Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sämre prestanda vid vibrationer?


henrikland

Rekommendera Poster

Hej!

 

För ett tag sedan gjorde jag en gitarrinspelning med min Macbook Pro (modellen som fanns innan de nya aluminiumhistorierna), ljudkortet jag använde är ett RME Fireface 400 och jag spelar in i Logic Pro 8. Detta har jag gjort många gånger och datorn har inte varit märkbart belastad ens vid större projekt.

Men just den här gången inträffade det mycket märkliga att datorn började tjuta om "system overload/disk too slow" så fort gitarristen började spela starkt. Det ska såklart inte spela någon roll hur hög ljudnivå det är, hårddisken skriver ändå in precis lika mycket data (en minu tystnad tar lika stor plats som en minut jetmotor på nära håll). Jag fattade alltså ingenting av vad den påstådda överbelastningen berodde på.

Senare kom jag att tänka på att datorn stått bara någon meter från högtalarlådan som gitarristen spelade genom, och jag kom på att det kanske var så att vibrationerna i såväl luften som bordet datorn stod på kan ha bidragit till att processorn eller hårddisken inte fungerade optimalt? Macen har ju sin inbyggda sensor som känner av lutning och vibrationer tänkte jag...

 

Vore intressant om någon kunde bekräfta att jag inte är tokig!

Observera att jag dubbelkollade vad som var fel väldigt många gånger, och datorn strejkade endast när gitarren lät för starkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ger mig bra vibrationer.

Varje gång du tar min hand i din

och varje gång du ler

så får jag bra vibrationer

som kan leda till nåt mycket mer

o jag tror kärleken är på väg

med stora steg.

 

:D J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är helt rimligt det du säger. Blir det vibrationer så har hårddisken rörelsesensor som går in för att skydda disken mot att armen ska slå i skivan och orsaka haveri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa att stänga av den funktionen sudden motion sensor manuellt. Dock ej bra ifall du tappar datorn sen och inte har det påslaget, så kom igåg att slå på funktionen igen sedan.

 

Detta är iaf de kommandon du behöver (körs i terminal):

 

Check current setting:

sudo pmset -g

 

Turn on:

sudo pmset -a sms 1

 

Turn off:

sudo pmset -a sms 0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Du är inte galen, jag har stött på samma problem vid replokals inbandning av gitarrer/trummor. Fixade det genom att flytta om lite på datorns placering jämte trummor och förstärkare, vet inte om det går att åtgärda på något annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ensamseglaren

Ju högre volym desto mer ljuddata och datorkraft, tyvärr. Speciellt om du kör med effekter och/el. pluggar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju högre volym desto mer ljuddata och datorkraft, tyvärr. Speciellt om du kör med effekter och/el. pluggar.

huh?

---

när du spelar in / samplar, så samplas en fixerad mängd data per sekund det spelar ingen roll om du spelar för full volym eller inget alls- 1 sekund inspelat material kommer alltid vara ((44100*16)*2)/1000000=1.4112 Mbit/sek oavsett vilken volym du har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...