Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kommer det att gå för Irak?


ackiboa

Rekommendera Poster

Bush senior om USA:s inblandning i oljeländerna: "hade de odlat broccoli hade vi inte brytt oss"…

 

Och idag lanserar SAAB en ny stor bränsletörstande stadsjeep… Yepp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar
Idag bombade USA en moske!!

 

So? du kanske missade det fruktansvärt barbariska pöbelmordet på fyra stycken amerikanska civilanställda och styckningen samt skändningen av deras uppbrända kroppar förra veckan i Fallujah?

 

Enligt den amerikanska officeren var mosken ett tillhåll för gerillasoldater som använde den som kamouflage för sin verksamhet, därmed är den ett legitimt militärt mål enligt folkrätten.

Nej, jag missade inte det. Risken är att man tar attacken på moskén som förevändning för att trappa upp våldet mot amrisarna, oavsett vad folkrätten säger. Man kan nog räkna i promille de irakier som känner till den.... :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
...därmed är den ett legitimt militärt mål enligt folkrätten.

Det finns väl knappast någon i USA som kan stava till folkrätt...än mindre hänvisa till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bush senior om USA:s inblandning i oljeländerna: "hade de odlat broccoli hade vi inte brytt oss"…

 

Och idag lanserar SAAB en ny stor bränsletörstande stadsjeep… Yepp!

Ligger mycket sanning i det du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag bombade USA en moske!!

 

So? du kanske missade det fruktansvärt barbariska pöbelmordet på fyra stycken amerikanska civilanställda och styckningen samt skändningen av deras uppbrända kroppar förra veckan i Fallujah?

 

Enligt den amerikanska officeren var mosken ett tillhåll för gerillasoldater som använde den som kamouflage för sin verksamhet, därmed är den ett legitimt militärt mål enligt folkrätten.

Det var inga änglar som blev lynchade, det var före detta elitsoldater som tagit jobb

som säkerhetsvakter. Så de hade säkert blod på sina händer de också....

 

Ger man sig in i leken får man leken tåla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Saddam höll till nere under jord har nu fått sin förklaring.

 

Han höll på att träna sina ökenråttor

 

Rat1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inga änglar som blev lynchade, det var före detta elitsoldater som tagit jobb

som säkerhetsvakter. Så de hade säkert blod på sina händer de också....

 

Ger man sig in i leken får man leken tåla...

 

Ta gärna reda på fakta innan du hasplar ur dig något så jävla dumt, som civilt kontrakterad av den amerikanska krigsmakten så har du inte rätt att bära vapen, även om du befinner dig i en krigszon, detta just för att fienden inte ska kunna klassificera dom som kombattanter. Tyvärr hjälper inte sådana hänsyn när man befinner sig i ett land vars befolkning fortfarande befinner sig i medeltiden.

 

Dom mördade civilanställda var således obeväpnade och helt försvarslösa, men enligt pocahontas förtjänade dom att lynchas...jävla commiesvin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag missade inte det. Risken är att man tar attacken på moskén som förevändning för att trappa upp våldet mot amrisarna, oavsett vad folkrätten säger. Man kan nog räkna i promille de irakier som känner till den.... :ph34r:

Amerikanarna är uppfödda på en stadig diet av "home of the free and brave" dom tror på fullaste allvar att bara dom kommer till ett diktaturland och befriar befolkningen så kommer utvecklingen mot en stabil demokrati att skötas av sig självt, detta juh för att befolkningen ifråga plötsligt ser det demokratiska ljuset.

 

Tyvärr funkar det inte på en befolkning som alltid har levt under förtryck och kulturellt lever kvar i ett klansamhälle som bara känner till våld som politiskt medel.

 

Antingen tar amerikanarna i med hårdhandskarna (läs: som bombningen av terroristmosken) eller så sticker dom därifrån och låter en ny Saddam ta över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var inga änglar som blev lynchade, det var före detta elitsoldater som tagit jobb

som säkerhetsvakter. Så de hade säkert blod på sina händer de också....

 

Ger man sig in i leken får man leken tåla...

 

Ta gärna reda på fakta innan du hasplar ur dig något så jävla dumt, som civilt kontrakterad av den amerikanska krigsmakten så har du inte rätt att bära vapen, även om du befinner dig i en krigszon, detta just för att fienden inte ska kunna klassificera dom som kombattanter. Tyvärr hjälper inte sådana hänsyn när man befinner sig i ett land vars befolkning fortfarande befinner sig i medeltiden.

 

Dom mördade civilanställda var således obeväpnade och helt försvarslösa, men enligt pocahontas förtjänade dom att lynchas...jävla commiesvin.

Du är dåligt informerad lille man

 

Dessutom har amerikanarna absolut ingen rätt att vara där, irakierna har inte bjudit in dem.

Sen är amerikanare rätt bra på att lyncha människor själva, framför allt dem som inte är vita, men det är historia nu

så det räknas väl inte. USA vill inte minnas sin egen historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt irakierna bestämma själva, vare sig USA, eller de övriga i "koalitionen" har där att göra, alla är de inkräktare.

FN har inte där att göra heller. Irak får styra sin utveckling själva.

Under Saddams tid hade inte prästerskapet samma möjligheter, nu vädrar de morgonluft och Irak får en regim likt den i Iran.

