Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är EU verkligen värt våra pengar?


Spindel

Rekommendera Poster

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2450033.svd

 

<h1 class="header30">EU-ja till datalagring</h1> Publicerad: 10 februari 2009, 14.12. Senast ändrad: 10 februari 2009, 15.06

 

Sverige måste införa det kontroversiella trafikdatalagringsdirektivet, som tvingar teleoperatörer att spara information om e-post och telefonsamtal i upp till två år. Det blir konsekvensen av en dom i EG-domstolen idag. Därmed försvinner motståndarnas sista hopp om att stoppa lagen.

 

Enligt trafikdatalagringsdirektivet ska EU:s medlemsländer införa en lagstiftning som tvingar teleoperatörer att spara information om e-post, sms, telefonsamtal och internetuppkopplingar. Vem som ringt vem, när en person kopplat upp sig på internet eller när någon sms:at eller skickat e-post ska lagras mellan sex månader och två år. Som SvD.se skrivit i flera artiklar skapar direktivet en het debatt i flera europeiska länder. Motståndarna menar att datalagringen är ett hot mot den personliga integriteten och i Sverige har flera remissinstanser sågat direktivet.

 

Så sent som i förra veckan tog Datainspektionen upp trafikdatalagringsdirektivet i sin genomgång av 20 lagförslag som påverkar den personliga integriteten. "Datainspektionen och övriga dataskyddsmyndigheter i Europa har varit starkt kritiska till det EG-direktiv som ligger till grund för lagringen", skriver myndigheten i rapporten.

 

Men för motståndarna har det funnits ett hopp om direktivet helt ska kastas i papperskorgen. Irland – som tillsammans med Frankrike, Storbritannien och den förra socialdemokratiska regeringen i Sverige presenterade förslaget – bytte plötsligt fot och anmälde direktivet till EG-domstolen.

 

Skälet: Irland ansåg att EU:s ministerråd sagt ja till kravet på trafikdatalagring på fel grunder. EU:s ministerråd hanterade frågan som att den handlade om den inre marknaden. Därmed krävdes enbart kvalificerad majoritet och därför spelade det ingen roll att både Slovakien och Irland röstade nej till direktivet.

 

I anmälan till EG-domstolen hävdade Irland istället att datalagringen handlar om en polisiär och juridisk fråga – något som gör att den hamnar under EU:s tredje pelare och därmed kräver att alla medlemsländer är eniga.

 

Processen i domstolen har skapat stort intresse, och i december sade den tyska EU-parlamentarikern Alexander Alvaro, som varit parlamentets särskilda rapportör om datalagringsdirektivet, till SvD.se att om domstolen går på Irlands linje som finns det inte längre någon juridisk grund att införa kravet på datalagring.

 

Nu avslår dock EG-domstolen den irländska begäran. Beslutet togs på tisdagen och följer den rekommendation som domstolens generaladvokat tidigare kommit med.

 

I domslutet skriver domstolen att den inre marknaden hotas att snedvridas om medlemsländerna har olika krav på datalagring och att EU:s ministerråd tog beslutet på rätt grunder. "Domstolen konstaterar att direktivet till största del handlar om hur den inre marknaden fungerar", skriver rätten.

 

För den svenska regeringen innebär beslutet att de nu måste införa en lag som de egentligen inte vill ha. Justitiedepartementet har följt processen i domstolen och konstaterar nu att skyldigheten att införa direktivet kvarstår.

 

– Eftersom utgången blev som den blev påverkar det här inte den svenska processen, säger Martin Valfridsson, pressekreterare hos justitieminister Beatrice Ask, till SvD.se.

 

En proposition ska läggas fram i juni, och frågan bereds just nu på departementet.

 

 

 

 

Bra att vi lägger pengar på sånt här skit!

 

 

 

 

(jag var ironisk)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, för EU handlar ju bara om datalagringsdirektiv och de enorma kostnaderna som följer av dem.

 

Suck.

 

(nu var jag också ironisk!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle det vara istället? tullar mellan varje land som gör det grymt dyrt?

 

Hur grymt dyrt har Norge.......?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur grymt dyrt har Norge.......?

Åk dit får du se. Det är dyrt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åk dit får du se. Det är dyrt där.

 

Så vitt jag vet har Norge ungefär samma villkor som Sverige gentemot EU. Att det är dyrt i Noreg skyller jag på oljeframgångarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åk dit får du se. Det är dyrt där.

 

Beror ju mer på att de har helt bisarr moms än på tull mot EU :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju både på gott och ont det här. Om någonting händer, där ett år gamla mail och sms är avgörande, är det ju väldigt bra att det lagrats. Det låter faktiskt inte helt omöjligt heller.

 

Sedan får man ju överväga om man tycker att den lilla extra säkerheten är värd informationen de får samt vad den informationen skulle kunna användas till om den läcker ut. Hur viktigt är det verkligen om överheten vet vad vi skriver till varandra? Jag tror knappast att de sitter och läser allting, skrattar åt våra problem och lägger upp månadens mail i personalrummet. Men man vet ju aldrig.

 

Är det tillräckligt många som vill få bort detta, men inte har någon laglig befogenhet att göra det, så får man organisera sig fysiskt! Jag talar inte om våld, jag talar om demonstrationer och strejker mm. De som styr ska följa vår vilja, inte tvärtom.

Vill större delen utav folket inte ha detta så ska vi inte heller ha det, då spelar det ingen roll om vi är med i EU eller inte.

 

Det är nog det jag blir mest arg över, inte att regeringar världen över brukar köra över sin befolkning utan att befolkningen bara tar emot det. våld är som sagt ingen lösning, men det finns mycket annat som ofta kan fixa biffen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EU-tanken är bra, väldigt bra. Problemet är tyvärr att den har kidnappats av folk som inte borde ha med den att göra alls, dvs byråkrater och jurister. Det är en handels- och fredsunion, inte nåt paradis för ovanstående fjantar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker visserligen inte om datalagringslagen, men låt oss i alla fall prata om verkligheten. Det är inte INNEHÅLL som lagras, utan information om samtalen/meddelandena. Dvs, avsändare, mottagare, tidpunkt och kanske nåt annat i samma stil. Inte vad som skickades.

 

Det är iofs illa nog, tycker jag, men ingen diskussion vinner på desinformation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju både på gott och ont det här. Om någonting händer, där ett år gamla mail och sms är avgörande, är det ju väldigt bra att det lagrats. Det låter faktiskt inte helt omöjligt heller.

 

Sedan får man ju överväga om man tycker att den lilla extra säkerheten är värd informationen de får samt vad den informationen skulle kunna användas till om den läcker ut. Hur viktigt är det verkligen om överheten vet vad vi skriver till varandra? Jag tror knappast att de sitter och läser allting, skrattar åt våra problem och lägger upp månadens mail i personalrummet. Men man vet ju aldrig.

 

Är det tillräckligt många som vill få bort detta, men inte har någon laglig befogenhet att göra det, så får man organisera sig fysiskt! Jag talar inte om våld, jag talar om demonstrationer och strejker mm. De som styr ska följa vår vilja, inte tvärtom.

Vill större delen utav folket inte ha detta så ska vi inte heller ha det, då spelar det ingen roll om vi är med i EU eller inte.

 

Det är nog det jag blir mest arg över, inte att regeringar världen över brukar köra över sin befolkning utan att befolkningen bara tar emot det. våld är som sagt ingen lösning, men det finns mycket annat som ofta kan fixa biffen.

Det finns ett svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...