Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flytta mappen "iTunes music"


General

Rekommendera Poster

Min HD var överfull med musik så nu har jag inhandlat en extern HD. Nu tänkte jag flytta över hela mitt musikbibliotek till den externa, så att jag kan ha all musik på samma ställe.

 

Jag kopierade över mappen "iTunes music" och ändrade platsen för mappen i iTunes inställningar. När jag nu lägger till ny musik i iTunes så hamnar den i den nya mappen, men all gammal musik hämtar iTunes fortfarande från den gamla mappen. Jag vill radera hela den gamla mappen, men är rädd för att "kopplingen" mellan biblioteket och spellistorna ska försvinna om jag tar bort allt från biblioteket och importerar det från den nya mappen. Jag har väldigt många spellistor och de får absolut inte försvinna!

 

alltså... Hur gör jag för att iTunes-biblioteket ska "hämta" all musik från den nya mappen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&f=16&t=5564
QUOTE (Jr. @ Dec 5 2003, 10:13)

Jag och min flickvän har olika användarkonton, men vi har samlat musiken i en gemensam mapp. Problemet är bara att ifall jag lägger till musik i mappen, och sen lägger till det i mitt iTunes-bibliotek, så märker inte hon av det.

 

 

Elementärt mina kära mackamrater

Här är en 1-2-3-lösning som gör om din privata iTunes-samling till en delad för alla användare. Anpassa efter behov.

 

1. Stäng iTunes.

 

2. Flytta innehållet i ~/Music/Itunes/ (dvs 'iTunes 4 Music Library', 'iTunes Music' och 'iTunes Music Library.xml') till /Users/Shared/Music/iTunes/ (skapa mapp). Eller /Volumes/din externa hårddisk/mapp, om du hellre vill det - min anm.

 

3. Skapa alias av /Users/Shared/Music/iTunes/iTunes 4 Music Library och iTunes Music Library.xml och placera aliasen i /Users/[user]/Music/Itunes/ (alltså i varje användares hemkatalog).

 

Klart!

Nu kan vem som helst lägga till låtar och skapa listor, och de är sen tillgängliga för alla användare.

 

Starta nu iTunes för de olika användarna och kolla så det funkar. (Avsluta iTunes vid byte i Panther)

 

Eventuella problem med tex mapprättigheter och programinställningar får ni själva fixa

 

/jorgotech

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...