Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

after-fx


tjorven

Rekommendera Poster

hej.

 

jag sitter just nu och försöker rendera ut några galet tunga filer i afterFX 5,5 (29s = 96h)

 

jag har visserligen en ganska gammal dator, så det är väl en av anledningarna till att det går så trögt.

men jag tänkte höra om det är någon som har lite tips och trix på hur man kan snabba upp sina renderingar...bara sådär i största allmänhet.

 

/t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som många filter, kanske en del av dessa dessutom är dåligt optimerade. Har testat några som ger den typen av renderingstider även på relativt häva burkar. Du får kanske fundera på om du behöver filtret eller om det finns något annat filter (annat sätt) att få AE att göra som du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ofta väldigt mycket man kan göra föra att bättra på renderingstiderna. Ofta måste man tänka till ordentligt på hur programmet och filtren arbetar tillsammans för att optimera renderingen.

 

Om du jobbar med 3D-lager så använd absolut inte fler ljuskällor än nödvändigt, de saggar ner renderingen enormt. Ofta kan samma effekt uppnås med vanliga filter. Fundera på om det finns loop-bara element. Pre-rendra dem så slipper du lägga tid på att rendera samma sak flera gånger.

En hyfsat genomtänkt struktur i projektet gör det mycket lättare att hitta smarta Pre-comps som går att återanvända.

Det är lätt att glömma filter aktiverade utan att de tillför något. Låt säga att du har en keyer igång, du behöver den kanske bara på en del av ett längre lager. Om man då väljer att klippa effekten genom att använda filtrets interna mixer så ligger filtret sedan och keyar varje frame bara för sedan "kasta" allt jobbet.

Titta till dina källfiler, är de lagom stora? Det tar mycket kraft att skala ner jättebilder. Det är bättre att skala ned dem en gång i Photoshop än att göra det hundra gånger på timelinen.

Undvik vektor-dokument (EPS, AI, PDF). Man kan tjäna timmar på att göra om dem till tiffar när det är möjligt. (En liten logga är sällan nått problem, men snackar vi 5 minuter rulltext så går det väldigt slött med EPSer.)

Ett vanligt fel om man har väldigt många lager (+100) är att man i onödan låter hundratals lager ligga på varandra i överlapp. Även om alla lager har 100% opacitet så tar det tid i renderingen. Sätt uttider så går det snabbare.

 

I dokument med många lager:

 

Dåligt:

____XXXXXXXXXXX

__XXXXXXXXXXXX

XXXXXXXXXXXXX

 

Bra:

____XXX

__XXX

XXX

 

Tre P'n för effektivare AE-arbete är Pre-Comp, Pre-Render och Proxy :-)

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för bra tips!

 

problemet för mig är att jag länkat in många projekt i varandra utan att förrendera...

jag har dessutom gjort väldigt mycket grafik direkt i afterfx istället för i photoshop.

dessutom har jag rätt stora lager...en gammal photoshopskada antar jag - bättre att ha för stora bilder än för små.

det är väl troligen det som ställer till problem.

 

jag ska försöka tänka på det när jag arbetar vidare.

 

/t

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm det där är lite lurigt. Ur ett kreativt perspektiv är det nästan alltid önskvärt med stora filer och så mycket information som möjligt, eftersom man får större möjlighet att gå loss utan att behöva tänka på om upplösningen håller etc. Men ur en teknisk synvinkel så är det ofta precis motsatsen som är önskvärt. Till skillnad från Photoshop får man ju liksom en multiplikatoreffekt över tiden och för varje filtrering. Jag brukar ofta se till att ha tillgång till riktigt feta källfiller. Sedan kör jag ett ps-macro som tex kanske standardiserar bredden till 1024px. Då får man lagom stora bilder till skissfasen. Medan jag skissar struntar jag sedan fullständigt i upplösning. Om det senare visar sig att det behövs mer information i nån kraftig åkning etc. så går jag in på just det stället och byter till en större bild. Det kan vara ett enkelt sätt undvika att sitta i timmar och vänta på renderingar som till stor del bara tar bort överflödig information.

Viktigast av allt är att faktiskt fundera lite över vad programmet måste göra för att generera varje bildruta. Ofta upptäcker man då att enkla förändringar kan minska renderingstiden enormt. Det är inte alls ovanligt att man kan få ner renderingstider på timmar till tider på minuter.

 

(Sen finns det ju saker som helt enkelt tar tid, hur optimerat projektet än är.)

 

/i

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...