Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tyskt företag börjar sälja PC-datorer med Leopard


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Hur tänker du nu?

Det är "väl" ganska vanligt att två laptoppar möts med samma spec cutom dell vs MacBook, så är macBooken ändå 3-4k dyrare :chockadskeptisk:

 

Det brukar vara så, om man bortser från vissa specar såsom volym, vikt, bakgrundsbelysning, batteritid m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 160
  • Created
  • Senaste svar
Ingen i världen är korkad nog att ställa en Mac Pro brevid en Skit-pc från siba med urgamla komponenter och skrika att siba pcn är minsann billigare!

 

Jorå, det räcker med att du besöker Macworlds systertidning Sudios forum. Där finns det folk som på allvar hävdar att man måste vara dum i huvudet om man köper Apples nya 24-tummare när man kan köpa en Samsungskärm för 3500. Att Appleskärmen har en riktig panel jämfört med TN-skräpet som sitter i samsungskärmen, eller att Appleskärmen är LED-belyst, det fästs det ingen vikt vid.

 

På samma forum hävdas det också att det minsann går att bygga en hackintosh med exakt samma komponenter som sitter i en Macpro till en prislapp som ligger 20000 under macen. Och trots att det bevisats det inte går med exakt samma komponenter så finns det fortfarande folk som ignorerar bevisningen och fortsätter att spy ut att macar minsann alltid är dyrare än pc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prestanda eller kvalitet? Inte samma sak, men båda kostar mer.

En Mac mini må ha lägre prestanda medan komponenterna *kan* vara av högre kvalitet än en dyrare Dell.

Och du har fortfarande inte visat att Macs innehåller exakt samma komponenter.

 

Jag påstår motsatsen, att de innehåller olika komponenter vilket delvis förklarar varför Macs håller betydligt bättre och varför Apples kunder också är betydligt nöjdare enligt de flesta undersökningar.

 

Om vi tar Mac Pro t ex så det är följande komponenter som är lika med PC (förutom att visa av dem har applespecifik BIOS )

 

Grafikkort:

 

Geforce 9800 GT

Geforce 9800 GTX

Geforce 9800 GTX+

Geforce 8800 GS

Geforce 8800 GT

Geforce 8800 GTS

Geforce 8800 GTX

Geforce 8800 Ultra

Geforce 7300 GS

Geforce 7300 GT

Geforce 7600 GS

Geforce 7600 GT

Geforce 7800 GT

Geforce 7800 GTX

Geforce 7900 GS

Geforce 7900 GT

Geforce 7950 GT

 

Dem flesta Core2Duo processorer klarar Mac OS X Tiger, Leopard och dem sitter även i PC datorer

Dem flesta tredjepartsminnen fungerar med Apple datorer lika bra som i windows burkar

Många Externa ljudkort som fungerar både med windows och Mac OS X

Det går att hitta även andra hårdvaror som nätverkskort, blåtand, IR, TV-kort (som balooba nämde) som fungerar lika bra både i PC och Mac

 

Ta en titt här Insanelymac eller här EFIX för att få en uppfatning om verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har det inte gång på gång visat sig att en jämförbar Windowsdator kostar ungefär lika mycket som en Mac?

 

Och de datorer som säljs på Elgiganto för 4000 spänn är inte jämförbara med en Mac - åtminstone inte när Macen släpptes. Jag köpte en Lenovo bärbar för strax under 4 lock, och jag vet iofs inget om kvaliteten på de ingående komponenterna, men kvalitetskänslan i bygget är ljusår från en Macbook...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men har det inte gång på gång visat sig att en jämförbar Windowsdator kostar ungefär lika mycket som en Mac?

 

Och de datorer som säljs på Elgiganto för 4000 spänn är inte jämförbara med en Mac - åtminstone inte när Macen släpptes. Jag köpte en Lenovo bärbar för strax under 4 lock, och jag vet iofs inget om kvaliteten på de ingående komponenterna, men kvalitetskänslan i bygget är ljusår från en Macbook...

 

En thinkpad? Isf håller jag inte med, jag har haft 4 thinkpads genom åren och byggkvaliten är helt enkelt topp. Thinkpads slår det mesta enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En thinkpad? Isf håller jag inte med, jag har haft 4 thinkpads genom åren och byggkvaliten är helt enkelt topp. Thinkpads slår det mesta enligt mig.

