Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dell: "Apples produkter för dyra"


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Tycker Dell när man specat allt man vill ha i en ev sådan maskin - och inte deras starterbjudanden som e löjligt lågt bestyckade - lågt prisatta som lockbeten - DÅ är de dyra de med!!!!

 

När man är uppe i Apple bestyckning är Dell lika dyra....:-))))

 

Specar man samma saker via ”vanlig” postorder inom PC världen kan man få samma för långt billigare pris... med samma kravspec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

freddiecable

måste tyvärr delvis hålla med honom. apple behöver bättre instegsmodeller - helst på den stationära sidan! iCube - tack - för 5995 kronor. 1 Ghz G4, 80 GB IDE, 256 RAM, FW & USB, Voíla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man är uppe i Apple bestyckning är Dell lika dyra....:-))))

Är detta verkligen med sanningen överensstämmande? Har Dell och Apple samma pris/prestandaförhållande? Då menar jag verklig prestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt sa räven... Först sänker man priserna på sin iPod och sedan klagar man på att konkurrenten är för dyr.....

HAHAHAHAAA!! Så blir det när man sitter med gråa, trista grejer!!!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt sa räven...  Först sänker man priserna på sin iPod och sedan klagar man på att  konkurrenten är för dyr.....

HAHAHAHAAA!!  Så blir det när man sitter med gråa, trista grejer!!!! (w00t)

Dell har vel heller "svarte triste grejer" ettersom deres maskiner er svarte/sorte ;)

 

Men på den andre siden. Jeg holder med Mr. Dell i at Apple er datorverdenens svar på Bang & Olufsen og jeg betaler gladelig litt mer for akkurat det :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad Mr dell har för bil???

 

En billig ful bil med förvånadsvärt mycket hästar....eller en snygg lite dyrare bil med bra prestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon här som tycker att Apple är för billiga då? Han har rätt, de är för dyra för att nå ut till en bredare massa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surt sa räven...  Först sänker man priserna på sin iPod och sedan klagar man på att  konkurrenten är för dyr.....

HAHAHAHAAA!!   Så blir det när man sitter med gråa, trista grejer!!!! (w00t)

Dell har vel heller "svarte triste grejer" ettersom deres maskiner er svarte/sorte ;)

 

Men på den andre siden. Jeg holder med Mr. Dell i at Apple er datorverdenens svar på Bang & Olufsen og jeg betaler gladelig litt mer for akkurat det :D

Det är själen som är grå även om datorerna är uppmålade... Han är så AVUNDSJUK på Apples prylar, annars så skulle han hålla tyst och förslita sig på sina egna grejor!! ;) (w00t) (w00t) (w00t) Vad ska de konkurrera med annars?? PC-burkarna är ju så lika. Då blir det till att pressa priset... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är själen som är grå även om datorerna är uppmålade... Han är så AVUNDSJUK på Apples prylar, annars så skulle han hålla tyst och förslita sig på sina egna grejor!! ;)  (w00t)  (w00t)  (w00t) Vad ska de konkurrera med annars?? PC-burkarna är ju så lika. Då blir det till att pressa priset... ;)

Det er jo et paradoks at når en PC-produsent først tar seg tid til å kritisere en av sine konkurrenter, så er det (i de fleste tilfeller) Apple som blir kritisert. Ettersom Apple har sin egen platform, så vile det vel vært av større interesse å angripe konkurrenter som konkurrerer på samme platform :blink:

 

Dette underbygger ditt utsagn om at han (og andre PC-produsenter) er avundsjuka på Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske har rätt...

 

Apple kanske vill, som Ferdinand, bara sitta under sin korkek och lukta på sina befintliga användare... :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple kanske inte VILL satsa på en bredare marknad och prisdumpa som herr Dell känner sig tvingad till, när han inte har så mycket att komma med i produktväg... ;) Deras största framgång är försäljningssättet inte datorerna...... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon här som tycker att Apple är för billiga då? Han har rätt, de är för dyra för att nå ut till en bredare massa.

Du menar att det är bra att macen är avsedd för en prioriterad liten grupp som har kommit till insikt?

 

hmm.. visst känns det fint att känna grupptillhörighet i en liten utvald grupp.. men näe.. Vore ännu roligare om fler hade mac. :)

Fast å andra sidan.. ska Apple göra billiga datorer och kompromissar med kvalitén så får det hellre vara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon här som tycker att Apple är för billiga då? Han har rätt, de är för dyra för att nå ut till en bredare massa.

Du menar att det är bra att macen är avsedd för en prioriterad liten grupp som har kommit till insikt?

 

hmm.. visst känns det fint att känna grupptillhörighet i en liten utvald grupp.. men näe.. Vore ännu roligare om fler hade mac. :)

Fast å andra sidan.. ska Apple göra billiga datorer och kompromissar med kvalitén så får det hellre vara..

