Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tyskt företag börjar sälja PC-datorer med Leopard


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Även om Macar idag består av många standardkomponenter är det ändå så att Mac OS X är gjort för en viss kombination av komponenter medan Windows är gjort för lite vad som helst. Det är inte att slänga ihop vilken PC hårdvara som helst och köra Mac på den, det förfaringssättet fungerar bättre med Windows. Du får inte med drivrutiner för vilka grafikkort som helst med Mac, utan bara till de grafikkort som Apple själva använder i sin dator, exempelivs - och så är det för alla komponenter. Det är ett testat system, en kombination av hård och mjukvara som är testad för att fungera med varandra.

Macen introducerar också ny teknik, exempelvis multitouch styrplattor, nya portstandarder och så vidare.

Om man installerar Mac på vanlig PC hårdvara så får man inte tillgång till dessa specifika saker.

Så det finns skillnader.

 

Mac OS X är en integrerad del av varje Mac-maskin, till skillnad från Windows som är en slags generell mjukvara och sen slänger de stora tillverkarna - exempelvis Dell, HP, Sony med flera - med special-mjukvara och lösningar som tillägg för just den hårdvara som de säljer. Så det blir en slags "customisering" av Windows hos Dell, HP med flera. Jag tycker detta stör användarupplevelsen för det är uppenbart att operativsystemet inte är skräddarsytt för dem. Det är som att hänga på ett spoilerkit på en bil som inte från början har spoilers. Det förstör linjerna så att säga och det syns att det är påhängt i efterhand, och jag tycker det är estetiskt störande.

 

En Mac har snygg design från början, även inuti mjukvaran, och ger därför en mer estetiskt integrerad upplevelse än Windows som känns som olika pusselbitar som inte helt passar ihop med varandra sömlöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 160
  • Created
  • Senaste svar
Så DU vill påstå att det billigaste skräpet från Siba och OnOff innehåller precis samma delar som t.ex. en iMac? :wacko:

 

Det billigaste skräpet från Siba och Onoff kan inte innehålla precis samma delar som Mac, eftersom Apple har copyright på vissa detaljer och dessutom är först med att introducera nya standarder. Ett exempel är ju strömkontakten med magnet... och någon multitouch styrplatta får man inte heller. Micro DVI och Display Port-komponenter får man inte heller, och flera andra saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så DU vill påstå att det billigaste skräpet från Siba och OnOff innehåller precis samma delar som t.ex. en iMac? :wacko:

 

Du kan kombinera ihop en pece av högre kvalitet än en Mac. Valet av skärm är väl det som tydligast kan skilja. Macarna har bra skärmar, men inte de bästa!

Möss och tangentbord kan du hitta bättre en de som följer med en Mac.

DVD-brännare snabbare än Macarnas.

 

Kollar du på AppleStore på det övriga sortimentet och jämför t.ex. priset för exakt samma skrivare med Siba, så får du ett hum om hur Apple sätter sina priser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen är enkel. Macen är inte konkurrensutsatt, alltså kan man lägga sig på det övre prissegmentet. Vill vi ha en Mac köper vi oavsett pris, vi har ju inget val.

Aha! Så om Macen inte är konkurrensutsatt så har vi ett monopol här!

Nog bäst att du skyndar dig och upplyser konkurrensverket här i Sverige och motsvarande i USA! :wacko:

 

En pece kan du ju t.o.m plocka ihop själv.

Så eget arbete är inget värt?

Inget här i världen är någonsin gratis. Om du är lite äldre än genomsnittet här så borde du förstå det här alldeles utmärkt.

 

Iom att "pirathårdvara" kommer ut på marknaden, måste denna prissättas väsentligt lägre än originalet, men det behöver inte innebära att de ingående komponenterna är sämre på något sätt. Piraten har ju ytterst små utvecklingskostnader jämfört med Apple, man kopierar ju bara ett koncept, fixar "bootskyddet". Vore man ännu smartare skulle man leverera det hela utan MacOS, det går ju att tanka ner gratis. Eller varför inte leverera med ett "piratkopierat" OS?

 

Sett med "moderna" ögon är ju detta perfekt, man har ju kopierat, inte stulit av Apple, alltså kan de heller inte drabbas.