Nope, tror inte du får en thinkpad för 4000 spänn... I övrigt håller jag med, skriver detta på en T42 just nu... det enda den saknar är väl ett vettigt operativsystem... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, tror inte du får en thinkpad för 4000 spänn... I övrigt håller jag med, skriver detta på en T42 just nu... det enda den saknar är väl ett vettigt operativsystem... :borstatanderna:

 

 

Du får försöka dig på en osx86 installation :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får försöka dig på en osx86 installation :)

 

Eller Linux :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tar Mac Pro t ex så det är följande komponenter som är lika med PC (förutom att visa av dem har applespecifik BIOS )

 

Grafikkort:

 

Geforce 9800 GT

Geforce 9800 GTX

Geforce 9800 GTX+

Geforce 8800 GS

Geforce 8800 GT

Geforce 8800 GTS

Geforce 8800 GTX

Geforce 8800 Ultra

Geforce 7300 GS

Geforce 7300 GT

Geforce 7600 GS

Geforce 7600 GT

Geforce 7800 GT

Geforce 7800 GTX

Geforce 7900 GS

Geforce 7900 GT

Geforce 7950 GT

 

Dem flesta Core2Duo processorer klarar Mac OS X Tiger, Leopard och dem sitter även i PC datorer

Dem flesta tredjepartsminnen fungerar med Apple datorer lika bra som i windows burkar

Många Externa ljudkort som fungerar både med windows och Mac OS X

Det går att hitta även andra hårdvaror som nätverkskort, blåtand, IR, TV-kort (som balooba nämde) som fungerar lika bra både i PC och Mac

 

Ta en titt här Insanelymac eller här EFIX för att få en uppfatning om verkligheten.

Är du alldeles igenkorkad mellan öronen? :wacko:

Samma matematik gäller för winblows pcs som för Macs, vill du ha bättre kvalitet och/eller prestanda så får du öppna upp plånboken lite mer. Många av grafikkorten du räknar upp kostar kring 2000 och är knappast något Dell & co stoppar in i en 4000 kr pc. Prova snarare med en Intel integrerad för garanterat långsam grafik.

 

Hos Dell dyker Geforce kortet först upp i XPS 630 som kostar drygt 12,000 spänn som även det visar hur kvalitet kostar även på pc sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många pc tillverkare köper 3e sorterings delar då windows fungerar tillräckligt bra på dom

 

Kan du förklara vad menar du med "3e sorterings delar" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tänker du nu?

Det är "väl" ganska vanligt att två laptoppar möts med samma spec cutom dell vs MacBook, så är macBooken ändå 3-4k dyrare :chockadskeptisk:

 

http://www.computerworld.com/action/articl...mp;pageNumber=1

 

ganska gammal jämförelse men det ser ut ungefär så fortfarande

 

En Dell etc med samma spec kostar lika mycket eller mer fortfarande.

 

 

EDIT:// Här har du priset på en Dell 24" IPS skärm (samma typ som i iMac) man kan notera att denna standalone skärm har ganska högt pris jämfört med 24" iMacens pris

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278700

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får försöka dig på en osx86 installation :)

Nja, köpte den åt farsan och jag har gett upp försöken till konvertering. Han är nog nöjd med Vista som var installerat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du alldeles igenkorkad mellan öronen? :wacko:

 

Tydligen artigheten börjar tryta........

 

Samma matematik gäller för winblows pcs som för Macs, vill du ha bättre kvalitet och/eller prestanda så får du öppna upp plånboken lite mer. Många av grafikkorten du räknar upp kostar kring 2000 och är knappast något Dell & co stoppar in i en 4000 kr pc. Prova snarare med en Intel integrerad för garanterat långsam grafik.

 

Det finns exempel för både billiga och dyra Macar som innehåller samma eller liknande komponenter

 

Mac Minin använder en Intel integrerad långsam grafik ( Grafikprocessorn Intel GMA 950 med 64 MB DDR2 SDRAM som delas med huvudminnet) och det var samma grafik i Macboken också tills nyligen och det samma grafikkortet eller bättre kan hittas i dem flesta nya EEpc som många av forummedlemmarna installerar just Mac OS X för att få en lätt Mac Netbook.

 

Ur Apples konfigurations tabell för Mac Pro

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Börja bygga din Mac Pro med vårt konfigurationsförslag: Två 2,8 GHz Quad-Core Intel Xeon "Harpertown"-processorer 2 GB minne (800 MHz DDR2 helbuffrat DIMM ECC) Grafikkortet ATI Radeon HD 2600 XT med 256 MB minne 320 GB seriell ATA-hårddisk, 3 Gbit/s, 7200 varv/minut1 16x SuperDrive (dubbla lager) Färdig att skickas: Inom 24 timmar Gratis frakt 23.995,00 kr ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det är bevisligen så att det sitter exakt samma komponenter i visa Macs som i "windblows" datorer bara du som är "alldeles igenkorkad mellan öronen" och vill inte inse det.

