Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dell: "Apples produkter för dyra"


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Med en 19" CRT, så kommer du långt under 9600 kr!!!

Dustin har några bra för under 3000 inkl. moms.

Då hamnar du på 29000 för den nämnda konfigurationen, vilket bara är några hundringar över Dells pris...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna konfig gjorde jag på dells hemsida:

 

Standardkomponenter: 

Intel® Hyper Threading Teknologi

Innehåller Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 875P chipset, med stöd för Intel® Pentium® 4 processorer med 800MHz systembus

Dual Channel 400MHz DDR minne

Midnight Grey mini-tower med 8x USB 2.0, 3 PCI-platser och 1 AGP 8x plats

Integrerad Intel 10/100 Pro Ethernet

Norton Antivirus 2003 (med 90 dagars kostnadsfri virusuppdatering)

 

Operativsystem: 

Microsoft® Windows® XP Professional - Rekommenderad av Dell (+ SEK 863 kr)

 

Online erbjudande: 

Jag beställer online och får 625:- i rabatt 

 

Service: 

3 år på-platsen-service, nästa arbetsdag + 1 års Online Training - Rekommenderad av Dell

 

CompleteCare: 

1 års CompleteCare (+ SEK 411 kr)

 

Processor: 

Intel® Pentium® 4 Processor med HT teknologi 2.8 GHz 800MHz FSB 512KB cache

 

Minne: 

Specialerbjudande:512MB Dual Channel DDR400 [2x256MB]

 

Hårddisk: 

160GB (2x 80GB) IDE Hårddisk (7200RPM) (+ SEK 1 125 kr)

 

Grafikkort: 

128MB ATI Radeon 9800 Pro 8xAGP, dual monitor, TV-Out via S-Video och DVI (+ SEK 1 300 kr)

 

Bildskärm: 

Ingår ej

 

Optisk enhet: 

Specialerbjudande: 16x DVD-ROM

 

Högtalare: 

Dell Stereo högtalare (+ SEK 425 kr)

 

Ljudkort: 

Creative Labs SoundBlaster Live! 5.1 Dell ljudkort (+ SEK 625 kr)

 

Digital överföring: 

IEEE 1394 FireWire adapter (+ SEK 438 kr)

 

Dell Picture Studio: 

Dell Picture Studio Standard Edition

 

Modem: 

V.92 Data / Fax K56 PCI Modem (+ SEK 538 kr)

 

Nätverkskort: 

Integrerad Intel 10/100 Pro Ethernet nätverkskort

 

Tangentbord: 

Dell QuietKey tangentbord, standard PS/2

 

Mus: 

Dell USB mus med scroll wheel, optisk (+ SEK 163 kr)

 

Mjukvara: 

Microsoft® Works 7.0

 

Språk på operativsystem och mjukvara: 

Svenska

 

Installationtjänster för företag: 

Ingår ej

 

Installationstjänster för privatpersoner: 

Ingår ej

 

On-Site On Demand: 

Ingår ej

 

NYHET! Dell online training: 

Ingår ej

------------------------------

 

14000 tusen spänn för detta paket. Utan skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blink:

 

Oj missförstånd... Jag har ej köpt den, jag gjorde bara en jämförelse vad en dell kostar mot en mac!

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dell är billigare än Apple, så enkelt är det.

 

Men om man börjar jämföra Xeon- eller Opteron-arbetsstationer med G5:orna så blir prisbilden rätt snabbt en annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så sitter det nu för tiden till stor del samma komponenter i en Mac och en PC, RAM, HD, DVD/CD, grafikkort etc. Övriga komponenter som CPU, lådan, nätaggregat och moderkort borde inte skilja så mycket i pris mot PC.

 

OS X är ju helt klart skönare och och för mig mer tilltalande än Windows. Är det där prisskillnaden ligger? Tror inte det, XP pro. kostar minst dubbelt mot OS X, kolla själva på pricerunner.