Som "moderna" kunder borde vi ju välkomna denna utveckling, och i protest mot Apples fula jurister, köpa icke original?

Tur vi har lagar som ska skydda mot sådant här. Upphovsrätt och annat.

 

Varför kan de inte hitta på något annat om de nu är så trötta på Microsoft?

Jag tycker att Linux, t.ex. Ubuntu, är ett utmärkt alternativ.

Kanske även de insett att Mac OS X faktiskt är så mycket bättre än både Linux och Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Så om Macen inte är konkurrensutsatt så har vi ett monopol här!

Nog bäst att du skyndar dig och upplyser konkurrensverket här i Sverige och motsvarande i USA! :wacko:

 

 

Så eget arbete är inget värt?

Inget här i världen är någonsin gratis. Om du är lite äldre än genomsnittet här så borde du förstå det här alldeles utmärkt.

 

 

Tur vi har lagar som ska skydda mot sådant här. Upphovsrätt och annat.

 

Om tyskarna klarar sig genom, så har Macarna blivit konkurrensutsatta. Vill man ha MacOS så är de facto Macarna inte konkurrensutsatta!

 

Vem har pratat om att arbete inte är värt något? Vad jag visar på är möjligheterna när det gäller pece kan du, från att plocka ihop din egen maskin med egen design till att köpa en färdig supermaskin med det yppersta av vad marknaden kan erbjuda.

 

Upphovsrätt är ju omodernt, helt ute!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, samma, men är allt av samma kvalitet? Naturligtvis inte. Du betalar mer för bättre teknik precis som med bilen.

Det finns dyrare modeller från HP och Dell också med bättre delar i hårdvaran, vad annars?

Där finns alltså goda skäl till kunders belåtenhet med Apples datorer jämfört med Dell, HP, Acer, osv.

 

Om du tror att Apple hårdvaran tillverkas i exklusiva fabriker i Kina då är du ganska naiv och godtrogen.

 

Det finns inga sagolika "assembly line for Mac hardware" så att du ska känna dig speciellt eller utvald bara för att du har en Mac dator. Du bara betalar mer för hårdvaran och mjukvaran för att få den exklusiva känslan och om du har tur så får en fungerande Mac dator som håller länge

 

Det heter Mac, inte MAC. Mac är en förkortning av Macintosh, inte någon konstig akronym som t.ex. Media Access Control address. Nästan lite troll-varning på denna....

 

Det var en tabbe av mig, erkänner det, men bara för att jag säger att Mac datorer har samma delar som PC datorer idag och därmed opponerar mig din åsikt ger dig ingen rätt att ge mig Troll stämpel.

 

Andel varierar inte med antal, andel syftar till ett bråktal eller procent.

T.ex. 3 av 10 är en lika stor andel som 6 av 20 eller 300 av 1000, dvs. knappt en tredjedel.

 

Din fråga var "Varför är andelen felaktiga apparater från Apple så mycket lägre?"

 

Om vi antar att du jämför andelen mellan Apple och Dell datorer då blir din jämförelse kanske rättvis men när Windows PC datorer av olika slag dominerar världen med 90% och resten fördelas mellan Mac OS X och Linux då blir bilden lite annorlunda.

 

Så svaret på din fråga blir att andelen felaktiga apparater från Apple blir så mycket lägre för att Apple säljer så mycket mindre antal apparater i gemförelse med övriga tillverkare som säljer windowsbaserade PC datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här kan varta ett av dom dummaste påståenden jag läst på ett forum. Grattis :)

 

Då dom innehåller identisk hårdvara så skulle det vara spännande att få höra en föklaring?

 

Grattis du vinner det här forumets pris för dummaste kommentar på lösryckt citat.

 

Om du läser inlägget du citera och sen klippte sönder, säger jag att vi pratar om specifikationerna. Alltså vad du får för pengarna när du köper en dator. Köper du en PC med samma prestanda, insticksmoduler formfaktor (bortse från design och prata volym) kostar den lika mycket (+- några hundra kronor).

 

Apple säljer inte datorer i lågprissegmentet där prestanda/funktioner är avskalade.

 

Förstår du nu eller måste jag förklara igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från att en PC med samma spec som en Mac kostar lika mycket (+- några hundralappar) som en Mac.