Och inte bara att det sitter samma komponenter utan dem här komponenterna är billigare vad din kära Apple vill ta betalt för och som oftast Apple säljer gammal teknik för dyra pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och inte bara att det sitter samma komponenter utan dem här komponenterna är billigare vad din kära Apple vill ta betalt för och som oftast Apple säljer gammal teknik för dyra pengar.

Samma komponenter eller ekvivalent hårdvara --> ~ samma pris.

Och om du känner så inför Macs så vad gör du här???

 

Här är en prisjämförelse med en iMac och andra i hårdvaran så ekvivalenta system som möjligt.

http://technologizer.com/2008/08/17/are-ma...ive-all-in-one/

 

Som väntat är priserna närmast identiska.

 

Om du vill fortsätta att argumentera så bör du komma med bättre referenser än vad du själv vill tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma komponenter eller ekvivalent hårdvara --> ~ samma pris.

 

Tycker lajson har visat att så inte alltid är fallet när det gäller PC vs. Mac.

 

Dessutom likställer du kundnöjdhet och komponentkvalitet? De är nära sammankopplade men hög kundnöjdhet är ingen garanti för att komponenterna skulle hålle högre kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker lajson har visat att så inte alltid är fallet när det gäller PC vs. Mac.

 

Dessutom likställer du kundnöjdhet och komponentkvalitet? De är nära sammankopplade men hög kundnöjdhet är ingen garanti för att komponenterna skulle hålle högre kvalitet.

Lik förbannat kostar datorer med samma eller ekvivalent hårdvara nära nog precis lika mycket.

 

Mer tyckande. Jag kan tycka att jag ser gröna gubbar överallt men det betyder inte att de finns.

Kom istället med exempel, med referenser, som jag gjorde.

 

Men tillåt mig tvivla, det har visats så många gånger hur likvärdiga low- och mid-range Mac vs WinPC kostar ungefär lika mycket, medan high-end WinPCs kan till och med vara betydligt dyrare - och då pratar jag bara om inköpspriset, inte TCO som inte är speciellt smickrande för WinPC OEMs eller Microsoft.

 

Tanken slog mig att poängen med att köpa en PearPC plötsligt försvann helt upp i rök. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fina med bråktal är att de inte förändras alls med antal.

Tillbaks till matteboken med dig! ;)

 

Jag måste nog gå in och kommentera detta tror jag. I matematikens härliga värld stämmer det du säger men ute i verkligheten så stämmer inte detta helt.

 

För när det gäller statistik, att jämföra exempelvis antal enheter som drabbas av fel, är det nog inte helt korrekt att jämföra Företag X, som tillverkar 1 000 enheter, med Företag Y som tillverkar 1 000 000 enheter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För när det gäller statistik, att jämföra exempelvis antal enheter som drabbas av fel, är det nog inte helt korrekt att jämföra Företag X, som tillverkar 1 000 enheter, med Företag Y som tillverkar 1 000 000 enheter...

 

Jo, det är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma komponenter eller ekvivalent hårdvara --> ~ samma pris.

 

Kanske dags för dig att vakna ur din skönhetssömn från det magiska Apple sagovärlden och börja se sanningen i vitögat. Steve Jobs går inte runt med ett trollspö och trollar fram unika Mac datorer för Apple-kunder han bara skapar en illusion för att du ska känna dig exklusiv så att du ska vara beredd att öppna din plånbok lite mera och vara beredd att betala för exklusiviteten. Under utan ( som vi vanliga dödliga inte ser ) är dem vanliga PC komponenter som används till vilken Windows PC som helst.

 

Det du betalar för när du köper en Mac är egentligen en PC snyggt förpackad i lite plast eller aluminium och en Mac OS skall som kostar inte mer att tillverka än en vanlig PC datorn men du och jag betalar mera för att vi tror att det är något unikt.

 

Jag kan leva med vetskapen och jag har haft en iMac länge som jag är nöjd med men uppenbarligen du är kvar i nån kvasi drömvärld att dagens Macar är underverk från Apple som manna från himlen

men skenet bedrar och om du öppnar din lilla Mac mini ( eller vilken Mac dator som helst ) så kan du med stor säkerhet hitta nånstans " Made in China " på komponenterna så som det mesta elektronik tillverkas idag.

 

Jag tror inte att Apple skulle ha sådana marginaler idag om de inte tog bra betalt för sina datorer och andra prylar och det är inte fel när det finns människor som är beredda att betala för det men tro ej att du kan jämföra Mac-kvalité med en Bentley för dem är långtifrån varandra.

