Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dell pressar iPoden med nya låga priser

Andreas Leijon

Recommended Posts

Andreas Leijon

Datorgiganten Dell har sänkt priset med upp till 20 procent på sin musikspelare Digital Jukebox. Detta för att sätta press på Apples marknadsledande iPod, som nu är 100 respektive 120 dollar dyrare med samma lagringskapacitet. Kan detta hota iPodens dominerande ställning?

Läs hela nyheten här.

Det är bara att hoppas att Apple hänger på Dells utmaning och överger sin hittillsvarande übermänsch-prisstrategi.

Ropen skalla: Billigare iPod åt alla! ;)

Hur mycket billigare var "Domus-jeans" än Levis-jeans?

Hur bra sålde dom...

Är iPod (et. al.) cornflakes eller fashion-ware?

[Äh... va fan... det är ju likadant när det gäller cornflakes... Kellogs är dubbelt så dyra med sin rostade majsgröt indränkt i socker än - säg - "eldorado" eller andra no-name : lik förbannat köper folk kellogs...]

Apple kommer fortsätta vara stora på mp3spelare men om de inte vill tappa marknadsandela så får de sänka priset!

Nu har ju folk ännu en anledning till att inte köpa iPod!

Kul för Apple att Dell visar offentligt att man inte tror på sin produkt! Genom att sänka priset 20% visar man ju att man är desperat och inte har något att kriga om än priset!!! Sen tycker jag iofs att Apple är för dyr ändå... (w00t)

Kul för Apple att Dell visar offentligt att man inte tror på sin produkt! Genom att sänka priset 20% visar man ju att man är desperat och inte har något att kriga om än priset!!! Sen tycker jag iofs att Apple är för dyr ändå... (w00t)

intressant att du säger det, axelman. jag håller med.

dell har sannolikt inga marginaler öht för sin produkt och förmodligen har de inte lika många kontaktytor som ipoden heller (säljställen, reklam, etablerad kundbas etc.) det känns osannolikt att dell kommer vinna det stora sjöslaget denna gång, även om det kanske blir vågigt/vågat/simmigt/.

apple *kommer* sänka priserna och feta upp specen, men de kommer också att behålla de högre marginalerna. sonys walkman är ett ärkebra case för hur man vinner på marknaden för små konsumentspelare.

dell kan nog få blöda med sina söndersponsrade ipod-ripoffs <_<

intressant att du säger det, axelman. jag håller med.

dell har sannolikt inga marginaler öht för sin produkt och förmodligen har de inte lika många kontaktytor som ipoden heller (säljställen, reklam, etablerad kundbas etc.) det känns osannolikt att dell kommer vinna det stora sjöslaget denna gång, även om det kanske blir vågigt/vågat/simmigt/.

apple *kommer* sänka priserna och feta upp specen, men de kommer också att behålla de högre marginalerna. sonys walkman är ett ärkebra case för hur man vinner på marknaden för små konsumentspelare.

dell kan nog få blöda med sina söndersponsrade ipod-ripoffs <_<

Tillverkarna har 100% eller mer i påslag på sina produkter så de lär inte blöda. Det blir lite mindre vinst vilket gör att aktieägarna kanske mulnar om inte försäljningen ökar betydligt så att vinstreduktionen kompenseras av ökad försäljning! Inte 1000-an ger de bort grejor gratis!!! (w00t)

Om inte jag har missupfattat allt så får Apple en peng varje gång Dell säljer en av sina manicker. Licensavtal.

Jag tror att Dell kan sälja billigare för att dom sluppit en massa utvecklingskostnader.

Det var samma med Mac-klonerna (har själv en Umax i garderoben - bra maskin).

Jag tror att om Dell tenderar att ta över marknaden så rivs licensavtalet upp och iPod blir ensamma igen.

Detta har hänt förr (Mac-klonerna).

Rättelse:

Byt ut Dell mot HP eller annat företag som licensierar iPod.

Selv om Dell setter ned prisene så er det fortsatt slik at iPod er det desidert best innarbeidede varemerket blant portable Mp3-spillere. Dell's spiller har jo også et godt stykke igjen før de kan nærme seg iPod'ens vakre design (personlig synes jeg Dell-spillerne ser grusome ut :eeeh: ).

Et eksempel på iPods sterke posisjon som varemerke kan finnes hos vår lokale Audio/Video-forhandler (greit, det er mange A/V-forhandlere i Bergen, men vi har en fast forhandler som vi bruker). Tidligere i år fikk de levert 60 stk. iPod for salg i butikken, og før butikksjefen rakk å få testet en av spillerne selv, så var de utsolgt. Han fortalte meg at han hadde aldri opplevd noe lignende og at han burde tatt inn 600 eks. i steden for 60 (w00t) .

Til tross for at iPod er dyr, så er en stor del av kjøperne villige til å betale ekstra for den. Man kan trekke paraleller til både Mercedes og BMW som begge har hatt perioder med svært tvilsomt kvalitetsnivå på sine biler, men som allikevel har kunnet selge bilene sine til langt høyere pris enn konkurrentene grunnet et sterkt varemerke (for ikke å nevne Jaguar, som heldigvis omsider har fått orden på kvaliteten).

:angry:

iPOD har inte mycket med Jaguar eller BMW att göra. Vem vill köpa en bil som går sönder efter max 2 år, och som sedan skall repareras för en tredjedel av nypriset??

Är det ingen som läser Råd o Rön ?

Jag tycker Apple börjar tangera något av en världsrekord i arrogans.

Först säger man till kunderne att det inte går att byta batteri på iPOD , sedan efter hot om rättstvist från amerikanska konsumentorganisationer ger man nådigast kunderne offert på batt-byte för 12 - 1300:-

No iPOD till mig, frö man kan byta batt själv!

Är det ingen som läser Råd o Rön ?

Jag tycker Apple börjar tangera något av en världsrekord i arrogans.

Först säger man till kunderne att det inte går att byta batteri på iPOD , sedan  efter hot om rättstvist från amerikanska konsumentorganisationer ger man nådigast kunderne offert på batt-byte för 12 - 1300:-

No iPOD till mig, frö man kan byta batt själv!

Du läser nog inte forumet... vi har diskuterat detta problemet mer än en gång. Här är en tråd...

iPod och batteriproblemet

Angående bilar och Apple....

Poängen är att Apple vill nicha sig för att kunna ta mer betalt. De vill vara datorvärldens BMW. Det betyder inte att de nödvändigtvis har samma kvalitetsskillnad som man upplever mellan BMW och Opel tex... Det räcker ju att vi tror det!! Brandmaking you know!! Fiatar går lika bra som andra bilar!!! (w00t) (w00t)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...