 

Att PC är billigare är för att de är sämre, Apple siktar inte på lågprissegmentet.

 

Där har du hela citatet, du skriver att pc är billigare än mac för att dom är sämre. Jag förstår vad du menar med det uttalandet men jag håller inte med om det och det låter inte rimligt så jag ber dig förklara hur du tänker här. Och då hoppas jag att du förstår att jag talar om datorer med samma prestanda och samma komponenter. Ingen i världen är korkad nog att ställa en Mac Pro brevid en Skit-pc från siba med urgamla komponenter och skrika att siba pcn är minsann billigare!

 

 

Grattis du vinner det här forumets pris för dummaste kommentar på lösryckt citat.

Förstår du nu eller måste jag förklara igen?

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort snack för någon med en gammal g4. (om din sig stämmer)

 

Edit: kanske en intel-mini?

Nu kan iofs Mikaelq svara för sig själv, men vad har ens nuvarande datorutrustning att göra med åsikter och kunskaper i denna frågan? :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får det att låta som att en Hp med samma spec rullar av bandet i kasst skick medans MBPn får änglapulver strött över sig av små apple-älvor i slutproduktionen som gör just det exemplaret unikt jämfört med Hpn.

 

:hihihi::rockapa::respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tror att Apple hårdvaran tillverkas i exklusiva fabriker i Kina då är du ganska naiv och godtrogen.

 

Det finns inga sagolika "assembly line for Mac hardware" så att du ska känna dig speciellt eller utvald bara för att du har en Mac dator. Du bara betalar mer för hårdvaran och mjukvaran för att få den exklusiva känslan och om du har tur så får en fungerande Mac dator som håller länge

Så det finns t.ex. inte billigare och dyrare DVD-brännare, tangentbord, processorer och minnen?

Apple väljer konsekvent de bättre/dyrare delarna därför att som Jobs sa, "we won't sell junk".

 

Din fråga var "Varför är andelen felaktiga apparater från Apple så mycket lägre?"

 

Om vi antar att du jämför andelen mellan Apple och Dell datorer då blir din jämförelse kanske rättvis men när Windows PC datorer av olika slag dominerar världen med 90% och resten fördelas mellan Mac OS X och Linux då blir bilden lite annorlunda.

 

Så svaret på din fråga blir att andelen felaktiga apparater från Apple blir så mycket lägre för att Apple säljer så mycket mindre antal apparater i gemförelse med övriga tillverkare som säljer windowsbaserade PC datorer.

Det fina med bråktal är att de inte förändras alls med antal.

Tillbaks till matteboken med dig! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen i världen är korkad nog att ställa en Mac Pro brevid en Skit-pc från siba med urgamla komponenter och skrika att siba pcn är minsann billigare!

Den kategorin data-fantaster finns det gott om.

Se t.ex. vissa av diskussionerna hos troll-tidningen ZDNet, bloggarna "trollar" ofta själva för att få fler hits.

 

Det är svårt att få in i skallen på vissa människor att kvalitet kostar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan iofs Mikaelq svara för sig själv, men vad har ens nuvarande datorutrustning att göra med åsikter och kunskaper i denna frågan? :chockadskeptisk:

Precis. Det här var en s.k. "red herring", dvs. han avviker från ämnet, angränsande till en "ad hominem", dvs. angrepp på person. Det har naturligtvis inget med diskussionsämnet att göra men är en ofta nyttjad teknik för att försöka vinna poäng i diskussionen. Det kallas för "logical fallacies" eller "bedräglig argumentation" ungefär..... Kolla upp det på nätet om ni vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan iofs Mikaelq svara för sig själv, men vad har ens nuvarande datorutrustning att göra med åsikter och kunskaper i denna frågan? :chockadskeptisk:

 

Nej du har rätt, det har ingenting med åsikter och kunskaper i frågan att göra.

 

Precis. Det här var en s.k. "red herring", dvs. han avviker från ämnet, angränsande till en "ad hominem", dvs. angrepp på person. Det har naturligtvis inget med diskussionsämnet att göra men är en ofta nyttjad teknik för att försöka vinna poäng i diskussionen. Det kallas för "logical fallacies" eller "bedräglig argumentation" ungefär..... Kolla upp det på nätet om ni vill.