 

Men! Ska jag betala en massa extra tusenlappar för att få det lite smidigare med burken??

Jag är till det mycket tveksam! Har sedan 1996 använt både PC och Mac (PC yrkesmässigt som ingenjör och macen hemma) och använt båda lika mycket. Med andra ord, jag kan nästan lika gärna använda en PC hemma också om det inte vore för känslan. I mitt yrkesliv får det fortsätta med PC, det finns inte några proffesionella CAD-program för Mac. Jo, jag läste att UGS kommer till Mac, men vi är inte där än. Pro/E och Catia finns inte för OS X, inte ännu i alla fall.

 

Skillnaden i marknadsandelar (<2%) och andelen hemanvändare (?8%) skulle säkert vara mindre med justerade priser. Vi hemanvändare kör så länge det går innan det blir tvunget att byta. Det är säkert en anledning till att det är så höga priser på beg. Macar. Alla vill ha så mycket som möjligt för sin gamla trotjänare för att ha råd att byta upp sig mot en ny eller beg. Mac. Undrar hur många affärer med beg. Macar det går på varje nyköp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden ligger i att Windows kommer i ny version högst var tredje år. Mac OSX verkar komma i ny skepnad en gång om året. Så Mac OSX är dyrare än XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man ha det bästa så kostar det - kommer alltid att vara så.... (Gäller även politiker - löner, kvitton, förmåner, fruars resor, vin o mat, porklubbar, taxi, flyg....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden ligger i att Windows kommer i ny version högst var tredje år. Mac OSX verkar komma i ny skepnad en gång om året. Så Mac OSX är dyrare än XP.

Man behöver inte byta upp sig vare sig hårdvaru eller mjukvarumässigt bara för att det kommer lite nytt.... :blink::blink::blink: Konstigt resonemang...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet så sitter det nu för tiden till stor del samma komponenter i en Mac och en PC, RAM, HD, DVD/CD, grafikkort etc. Övriga komponenter som CPU, lådan, nätaggregat och moderkort borde inte skilja så mycket i pris mot PC.

 

Sant i och för sig, men det kan också vara värt att notera att priserna på till exempel moderkort och processorer kan variera väldigt mycket även i X86 världen. Ska jämförelser av det här slaget vara sjyssta så anser jag att man bör jämföra en G5a till exempel med en X86-dator som är byggd med ett ganska exklusivt moderkort (läs ett dyrt moderkort), en ganska exklusiv processor och det i en rejält exklusiv låda. Jag menar vad går egentligen alls att jämföra med helhetslösningarna som Apple levererar? För mig skulle alternativet till en mac inte vara någon billig X86-dator.. Någon exklusiv HP eller IBM burk skulle kanske kunna duga fast ett hemmbygge ligger nog närmast till hands.. det skulle också kosta pengar. Förstahandsvalet för mig är fortfarande givet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det redan har varit bilar inblandat i den här posten lägger jag till min bil... :P

 

Jag kör inte min Alfa 75a med 70 liters bränsletank under hatthyllan för att handla en soffa på IKEA.

Jag kör den för jag gillar väghållningen och den trevliga motorn.

 

Vi alla köper saker som vi gillar, är du Macnörd köper du Mac, är du Windowsnörd köper du PC, sen får det kosta vad det vill(nästan), så enkelt är det.

 

Jag har inte bestämt mig än så jag kör både och... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi alla köper saker som vi gillar, är du Macnörd köper du Mac, är du Windowsnörd köper du PC, sen får det kosta vad det vill(nästan), så enkelt är det.

En kuriosakommentar....

 

Ofta får man argumentet att PC är mycket billigare än Mac... när man kollar vad dessa har hemma så dyker det upp allt annat än billig PC....

-Jamän du förstår ju att man måste ju.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta får man argumentet att PC är mycket billigare än Mac...

Det är sant, men varför bråka om att min pappa är starkare än din pappa hela tiden?

 

Har du Alfa är du BMW hatare...

Har du Mac är du PC hatare...

