Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste dra ur Ethernetsladden för att starta iMac?


Reinkaos

Rekommendera Poster

Som rubriken säger, jag måste dra ur min Ethernetkabel varje gång jag skall starta min iMac annars tar detta flera minuter och ibland fungerar det inte alls. Har haft min iMac i snart ett år och detta problem uppkom förra veckan, i Startskiva så hittas enbart "Nätverksstart" och varken "Macintosh HD" eller min Boot Camp-partition, dessa brukar finnas med där.

 

Har startat från OS X skivan och reparerat hårddisken men inga fel hittades, har även reparerat behörigheter men inte heller det hjälpte, någon som har tips?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ibland hittar datorn inte disken av oliak anledningar och då försker den med nätverksstart istället.

hittar den inget närverk överhuvetaget så ger den upp och börjar söka efter interna diskar igen. det är derför det tar kortare tid med sladden urkopplad.

 

det kan hända att datorn tror att den ska starta med nätverksttart som första val. du kan ändra det i så fall i.

äpplemenyn>systeminställningar>startskiva. där väljer du din interna disk.

 

är det som du skriver att interna disken inte finns med i startskiva i systeminställningar även när du startar från interna disken?

 

från installationsskvan kan det i bland ta 30 minuter eller mer innan den hittar den interna disken. hände mig vid installationen av leopard i alla fall. och vet att det hänt flera andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...