BMW kommer ju ofta fram som exempel. En av de sista oberoende biltillverkarna som tjänar bysst med kosing. På vad? Massproducera lagombilar?? Prisdumpa sig in i försäljningslistorna?? Sänka kvalitén som vapen?? Till slut handlar det ju om att tjäna stålar. Grova stålar. Då kan man göra som Fiat, vräka ut pappkartonger eller som BMW göra bra grejor men ta betalt! Som kuriosa kan jag nämna att Fiat går riktigt dåligt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dra in olika bilmärken är urfånigt. Apples datorer är helt vanliga datorer. Med ett bättre skrivet operativsystem än vad MS lyckats med. Man kan välja att tro att man köpt en BMW när man använder en Mac, om det känns bra. Men så är det inte. Bara helt vanliga grå datorer med ett annat skal och bättre OP än vad ex Dell erbjuder.

 

Den dag jag kan köpa Dell´s datorer och köra MacOsX på dom så gör jag det.

Förressten så har jag en FIAT som går skitbra (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dra in olika bilmärken är urfånigt. Apples datorer är helt vanliga datorer. Med ett bättre skrivet operativsystem än vad MS lyckats med. Man kan välja att tro att man köpt en BMW när man använder en Mac, om det känns bra. Men så är det inte. Bara helt vanliga grå datorer med ett annat skal och bättre OP än vad ex Dell erbjuder.

 

Den dag jag kan köpa Dell´s datorer och köra MacOsX på dom så gör jag det.

Förressten så har jag en FIAT som går skitbra  (w00t)

Tycker liknelsen med bilar var ganska bra.. Det är lite mer som skiljer en mac från en x86 burk än operativet. Men visst..

 

Jag har för övrigt ingen bil.. men jag skulle vilja ha en tvåfärgad Volvo Amazon (vit och beige) eller någon snygg jeep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dra in olika bilmärken är urfånigt. Apples datorer är helt vanliga datorer. Med ett bättre skrivet operativsystem än vad MS lyckats med. Man kan välja att tro att man köpt en BMW när man använder en Mac, om det känns bra. Men så är det inte. Bara helt vanliga grå datorer med ett annat skal och bättre OP än vad ex Dell erbjuder.

Det här är väl en relevant invändning mot påståendet att det går att jämföra t.ex. BMW och Apple? Inte har Apple utvecklat något under skalet som är ekvivalent med det BMW utvecklar och producerar!? Visst har Apple sitt eget moderkort och sin egen processor men är de så avgjort mycket mer kompetenta än andra moderkort och processorer på marknaden? Kanske samma förhållande gäller bilbranchen, vad vet jag? Men det verkar som om biltillverkare som BMW står för en mycket stor del av utvecklingen av de komponenter som sitter i bilarna och att det på denna punkt är stor skilnad mellan olika biltillverkare. Men detta är bara ett spekulativt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dra in olika bilmärken är urfånigt. Apples datorer är helt vanliga datorer. Med ett bättre skrivet operativsystem än vad MS lyckats med. Man kan välja att tro att man köpt en BMW när man använder en Mac, om det känns bra. Men så är det inte. Bara helt vanliga grå datorer med ett annat skal och bättre OP än vad ex Dell erbjuder.

 

Den dag jag kan köpa Dell´s datorer och köra MacOsX på dom så gör jag det.

Förressten så har jag en FIAT som går skitbra  (w00t)

Det verkar som jag inte fick fram poängen fullt ut.... Poängen är att Apple vill nicha sig för att kunna ta mer betalt. De vill vara datorvärldens BMW. Det betyder inte att de nödvändigtvis har samma kvalitetsskillnad som man upplever mellan BMW och Opel tex... Det räcker ju att vi tror det!! Brandmaking you know!! ;) Fiatar går minst lika bra som andra bilar!!! (w00t) (w00t) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Jag håller med!

 

Apple's produkter är för dyra idag!

 

Man kanske inte kan klaga på G-5'an som är efterträdare till Powermac G-4 och som alltid har varit maskiner för proffsmarknaden!.

 

Däremot så har Apple på senare tid tappat kontakten med konsumentmarknaden något som jag tycker är mycket negativt!. iMac är ju idag efter i prestanda ändå kostar den många sköna tusingar mer än en PC. Det svider rejält. jag hade senast ej råd att köpa en iMac och tyckte dessutom att den hade för dålig prestanda i förhållande till priset och valde därför en PC istället. Jag skulle naturligtvis ha valt en iMac om den varit billigare och bättre prestanda. När jag 1999 i December köpte min iMac DV så valde jag den just eftersom den hade bättre prestanda,snyggare design och en konkurrenskraftig prissättning. Varför kan inte Apple fatta detta och lansera något i hästväg låt säga en iMac för 10000kr med en G-5'a inuti det hade varit något!