Osv...

 

Det är bara DU som kan avgöra vad som är bäst för DIG, inte för andra.

 

Vare sig du gillar Mac eller PC, köper till skrivare och scanner och ratt för spel osv kommer båda sidorna ha lagt ut en massa pengar, det är antagligen därför det blir bråk om vems system som är bäst, inte vill väl nån lägga ut 50 000:- på nått och sen inse det är sämre än grannens...

 

För mig kvittar det.

Du har ditt system som kostar $$$ och passar dig bra, jag har mitt system som kostar $$$ och det passar mig bra.

 

Det finns inget, min pappa är starkare än din pappa, för våra pappor använder inte styrkan till samma sak, så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Mac är du PC hatare...

Blev WINDOWS-hatare genom att använda det.... :rolleyes: Spelar iofs inte så stor roll vem som tillverkar de redskap man använder i jobbet när någon annan betalar. Hemma har vi båda plattformarna och 5 av 6 föredrar Macen. Den 6:e PC pga spelnoja... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar iofs inte så stor roll vem som tillverkar de redskap man använder i jobbet när någon annan betalar.

Gratis är gott. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tråden handlar om egentligen är att Apple gör allt man kan för att profilera sig som FINARE, eller som datorvärldens BMW eller BO eller.....

 

Vad vi undrar är om inte imagen har sprungit ifrån verkligheten.... genomgående efter ett antal år med datorer och Mac i synnerhet tycker jag att Apple har hållt en högre kvalitetsprofil generellt och vinner på stilpoäng. Men jag tycker personligen inte att Apple förtjänar datorernas BMW-status även om de tycker det. Att nicha in sig medför alltid ett glapp mellan vad man vill vara och vad man är. Blir glappet FÖR stort blir det badwill.... (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ju alltid varit dyrare att köpa t.ex ett grafikkort till Mac jämfört med PC, och allt som skiljer är lite kod i grafikkortets kretsar.

 

Så ett kort som gör precis samma sak på båda med så olika priskillnad är lite konstigt.

 

Kanske tillverkare tycker att Macen är lite exklusivare och lägger priser därpå bara för att tjäna lite extra, vad vet jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom man har egna ideer om hur hårdvara och mjukvara ska fungera så går det ju inte att tvärkasta över ett PC-grafikkort. Korttillverkarna är tvungna att ta fram en APPLE-edition och då blir det en mindre serie. Mindre serie = dyrare styckepris...

 

Sen är inte alla med i den jakten vilket minskar tillverkarkonkurrensen. Mindre antal Återförsäljare tar mer förtjänst för att överleva.... osv osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad enkelt det hade varit om allt hade varit gratis istället... :P:D

(w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korttillverkarna är tvungna att ta fram en APPLE-edition och då blir det en mindre serie. Mindre serie = dyrare styckepris...

De små ev. skillnader som finns i hårdvaran gör inget i produktionen. Det som skiljer vad jag vet ang. grafikkort är väl att Apple har en egen kontakt, ingen större skillnad alltså. Produktionslinjen är tillräckligt flexibel att klara av det. Inget som motiverar högre pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För Apple som företag är deras produkter aningen för dyra, men inte så mycket som man skulle kunna tro... Apple har en av dom absolut högsta marginalerna i industrin, på ~27%. Om dom sänkte priserna med i snitt ~13%, skulle dom behöva dubbla sin marknadsandel för att inte förlora på det. Ska jag vara ärlig har jag ingen som helst aning om vad Apple "behöver" för att öka både marknadsandel och vinst... dom har redan billiga datorer med eMacen, och riktiga arbetsstationer med G5:an (som dessutom är ofta billigare än sämre presterande konkurenternas Opteron- eller Xeon-datorer)...

 

Korttillverkarna är tvungna att ta fram en APPLE-edition ...

Njae och nej. Tillverkningen är den samma, men dom har olika BIOS:er och så... det motiverar verkligen inte ett så högt pris som dom tar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...