 

 

 

Och om du känner så inför Macs så vad gör du här???

 

För jag är intresserad av Mac datorer men är ej förblindad av märkes mani och jag gillar diskutera med andra forummedlemmarna som oftast har vettiga förslag samt gillar läsa intressanta diskussioner

 

 

Om du vill fortsätta att argumentera så bör du komma med bättre referenser än vad du själv vill tro.

 

Har du läst överhuvudtaget artikeln på Macworld ?

 

Citat från från den :

 

"Som en följd av att det numera inte finns några större hårdvaruskillnader mellan en Mac och en PC känner sig allt fler företag lockade att sälja datorer med Leopard förinstallerat."

 

Fråga redaktionen på Macworld vad de har för referenser att påstå sådana saker ?

 

Kanske artikelförfattaren är lika "igenkorkad mellan öronen? :wacko: "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är det.

 

Inte riktigt...

 

Om företaget som tillverkar 1 000 000 enheter får ytterligare en skadad enhet påverkas ju inte procentsatsen markant. Företaget som däremot tillverkar 1 000 enheter får en felstatistik som ändras betydligt mer om ytterligare en enhet blir rapporterad som felaktig.

 

De som är duktiga på statistik inser att om du exempelvis frågar 10 000 personer vilket parti de ska rösta på inte per automatik ger samma utslag som om du frågar 100 personer. Felmarginalen är betydligt högre.

 

Förstår du mitt resonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du betalar för när du köper en Mac är egentligen en PC snyggt förpackad i lite plast eller aluminium och en Mac OS skall som kostar inte mer att tillverka än en vanlig PC datorn men du och jag betalar mera för att vi tror att det är något unikt.

 

Jag kan ju givetvis bara svara för mig själv men en sak ska jag tala om för dig och det är att jag gillar Apples produkter för att deras mjuk- och hårdvara fungerar prima tillsammans.

 

Jag hade en Dell som min gymnasieskola lånade ut till oss och den datorn hade volymknappar, liknande de som jag har på min MBP... Tror ni att de någonsin reagerade som de skulle?

 

Ni var detta visserligen inte ett så allvarligt problem men det sammanfattar varför jag gillar Apples produkter. Helhetsupplevelsen är way ahead den som du upplever med en PC.

 

Jag bryr mig inte så mycket om vilka hårdvaruskillnader som finns. Det enda jag bryr mig om är att den mjuk- och hårdvara som finns ska fungera tillsammans och där är det inte ofta det fungerar med en vanlig Windows-PC.

 

Steve Jobs ögonsten Apple har blivit så stora idag för att de lyssnar till marknaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte riktigt...

 

Om företaget som tillverkar 1 000 000 enheter får ytterligare en skadad enhet påverkas ju inte procentsatsen markant. Företaget som däremot tillverkar 1 000 enheter får en felstatistik som ändras betydligt mer om ytterligare en enhet blir rapporterad som felaktig.

 

De som är duktiga på statistik inser att om du exempelvis frågar 10 000 personer vilket parti de ska rösta på inte per automatik ger samma utslag som om du frågar 100 personer. Felmarginalen är betydligt högre.

 

Förstår du mitt resonemang?

 

En ökad enhet, för 1000 enheter, ger en felmarginal på 0,1 procent, som man kan betrakta som acceptabel felmarginal. När SIFO och andra intevjuar så brukar det vara 1000-1500 som utfrågas. Alltså är 1000 enheter tillräckligt i det sammanhang som diskuteras i tråden.

Ingen människa skulle väl påstå att, antag att Mac har en felprocent på 10,3 procent skulle vara bättre än pece om dessa skulle ha en felprocent på 10,4%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bryr mig inte så mycket om vilka hårdvaruskillnader som finns. Det enda jag bryr mig om är att den mjuk- och hårdvara som finns ska fungera tillsammans och där är det inte ofta det fungerar med en vanlig Windows-PC.

 

Nej, det är ju just det vi diskuterar här, att det är mjukvaran, inte burken i sig som ger den huvudsakliga känslan.

Om då tyskarna tar fram en burk, som kanske inte pryder sin plats på skrivbordet utan snarare under detsamma, men har rätt OS, har komponenter som är i samklang med operativet, är inte det bra det. Om jag får samma prestanda och upplevelse för mindre pengar, är inte det bra det?

Om den där tysken inte lyckas pressa priset så kommer ju självklart produkten att dö, Appleloggan har ju uppenbarligen stor betydelse, om inte annat så då för det egna egot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...