Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ansluta till Time Capsule's hårddiskar


yellowdog101@gmail.com

Rekommendera Poster

yellowdog101@gmail.com

Vill reda ut vissa saker.

 

Jag ansluter till TC genom att gå till Finder's Connect to Server. Där ska jag mata in en adress till resursen (har TC kopplat till en extern hårddisk).

 

1. För det första, vad för protokoll ska jag använda. Det fungerar både med SMB och med AFP. Vad är skillnaden förutom då att SMB måste användas av Windows datorer? Vilken är snabbast?

 

2. När det kommer till IP delen. Ska jag använda TC:s interna eller externa IP? Bägge fungerar. Men vad skiljer sig när jag matar in WLAN-adressen? Med denne kan jag ju då skapa en skript med automator så att TC:s hårddiskar alltid mountas vid datorstart. Detta oavsett om jag är hemma eller ute med min Macbook. Om jag använder TC:s LAN IP så kommer den ju inte att mountas när jag är utanför hemmet. Right? Men finns det nackdel med att använda WLAN-adressen när jag är hemma?

 

3. Sedan, hur kollar jag vad resurserna i min TC heter. Alltså har en extern hårddisk som är kopplad till den. Hur vet jag namnet på resursen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ansluter till TC genom att gå till Finder's Connect to Server. Där ska jag mata in en adress till resursen (har TC kopplat till en extern hårddisk).

Får du inte upp disken under delat?

post-180-1234274069_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

yellowdog101@gmail.com
Får du inte upp disken under delat?

 

Yo fast det mountas inte direkt.

 

Jag vill mounta den specifika hårddisken (externa och den interna) direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mounta disken gå sedan in i systeminställningar-konto-startobjekt, lägg till din disk där så kommer den att läggas på skrivbordet varje gång du startar datorn :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...