 

Du låter så pretentiös, jag föreställer mig någon som sitter med rökrock och pipa och slänger sig med jättestora ord men inte lämnar sitt slott(lägenhet) för att kolla läget i den riktiga världen. En s.k "red herring" dvs. bla bla bla.

 

Hahaha. Du är underbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att få in i skallen på vissa människor att kvalitet kostar.

 

Men det är inget som hindrar att en pecetillverkare väljer de yttersta av komponenter. Apple väljer nog i de flesta fall kvalitetskomponenter, men inte de bästa men bra nog.

Alltså är det fel att, som vissa här, döma ut pece med ett generellt junkepitet. Att operativet till vissa delar är junk är väl inte omtvistat på detta forum?

 

Men om ett företag väljer att porta MacOS på sina produkter så säger det inte något om att kvaliteten skulle bli sämre. Man har ju faktiskt möjligheter att t.o.m. välja bättre komponenter än Apple själva och ändå hålla ett jämförelsevis lågt pris.

Som sagt, Apple har utvecklingskostnader, reklam etc som detta företag nästan helt kan slippa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kategorin data-fantaster finns det gott om.

Se t.ex. vissa av diskussionerna hos troll-tidningen ZDNet, bloggarna "trollar" ofta själva för att få fler hits.

 

Det är svårt att få in i skallen på vissa människor att kvalitet kostar.

 

Bara för att du slänger ordet troll omkring dig så betyder det inte att det är så. Sen så ville jag inte med mitt påstående om att det inte finns så korkade människor indirekt be dig om en lista på just så korkade människor, snarare understryka det faktum att jag snackar om datorer med likvärdig prestanda. Det är skillnad på dator och dator men du vill få oss att tro att datorer från apple med samma komponenter som andra datorer håller högre kvalitet bara för att det sitter ett äpple på. Så är inte fallet. En iMac är "bättre" än en skitpc från siba med kassa specifikationer och en fullt utrustad pc med dyra komponenter är "bättre" än en Mac Mini(iaf hårdvarumässigt). Det aluminium du smeker är fortfarande bara aluminium. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är inget som hindrar att en pecetillverkare väljer de yttersta av komponenter. Apple väljer nog i de flesta fall kvalitetskomponenter, men inte de bästa men bra nog.

Alltså är det fel att, som vissa här, döma ut pece med ett generellt junkepitet. Att operativet till vissa delar är junk är väl inte omtvistat på detta forum?

 

Men om ett företag väljer att porta MacOS på sina produkter så säger det inte något om att kvaliteten skulle bli sämre. Man har ju faktiskt möjligheter att t.o.m. välja bättre komponenter än Apple själva och ändå hålla ett jämförelsevis lågt pris.

Som sagt, Apple har utvecklingskostnader, reklam etc som detta företag nästan helt kan slippa.

 

Men Apple har ju skrivit drivrutiner för den hårdvara som Apple väljer att använda. Det är ju en stor del av tjusningen med OS X att systemet är så integrerat med hårdvaran.

 

Så även om ett företag väljer världens bästa och dyraste komponenter och kör OS X på det så betyder inte det att det kommer bli bättre. Kvalitén på burken kanske blir det, men vad gör det för nytta om man sitter på ett ostabilt system?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så även om ett företag väljer världens bästa och dyraste komponenter och kör OS X på det så betyder inte det att det kommer bli bättre. Kvalitén på burken kanske blir det, men vad gör det för nytta om man sitter på ett ostabilt system?

 

 

Sant, men det finns en ganska klar uppfattning därute vad gäller kompatibla komponenter. Man kan bygga en mycket kraftig hackintosh ganska smärtfritt utan att systemet blir det minsta instabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du låter så pretentiös, jag föreställer mig någon som sitter med rökrock och pipa och slänger sig med jättestora ord men inte lämnar sitt slott(lägenhet) för att kolla läget i den riktiga världen. En s.k "red herring" dvs. bla bla bla.

Kom att tänka på "Fawlty Towers".

