Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med .dmg-filer i Panther


torsig1967

Rekommendera Poster

Jag har problem att öppna/mouna vissa .dmg-filer. När jag dubbelklickar på dmgfilen svarar systemet "filsystemet kunde inte anslutas". Vad betyder detta och vad kan man göra?

 

Det har hänt lite för många gånger för att jag skall tro att dmg-filerna är skadade.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske har samma problem som jag haft.

Har du ADSL?

Fillerna har "för många nollor i rad, mer än 600" eller nåt sådant, och din internetoperatörs

server klarar inte det utan trasar sönder filen på nåt sätt.

Jag mailade min support och nästa dag var det fixat, så tydligen är det nkelt fixat hos dem.

 

Vi har skrivet om det i denna tråden:

https://forum.macworld.se/index.php?act=ST&f=29&t=9055

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant tips men jag undrar om det är det som är problemet.

 

En fil som "suffats" med Stuffit borde inte innehålla långa sekvenser med nollor. Även med .dmg-filer som vait stuffade har jag haft problem.

 

-- T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att felsöka, testa att mounta via terminalen.

 

Kommando: hdiutil mount /Users/torsig1967/Desktop/foo.dmg

 

Kommando: hdiutil mount -verbose /Users/torsig1967/Desktop/foo.dmg

ger ytterligare information.

 

Jag har då antagit att ditt konto heter torsig1967 samt att filen heter foo.dmg och ligger på ditt skrivbordet.

 

 

Om man inte är van vid terminalen så är "drag och släpp" en effektiv metod att få rätt sökväg och filnamn till kommandon dvs i detta fall skriv "hdiutil mount " (inkl sista blanktecknet) markera sedan aktuell fil i Findern och dra den till terminal fönstret och man får då hela sökvägen och filnamnet där cursorn står på kommandoraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att om img eller dmg filer har varit kontakt med en PC hårddisk så har den förstörts :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter läskigt. Jag själv brukar känna mig lite förstörd efter kontakt med PC :-)

 

Men fortfarande, eftersom vissa av dmg-filerna varit stuffade så förklarar det inte heller mina problem.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har valt att inte verifiera checksumma. Det är en funktion som finns i flera uppacknings prog.

I Onyx kan du välja att inte kolla checksumma.

onyx.jpg

Klicka ur verify-rutan. Då kanske fler filer går att packa upp. :)

Länk till Onyx

 

lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att leta upp en .plist fil

 

com.apple.frameworks.diskimages.diskimagesuiagent.plist

 

och släng den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa med att leta upp en .plist fil

 

com.apple.frameworks.diskimages.diskimagesuiagent.plist

 

och släng den.

Vad gör denna fil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att om img eller dmg filer har varit kontakt med en PC hårddisk så har den förstörts  :o

Helt korrekt.

När jag , i samband med Hotline, laddat ner DMG eller IMG filer från en pc-server så förstörs strukturen.

Men felet är inte värre än att ".img" blir "•image" i filnamnet, och kan sedan skrivas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att om img eller dmg filer har varit kontakt med en PC hårddisk så har den förstörts  :o

Helt korrekt.

När jag , i samband med Hotline, laddat ner DMG eller IMG filer från en pc-server så förstörs strukturen.

Men felet är inte värre än att ".img" blir "•image" i filnamnet, och kan sedan skrivas om.

Ursäkta, jag förstår inte.

 

Du säger att filstrukturen förstörs men att det räcker med att ändra .img. i filnamnet. Då har väl inte strukturen blivit förstörd? Bara filnamnet som ändrats. Eller missar jag något?

 

Eftersom de .dmg-filer jag nämner öppnar som vanligt i Diskimagemounter så kan det väl inte ha något med filnamnstillägget att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ändå att filerna du får ner inte är fullständiga, det fattas några ettor och noller i paketet.

Och då får du det svaret. Pröva om du kan ladda ner motsvarande filer från annan ISP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste någonstans att om img eller dmg filer har varit kontakt med en PC hårddisk så har den förstörts  :o

Helt korrekt.

När jag , i samband med Hotline, laddat ner DMG eller IMG filer från en pc-server så förstörs strukturen.

Men felet är inte värre än att ".img" blir "•image" i filnamnet, och kan sedan skrivas om.

Ursäkta, jag förstår inte.

 

Du säger att filstrukturen förstörs men att det räcker med att ändra .img. i filnamnet. Då har väl inte strukturen blivit förstörd? Bara filnamnet som ändrats. Eller missar jag något?

 

Eftersom de .dmg-filer jag nämner öppnar som vanligt i Diskimagemounter så kan det väl inte ha något med filnamnstillägget att göra?

Ehh... hmm , eller jo , nej?

 

Nja.. Det är nåt med att windows försöker göra om den till nåt annat , och sen kan man göra tillbaka det.

Kanske beskrev lite fel, men det går ändå att fixa om det är pc-img felet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...