Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

DLink 604


Leffe

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Dlink 604.

Med den följde en cd men endast till PC.

Ska man installera ngn mjukvara för Dlinken?

Eller är det bara att koppla in alla sladdar och konfigurera den.

 

Jag har en G4/400 med 10.3.3 och adsl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är bara till och koppla in och konfigurera.

Mac är ju enkelt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 604. Fungerar utmärkt. Plug and play you know, sire! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det.

Då ska jag sätta mig ner och se om jag får igång allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan styra din D-Link genom en webbläsare. Läs manualen om vilket login/lösen det är inställt som standard (du kan ändra det sen) och logga in, brukar vara på http://192.168.1.1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan styra din D-Link genom en webbläsare. Läs manualen om vilket login/lösen det är inställt som standard (du kan ändra det sen) och logga in, brukar vara på http://192.168.1.1

Jag har http://192.168.0.1 på min 604a, är det inte det på alla 604or?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaa, jag slutar aldrig att förvånas hur enkelt det kan vara på en Mac.

Det var som Axelman sa: Plug and play.

 

Sen får man väl sätta sig in senare vad gällande Firewall och annat.

Ngn som har ngt tips? eller är det "färdigt" det oxå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konfigureringen brandvägg å sånt sker via wäbbläsarn o kanske... enklast... med... pc........... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har http://192.168.0.1 på min 604a, är det inte det på alla 604or?

 

....det är det på min 624+ med så det så.... ”kastade ut” alla 3com grejjer som bara strulade...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen får man väl sätta sig in senare vad gällande Firewall och annat.

Ngn som har ngt tips? eller är det "färdigt" det oxå?

Det enklaste är att gå in i "Systeminställningar" - Fildelning - Brandvägg och slå på den inbyggda. Kolla Tjänster. Där bör Personlig fildelning vara ikryssad. Skrivardelning kryssas endast i om du delar (USB) skrivare med andra Macar. Internet delning ska vara av. Då har du konfigurerat den inbyggda säkerheten maximalt. Som grädde på moset så klickar du på låset i en nedre vänstra hörnan på förnstret "Fildelning". Då kan ingen ändra som inte kan din inloggningskod. Tex BARN..... som vill pilla på allt när du jobbar.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att jag skrev "brukar". Det kan vara både 192.168.0.1 och 192.168.1.1 (vi har den senare på vår D-Link 804)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh alla gör väl fel då o då Pet, du med skulle jag tro... har du packat ännu förresten?:-DDDDD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 604a ståendes nu "sämre" router får man fasen leta efter :) Om nån vill lägga ett skambud så är ni välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh alla gör väl fel då o då Pet, du med skulle jag tro... har du packat ännu förresten?:-DDDDD

packat för vadå? Jag ska inte resa någonstans. :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 604a ståendes nu "sämre" router får man fasen leta efter :) Om nån vill lägga ett skambud så är ni välkomna.

Vad är det för fel på den då? Min fungerar bra. Tror jag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blåkulla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 604a ståendes nu "sämre" router får man fasen leta efter :) Om nån vill lägga ett skambud så är ni välkomna.

Vad är det för fel på den då? Min fungerar bra. Tror jag. ;)

Tja går man in med ex nån browser o ska ändra nåt då kan man väl allt som oftast räkna med att den slutar svara, sen att den inte skyfflar trafik i den mängden jag vill heller är också en annan nackdel.

 

Andra som har den säger att den ofta har problem vid hög belastning att den låser sig m.m

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna om detta med att låsa sig?????? Nu har jag en 624+ - men det kanske är samma sak där??

 

...det händer då o då att vår internet bara stoppar upp - det är ngt vi trodde var Bostream - men å andra sidan startade vi med Bostream OCH D-Link samtidigt... så nu måste vi tänka om kanske????

 

Hur kan man kolla om det är D-Link ELLER Bostream???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också en D-Link 604 och Telia ADSL. Den har fungerat fint ganska länge, men nu har jag också råkat ut för att den låser sig. Det började för några veckor sedan då jag upptäckte att jag utsattes för intrångsförsök stup i kvarten. Försökte ställa in brandväggen men då låste sig routern och det enda jag kunde göra var att dra ur strömkabeln.

 

Igår var det dags igen. Hundratals intrångsförsök, de flesta mot port 3303. I loggen står det "Unrecognized access from (ip) to UDP port 3303". Betyder det att routern stoppar trafiken?

 

Routern går som sagt inte att konfigurera utan låser sig bara. Trodde att det kunde bero på all trafik, men det hjälpte inte att stänga av modemet. Kanske är det dags att satsa på en annan router?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ”vårt” fall kan jag bara berätta att ”trafiken” består av ett PlayStation med nätverkskort - som går - just nu - väldigt ofta:-)))) (Påsklov, 13 åring med grava spelbehov)...

 

Alltså minst sagt rätt mycket trafik... genom den där routern...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på vilken revision man har utav 604an så är thorughput antingen runt 10Mbit eller 40Mbit, varför den låser sig och har sig vet jag inte.

 

men jag har blivit tipsad om en router som Direktronik säljer som ska klara 90Mbit throughput och denna har jag själv tänkt investera i snart, jag ha kört smoothwall men stängde av den häromdan då en fläkt började ge ifrån sig lite konstiga ljud. Jag kör nu på min Netgear klarar runt 10Mbit throughput vilket är lite långsamt men den "funkar".

 

Återkommer med rapport när den andra routern är inhandlad.

 

 

D-Link routern tror jag låser sig pga vid hög belastning så blir de mkt värme och pga detta så låser den sig, har läst om folk som borrat upp hål och satt dit fläktar m.m för att kyla men när det handlar om en produkt för runt en 500ing är de väl knappast värt det ens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...