"Pretentious? Moi?" :)

 

Hahaha. Du är underbar.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, men det finns en ganska klar uppfattning därute vad gäller kompatibla komponenter. Man kan bygga en mycket kraftig hackintosh ganska smärtfritt utan att systemet blir det minsta instabilt.

 

Jotack jag vet. Har själv hjälpt en kompis att plocka ihop komponenter som ska funka bra. Tog ett bra tag att få det funka, sen hade vi OS X och Windows i dualboot. Funkade bra. Tills det en dag inte ville starta. Sen gick det inte att få det att funka överhuvudtaget. Alla uppdateringar då? Köp en tysk pc med OS X, och förösk uppdatera systemet sen. Det är dödfött.

 

Hela poängen med OS X faller med allt krångel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snarare understryka det faktum att jag snackar om datorer med likvärdig prestanda. Det är skillnad på dator och dator men du vill få oss att tro att datorer från apple med samma komponenter som andra datorer håller högre kvalitet bara för att det sitter ett äpple på. Så är inte fallet. En iMac är "bättre" än en skitpc från siba med kassa specifikationer och en fullt utrustad pc med dyra komponenter är "bättre" än en Mac Mini(iaf hårdvarumässigt). Det aluminium du smeker är fortfarande bara aluminium. :)

Prestanda eller kvalitet? Inte samma sak, men båda kostar mer.

En Mac mini må ha lägre prestanda medan komponenterna *kan* vara av högre kvalitet än en dyrare Dell.

Och du har fortfarande inte visat att Macs innehåller exakt samma komponenter.

 

Jag påstår motsatsen, att de innehåller olika komponenter vilket delvis förklarar varför Macs håller betydligt bättre och varför Apples kunder också är betydligt nöjdare enligt de flesta undersökningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Apple har ju skrivit drivrutiner för den hårdvara som Apple väljer att använda. Det är ju en stor del av tjusningen med OS X att systemet är så integrerat med hårdvaran.

 

Så även om ett företag väljer världens bästa och dyraste komponenter och kör OS X på det så betyder inte det att det kommer bli bättre. Kvalitén på burken kanske blir det, men vad gör det för nytta om man sitter på ett ostabilt system?

 

Apple skriver inga drivrutiner för extern hårdvara. T.ex. sitter jag med Elgato teve, scanners och skrivare, funkar klockrent.

Men för att förenkla resonemanget, om ett företag, i det här fallet tyskt, monterar ihop en maskin med samma komponentspec som Apple, blir den då sämre? Om man kompletterar med t.ex. en Eizoskärm, blir den då bättre eller sämre. Om man väljer en hårddisk eller DVD-brännare med bättre prestanda, blir den då bättre eller sämre?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag påstår motsatsen, att de innehåller olika komponenter vilket delvis förklarar varför Macs håller betydligt bättre och varför Apples kunder också är betydligt nöjdare enligt de flesta undersökningar.

 

Åtminstone vill Apple få oss att tro att man har bättre komponenter. Men det räcker ju med att öppna skalet så ser man verkligheten.

Apples kunder är nöjdare pga MacOS, inte för att deras MacBooks spricker i skalen eller får missfärgningar, inte för att de första MacBook Prona var rena katastrofen i kvalitet.

Pga det förträffliga MacOS har Macanvändarna också en, ibland otäckt, förlåtande attityd till sin älskling!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone vill Apple få oss att tro att man har bättre komponenter. Men det räcker ju med att öppna skalet så ser man verkligheten.

Apples kunder är nöjdare pga MacOS, inte för att deras MacBooks spricker i skalen eller får missfärgningar, inte för att de första MacBook Prona var rena katastrofen i kvalitet.

Pga det förträffliga MacOS har Macanvändarna också en, ibland otäckt, förlåtande attityd till sin älskling!

 

 

Du sa precis vad jag ville säga nu men lite snyggare än vad jag hade sagt det.

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bortsett från att en PC med samma spec som en Mac kostar lika mycket (+- några hundralappar) som en Mac.

 

Att PC är billigare är för att de är sämre, Apple siktar inte på lågprissegmentet.

 

Hur tänker du nu?

Det är "väl" ganska vanligt att två laptoppar möts med samma spec cutom dell vs MacBook, så är macBooken ändå 3-4k dyrare :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...