Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny musikdator


flintan

Rekommendera Poster

Köpte en Mbox i fredags.

Farsan har en iBook 933Mhz så jag skulle testa hur pass det skulle fungera att köra protools med den. Men när jag installerat allt och startat programmet så kom det upp en svart ruta där det stog "You need to restart the computer" på fem olika språk, varje gång jag försökte öppna eller skapa en session.

Någon som vet vad det kan bero på?

 

Det lutar i allafall mot att det blir en iBook 1,25Mhz, 14" med en 80Gb/7200rpm firewire disk och 512Mb extra ram.

Det borde väl fungera hyfsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har för gamla drivisar till ljudkortet, kolla på Digis hemsida om det finns nyare drivrutiner än de som följde med Mboxen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skulle det kunna vara det?

Mboxen köptes ny i julas och drivrutinerna är ju dom som installeras ihop med att man installerar protools.

Menar du att dom är för gamla för operativsystemet?

Nu vet jag inte vilken version som fanns på den datorn, men även om det är OS 10.3 så borde väl det vara bakåtkompatibelt.

Skumt var det iallafall.

 

En till fråga:

Hur stor skillnad är det mellan 1Ghz och 1,2Ghz processor? Är det värt 2000 spänn extra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte bakåtkompatibelt, du måste ha version 6.2.2 av Pro Tools LE för att det ska fungera med panther, dessutom finns det nya drivrutiner från förra månaden, allt kan du hitta HÄR

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hallå! Köpte idag en iBook G4 1,2Ghz, 768Mb ram, 60Gb hd, 14" skärm plus en extern firewire disk på 160Gb.

Kalaset slutade på drygt 18 000.

 

Det är OS 10.3 (Panther)

 

Nu ska jag installera ProTools och förstår inte riktigt vilka uppgraderingar som behövs. På installationsskivan som följde med Mboxen står också "Mac OS X, only for Power Macintosh Based ToolBox, Mbox, Digi001, Digi002 and Digi002 Rack Systems."

 

Kanske den bara går att köra på Powermac?????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matador2003

Kör själv en PowerBook 17" med extra Apple display till den (pre production studio) . med Cubase SX hemma.

Annars är det stationär G4:a, os 9 med Cubase 5.1 som gäller och det är snabbast.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå! Köpte idag en iBook G4 1,2Ghz, 768Mb ram, 60Gb hd, 14" skärm plus en extern firewire disk på 160Gb.

Kalaset slutade på drygt 18 000.

Nu får man väll säga grattis då :cake:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jomen tackar. Jag är helnöjd med datorn. :wub:

Förutom att jag inte fått firewiredisken av DD än... :pinch:

Det var "bara" (hade bara tillgång till modemuppkoppling med luftburna telefonledningar...) att tanka ner en uppgradering till ProTools 6.4 så var allt frid och fröjd. Efter så där tre fyra försök lyckades allt komma hem til min hårddisk innan uppkopplingen bröts....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...