Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa ny musikdator


flintan

Rekommendera Poster

Hej!

Jag använder i huvudsak datorn till att spela in musik och kör ProTools med Digi001. Jag har använt en B/W G3 300Mhz i många år men nu börjar både den och jag få spel allt oftare när vi umgås.

Mitt dilemma är om jag ska behålla Digi001'an och köpa en G4 eller uppgradera till bärbar dator, iMac eller rent utav en G5 med firewire ljudkort.

Jag vill inte gå över till något annat ljudprogram och helst inte köpa PC.

Min budget är tämligen begränsad så det skulle kännas bäst att köpa en begagnad.

Hur mycket ung. får man ge för en beg. G4 dual 1GHz?

Eller kan man lika bra satsa på en ny G4 1,25GHz?

Hur stor är skillnaden mellan dual 1,25Ghz för 3tkr mer jämfört med singel processor?

Jag har också hört att den datorn låter mycket, gör den det?

 

Tacksam för alla svar och synpunkter.

 

Mvh

Linus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket ung. får man ge för en beg. G4 dual 1GHz?

Eller kan man lika bra satsa på en ny G4 1,25GHz?

Hur stor är skillnaden mellan dual 1,25Ghz för 3tkr mer jämfört med singel processor?

Jag har också hört att den datorn låter mycket, gör den det?

Man får ge för mycket för begade Macar. I ditt ställe skulle jag satsa på en ny 1,25 istället för beg 1.0. Du får bättre grafikkort, snabbare minne, snabbare processor, allting är nytt och garanti, och inte minst sista OS X som du säkert kommer att köpa ändå! Dualen borde vara 50-70% snabbare och den låter så lägg in ett silentkit i kalkylen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om valet skulle falla på en stationär skulle jag definitivt fundera på G5an istället, framförallt p.g.a. ljudnivån men också för prestandan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

G4-orna bootar om i OS 9 men inte G5. Om nu det har betydelse... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du vet väl att ljudkortet till DIGI 001 inte går att köra i G5an. Då måste du köpa en Mbox för 4000Kr eller byta din 001 till 002 (mellanskilnaden är ca 8000kr). Om du har dåligt med pengar och vill behålla 001 tycker jag du ska titta efter en begagnad G4.

700-1000MHz räcker långt och behöver inte kosta så mycket. Vill du köra OSX kommer Digidesign att släppa den sista uppdateringen för 001 (vers. 6.4) i slutet av denna månad. Sen är det slut med support för 001. Dock går protools avsevärt långsammare i OSX och man måste ju även skaffa nya pluggar.

Om du byter upp dig till 002 så måste du vara beredd på att även byta till en rejält snabbare dator och helst med dubbelprocessor. 002 går inte att köra i OS9

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

musik har vettiga synpunkter. En beg. G4 som är tillräcklig bör du få för max. 8000:-. Pro Tools funkar ju rappt och bra i 9:an.

 

/z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det enda alternativet om jag behåller Digi001'an är att köpa G4. Den använder PCI kort och går såklart inte inop med iMac eller bärbar. G5'an har en annan standard (bara 3V tror jag) i strömförsörjningen på PCI platserna och är helt icke kompatibel.

 

Men jag vill inte ha en dator som surrar som en dammsugare i bakgrunden på alla inspelningar, och ger mig huvudvärk när jag ska mixa...

Är det svårt att fixa till så den låter mindre? Det är väl fläktarna som låter mest?

 

M-Box är inte aktuell eftersom jag även spelar in med trummor och behöver åtta kanaler. OSX eller OS9 spelar egentligen ingen roll förutom att jag måste skaffa nya pluggar. Man är ju såklart mest inkörd på OS9 men man måste väl hänga med och uppgradera förr eller senare. Har både OS9 och OSX på min gamla dator.

 

byta din 001 till 002 (mellanskilnaden är ca 8000kr)

Jag har hört att man får rabatt när man uppgraderar från 001 till 002 hur mycket är det? Om jag sen säljer 001'an kanske det inte handlar om så jättemycket pengar.

I såna fall (om det blir digi002) så är det bärbar som gäller.

Är det någon skillnad i prestanda mellan bärbar och stationär (förutsatt med samma specar)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit på ett tredje alternativ också...

Jag behåller Digi001'an och min gamla Mac G3 för att göra flerspårsinspelningar i studion sen skaffar jag en bärbar dator och en mbox o tankar över sessionerna till den för att mixa och göra pålägg mm.

hmmmm....

 

två frågor:

1. Är det skillnad i prestanda mellan en stationär och en bärbar dator med samma specar?

2. Vilka återförsäljare finns i stockholom som säljer både Mac och Digidesign?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 Skillnaden ligger i hårddiskens hastighet. Den bärbara har långsammare hårddisk vilket verkar negativt på antalet audiospår som kan spelas in.

2 Estrad säljer macar och ljudkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på estrad idag och frågade men blev inte alltför mycket klokare.

 

Dom sa också att det är i första hand hårddisken som är skillnaden.

Går det inte att byta den mot en snabbare isf eller använda en extern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var på estrad idag och frågade men blev inte alltför mycket klokare.

 

Dom sa också att det är i första hand hårddisken som är skillnaden.

Går det inte att byta den mot en snabbare isf eller använda en extern?

Det går alldeles utmärkt att använda en extern firewire-disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extern = Firewire isf =mera dollar...

(hoj! blev samtidiga inlägg...men sammma innehåll...) (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har bestämt att jag ska köpa en bärbar.

Vilken ska man köpa?

Klarar man sig med en iBook till ljudredigering eller bör man satsa på en PowerBook?

Vad är det för skillnad på dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske borde ställa frågan på någon annan del av forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelar in musik med min 600 MHz iBook och en firewiredisk, det funkar men inte går det snabbt inte. Dagens iBöcker bör klara av jobbet helt utan problem. Det är som sagt den interna disken som kommer att knäa först men med en extern disk så kommer det inte att vara några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

en iBook G4 12" vore väl bra till ditt ändamål

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående hårddiskar så finns det 7200 rpm-diskar för intern montering. Med tanke på alla fönster och paletter etc skulle jag nog också fundera på minst 15-tummaren eller kanske tom 17-tummaren som kan köra högre upplösningar än samtliga iBooks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket att tänka på, en iBook "räcker" men den totala arbetsupplevelsen blir bättre med en powerbook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vad är det eg för skillnad på dom?

Kan en älrde powerbook vara bättre än en ny(are) ibook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående portar så räcker det för min del med firewire och usb, och det har ju iBook.

Sen så tror jag att det går att koppla iBook till extern skärm också, men du kanske menade att det inte går på högra upplösning än 1024*768?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, du menade så.

För min del har det aldrig blivit av att sätta i ett till grafikkort och köra två skärmar så jag har vant mig med att jobba med en skärm. Det är ju inte så många fönster i ProTools heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är väldigt viktigt att ha mycket skärmyta att jobba med när man sysslar med music!!! Det är ju så många grejor man ska ha uppe osv...

 

Om man har det rymligt blir det också lite lättare att jobba och dessutom mycket roligare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att få större skärmyta så måste man köpa en 15" powerbook som är i runda slängar 9500 kronor dyrare än iBooken och så jobbigt är det inte att göra STOR musik vid en iBook, har testat under ett par år. Så för samma pris som en powerbook så får man en iBook med 768 Mb ram, en Mbox, en extern firewiredisk på 120 Gig samt en JÄKLIGT schyst mick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...