 

Av någon anledning verkar Apple ha blivit ett kostnadsinneffektivt företag som inte klarar av att lansera billiga grejer. Det konstiga är dock att Apples datorer tidigare var ungefär lika dyra i USA som här i Europa. Man behövde bara 10 dubbla priset i Dollar för att få fram vad samma vara skulle kosta här i Sverige(vilket motsvarade dollarkursen på den tiden). Men nu får man nästan 11 dubbla priset trots att dollarkursen ligger på kring 7.60 vilket innebär att Apple tar en oskällig mellanskillnad. Apples datorer borde blivit billigare när dollarkursen sjönk!.

 

Jämförelsen med billar håller inte riktigt!

 

Bilar har ju en helt annan status i samhället än datorer. När det gäller sakerna inuti så är de i princip de samma värdemässigt om man jämför Mac och PC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han kanske har rätt...

 

Apple kanske vill, som Ferdinand, bara sitta under sin korkek och lukta på sina befintliga användare...  :angel:

Ha ha

Kul liknelse! :)

 

Joakim Ågren: Jag håller med om att min liknelse med bilar inte håller riktigt ända ut men du förstår vad jag menar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag håller med!

 

Apple's produkter är för dyra idag!

 

Man kanske inte kan klaga på G-5'an som är efterträdare till Powermac G-4 och som alltid har varit maskiner för proffsmarknaden!.

Jag tycker nog att man kan ha åsikter om prissättningen även på powermacarna, om man nu vill det. Pris/prestanda förhållandet kan även vad gäller denna modell jämföras med windowsmaskiner. Även om man är proffs och vill ha det som finns i en powermac, med de utbyggnadsmöjligheter det innebär, är väl ändå en windowsmaskin billigare? det behöver ju inte vara något fel på det i sig, men för mig som gärna vill ha mac känns det tungt att veta att det finns windowsmaskiner som klarar samma sak lika bra eller bättre för mindre pengar.

 

Jag vet att man kan argumentera att man får betala om man vill ha Apples fina produkter, men det hjälper liksom inte. Jag vill känna att det känns prisvärt och rimligt att köpa mac. Det gör det inte just nu. Kanske om man väljer att köpa den dyraste modellen eftersom den prestandan kostar även i windows format? Nu har jag inte jämfört priser på länge, men Dell verkar allt mer agressiva i sin prissättning och det innebär förmodligen att klyftan snarare ökat än minskat.

 

Jag inser också att man bara ska köpa sig en dator när man har behov att göra det och att man då köper det man behöver, varken mer eller mindre, men problemet kvarstår ändå. Pris/prestandaförhållandet gällande windowsmaskiner tycks bättre än det samma gällande Apples datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pris 28 605 kr (Inklusive moms och frakt för 1 system) för en Dell precision 650 med dubbla 2.6Ghz xeon med hyperthreading 512ram 120Gb serial-ata. grafikkort geforce quadro (eller nått sånt) 64Mb. Soundblaster audigy (nånting). Firewire. DVD-brännare. 19" platt skärm. Är den här jämbördig med t.ex. en powermac 2X1.8 eller2X2? En Powermac 2X1.8 med liknande konfiguration och en Apple 20" skärm går lös på 40400kr om jag minns rätt. Nu behöver man ju inte köpa en Appleskärm och kan säkert hitta en bra billig 19". Då närmar man sig raskt Dells pris, eller? En Formac Gallery 19" för c:a 9600 på Macoteket och paketet blir ditt för 25995 + 9600=35595kr. Fortfarande dyrare än Dell, men då får man OS X, iLife och en väldigt snygg dator. Men är inte prisskillnaden för stor? 6990kr!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är inte prisskillnaden för stor? 6990kr!

Nu har vi lämnat konsumentnivån.... När jag hade företag ( den gamla goda tiden... ) var 6.000:- spänn peanuts om man fick det man ville ha och det fungerade som man ville. 6.000:- är två dagars lönebortfall..... dessutom skrivs kostnaderna av vilket underlättar... då blir 6000:- utslaget på tre år... 2000:- i en omsättning på en mille.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla vet ju att BMW är "fattigmans Mercedes"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klädmärket GANT kallas för fattigmans Lauren (Ralph)....:-)))

 

Ja Om man vill se hur Dells priser är det ju bara att titta in hos dem: www.dell.se - samt hitta ngn model man vill ha... kryssa i alla saker man inte vill ha som är standard... 20 megs HD, dåligt med minne.,.. liten liten skärm... så får man ett belopp som heter duga... inte billigt precis..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...