Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DVD-bränningen misslyckas ofta


qwertyu

Rekommendera Poster

Har precis satt in en Pioneer DVR-105 i min G4. Den uppfattas som en Superdrive av systeminformation. Jag har försökt bränna film från iDVD och lyckats med två skivor av sju. Datorn säger inte att det gått fel, men varken min tv-DVD eller datorn kan sedan spela den brända skivan.

 

Någon som har tips på vad som kan göra att jag misslyckas så ofta?

Någon som har ett särskilt skivmärke att rekommendera?

Någon som kan svara på om en uppdatering av Fimeware (just nu 1.00) skulle kunna avhjälpa problemet?

 

Vad jag tycker är så skumt är att det ju funkar ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...har precis insett att skiva nr 1 alltid misslyckas. Om jag bränner ytterligare en DVD på samma projekt direkt efter den första är gjord blir nr 2 ok.

 

Några intelligenta synpunkter på detta???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt ofta är problemet dåliga skivor. Men i ditt fall... vete fanken, låter skumt det där med att det konsekvent fukar på andra försöket.

 

Det är inte heller ovanligt med dåliga brännare, å andra sidan brukar Pioneers brännare vara dyra men bra. Det är oftast billiga noname brännare (á la MSI) som är defekta från köp. (Har varit för snål ett par gånger...)

 

Jag skulle gissa på att det är nån firmware/driver problematik. Om du har tillgång till Toast kan du pröva att bränna därifrån. Åtminstånde förr i tiden så hade de egna driver/enablers som gjorde att brännare som saknade stöd i systemet gick att köra. (Pre OSX-tiden). Poängen är att toast kanske hanterar brännaren annorlunda än vad resten av ditt system gör. Fast jag kan ha fel där.

 

Har knappt startat iDVD men jag antar att man kan exportera ut TS-mappar eller Discimage på nått sätt. Sen bör det ju gå att bränna med Toast eller nått shareware-prog. Har du senaste Toast kan du bygga hela dvd-n där. (Funkar acceptabelt för enklare ändamål.)

 

Maxells DVD-R:er är bra allround, kör dem på jobbet, vi bränner åtskilliga hundra i veckan och det är ytterst sällsynt med misslyckade bränningar. Primera och Verbatim brukar också göra bra skivor, men jag har inte bränt lika mycket av deras generic-skivor.

 

Det kan vara värt att experimenetra med billiga skivor om man ska bränna mycket, det går att hitta billiga skivor som funkar bra med en viss brännare. Hur märkligt det än kan låta så verkar det ofta vara så att en billig skiva kan funka perfekt tex till en NEC-brännare men inte till en Pioneer, eller tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...