så länge man har programmet installerat funkar det under både Mac OS X, Windows och Linux. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lajson Posted February 10, 2009 Share Posted February 10, 2009 Hej,Jag jobbar på många olika ställen där jag skriver remisser med känsligt material. Vill kunna spara dem och har inte alltid min MB med mig. Kan jag spara på ett USB minne som skyddas på något vis? Köper man i så fall färdiga sådana eller gör man det själv? Pröva TrueCrypt den fungerar på Mac OS X, Windows, Linux T r u e C r y p t Free open-source disk encryption software for Windows Vista/XP, Mac OS X, and Linux Main Features: Creates a virtual encrypted disk within a file and mounts it as a real disk. Encrypts an entire partition or storage device such as USB flash drive or hard drive. Encrypts a partition or drive where Windows is installed (pre-boot authentication). Encryption is automatic, real-time (on-the-fly) and transparent. Provides two levels of plausible deniability, in case an adversary forces you to reveal the password: 1) Hidden volume (steganography) and hidden operating system. 2) No TrueCrypt volume can be identified (volumes cannot be distinguished from random data). Encryption algorithms: AES-256, Serpent, and Twofish. Mode of operation: XTS. Further information regarding features of the software may be found in the documentation. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Hej,Jag jobbar på många olika ställen där jag skriver remisser med känsligt material. Vill kunna spara dem och har inte alltid min MB med mig. Kan jag spara på ett USB minne som skyddas på något vis? Köper man i så fall färdiga sådana eller gör man det själv? Instämmer - Kryptera och skydda uppgifterna med TrueCrypt, Open Source, gratis och finns både för OS X och Windows. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balooba Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Varför inte göra en dynamisk sparseimage med lösenord? Tror Poca tidigare lagt upp en enkel instruktion för hur denna skapas? Denna image kräver ett lösenord, det gäller bara att komma ihåg att aldrig klicka på "kom ihåg lösenordet". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Stämmer att jag gjorde en utförlig beskrivning men hitta den bland alla min inlägg... hittade liknande inlägg där jag gjort beskrivningar https://forum.macworld.se/index.php?showtop...=krypterad+mapp Behövs nog läggas upp som en nitat rubrik.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted February 11, 2009 Share Posted February 11, 2009 Letade runt ett tag och hittade att även Jonte gjort en bra beskrivning på hur man själv krypterar sig en mapp. http://www.nissestark.se/faq/encryption.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
rigoletta Posted February 12, 2009 Author Share Posted February 12, 2009 Tack för alla förslag. Nu ska jag prova mig igenom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.