Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dra filer mellan Mac o PC


iCos

Rekommendera Poster

Har eb extern HD som är FAT 32 formaterad i Macen som jag hade tänkt fungera som en sluss mellan min Mac o PC.

Problemet är att den inte visar sig på PC´n medans vanliga Mac-formaterade USB-minnen gör det. .. Varför? Och HD´n visar sig inte i hela systemet heller. Mottaglig för tips o tricks :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har eb extern HD som är FAT 32 formaterad i Macen som jag hade tänkt fungera som en sluss mellan min Mac o PC.

Problemet är att den inte visar sig på PC´n medans vanliga Mac-formaterade USB-minnen gör det. .. Varför?

Är du SÄKER på att disken är korrekt formaterad? Vilken partitionskarta har du använt.
Och HD´n visar sig inte i hela systemet heller.

Vilket system? Mac OS X eller Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Känner mig tämligen säker men ska kolla extra noga imorron :nattinatti: Fat 32 räcker det inte med det?

 

2. Windows

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Känner mig tämligen säker men ska kolla extra noga imorron :nattinatti: Fat 32 räcker det inte med det?

Nej, du måste också tala om ifall du använt GUID eller Apple partitionskarta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, du måste också tala om ifall du använt GUID eller Apple partitionskarta.

 

Kör Default vilket tydligen blir fel. Vilken ska jag använda?

Såg igår att jag kunde öppna HD´n i Windows med Transmac så den är antagligen formaterad till HFS trots att det med största sannolikhet gränsande till visshet stod Fat 32 i Skivverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBR som partitionstabell och FAT32 som filsystem för att Windows ska känna igen sig.

En formattering byter inte partitionstabell, det krävs ett extra handgrepp i disk utility för detta.

 

Omvändningen gäller för att använda den till Time Machine (GUID och HFS, journalförd)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBR som partitionstabell och FAT32 som filsystem för att Windows ska känna igen sig.

En formattering byter inte partitionstabell, det krävs ett extra handgrepp i disk utility för detta.

 

Omvändningen gäller för att använda den till Time Machine (GUID och HFS, journalförd)

 

Börjar lossna nu....Så jag kan alltå ha olika partitionskartor för dom två partitionerna som jag har på HD´n. Guid o hfs på den ena och MBR och Fat 32 på den andra. Men kan fortfarande Macén läsa FAT 32 partitionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...