 

Nu skapas bara ett jättelikt Palestina, och hatet gror än mer, Al Quida får ännu större bas att rekrytera från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Nog får man räkna med att åka på stryk om man som amerikan åker till Irak? Jag vill inte jubla över att någon dör, men visst finns det mer angelägna snyftobjekt än medlemmar av en ockupationsmakt som dödas på ockuperad mark av de ockuperade.

Tyckte du lika synd om tyskar som dog på ockuperad mark under andra världskriget, Reefer ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl sättet de där amerikanerna dog på som folk vänder sig emot. En mobb utan samvete stenar en man i en brinnande bil. Sen drar de torson efter en bil och passar samtidigt på att slå lite till på vad som finns kvar. Människor som gör så är inte friska i huvudet. Självklart var det vidrigt och oförsvarbart. Hur mycket eller lite amerikanerna än har där att göra.

 

Det finns nyanserad anit-amerikanism. Och sen så finns det den onyanserade varianten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanerna som dödades och vars kroppar skändades var mercenaries - legosoldater ("säkerhetsvakter" är en ny eufemism). Det var därför den amerikanska opponionen inte alls blev tillnärmelsevis lika upprörda över vidrigheterna som man blev i Somalia där amerikanska soldater blev skändade.

 

Dom som dog i mosken vid amerikanska bombningen hade ingenting med skändningarna att göra - men det spelar ingen roll för stater som USA och Israel som satt kollektiv bestraffning i system - precis som tyskarna under 2;a världskriget. Man har alltså avindividualiserat fienden - man har med andra ord sopat undan grundfundamentet i civilisationen där INDIVIDEN är ansvarig för sina handlingar - inte folket i övrigt eller släktingar. Vedergällning är någonting mycket primitivt. USA är ett gammeltestamentligt land - ett land med världens bästa grundlag som ingen läser eller bryr sig om. Ett land byggt på slaveri, våld och intolerans.

 

Vi europeer har - efter fruktansvärda misstag - idag hunnit längre i mänsklig, kulturell och politisk utveckling. Mentalt och kulturellt är USA att betrakta som ett utvecklingsland - ett primitivt land med Rikedom, Teknologi och Vapen. Ett mycket farligt land. Deras propaganda, mediekontroll och desinformation är mycket kraftfull och ibland sofistikerad. Se upp - tänk själv - var fri i sinnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Vi europeer har - efter fruktansvärda misstag - idag hunnit längre i mänsklig, kulturell och politisk utveckling. Mentalt och kulturellt är USA att betrakta som ett utvecklingsland - ett primitivt land med Rikedom, Teknologi och Vapen. Ett mycket farligt land. Deras propaganda, mediekontroll och desinformation är mycket kraftfull och ibland sofistikerad. Se upp - tänk själv - var fri i sinnet.

Väl talat...kan inte sägas bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mjg

Mycket bra sagt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanerna som dödades och vars kroppar skändades var mercenaries - legosoldater

Okej, de var inte människor enligt dig då? Du verkar ha samma fördömande uppfattning som dödsstraffivrare.

 

Mycket skit kommer sprunget ur USA, men det är också det land som fött fackföreningar, välstånd och demokrati en gång i tiden. Under en lång tid var USA en sund förebild för hela världen. Idag är det väl främst populärkulturen som fortfarande har en positiv impact på omvärlden.

Nämn gärna ett u-land som kan skryta med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanerna som dödades och vars kroppar skändades var mercenaries - legosoldater

Okej, de var inte människor enligt dig då? Du verkar ha samma fördömande uppfattning som dödsstraffivrare.

 

Mycket skit kommer sprunget ur USA, men det är också det land som fött fackföreningar, välstånd och demokrati en gång i tiden. Under en lång tid var USA en sund förebild för hela världen. Idag är det väl främst populärkulturen som fortfarande har en positiv impact på omvärlden.

Nämn gärna ett u-land som kan skryta med det.

Jag förstår inte vad du menar? Finns det något i texten som antyder att jag inte skulle betrakta legosoldater som människor? Att dom på något sätt skulle förtjäna skändningen? Jisses - din läsförståelse är begränsad.

 

Populärkulturen...positiv impact (impact?)...jo, den är så framgångsrik att vi inte längre talar ren svenska :lol: Om denna populärkultur och dess spridning till andra kulturer är positiv eller inte är en åsikt - inte vetenskap. Jag föredrar europeisk populärkultur.

 

Jag skrev: "Deras propaganda, mediekontroll och desinformation är mycket kraftfull och ibland sofistikerad". Detta är delvis vad du kallar deras populärkultur. Som sagt; Se upp - tänk själv...

 

 

U-länderna har nog annat att stå i än att försöka sprida sin populärkultur och impacta oss :lol: Så att dom kan skryta...liksom...

 

Du talar om Hollywood och MTV - jag talar om någonting helt annat. Vi passerar varandra. Ingen kontakt.

 

USA har dödsstraff. Resten av världen är på väg bort från dödsstraff. I USA är den på expansion. Man kör el, gas och injektioner. 90 % av befolkningen tycker att detta är sunt. En politiker som är emot dödsstraff har ingen framtid där. Man avrättar även mentalt handikappade. Detta...är...primitivt. Ingenting annat. Primitivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanerna som dödades och vars kroppar skändades var mercenaries - legosoldater

Okej, de var inte människor enligt dig då? Du verkar ha samma fördömande uppfattning som dödsstraffivrare.

 

Mycket skit kommer sprunget ur USA, men det är också det land som fött fackföreningar, välstånd och demokrati en gång i tiden. Under en lång tid var USA en sund förebild för hela världen. Idag är det väl främst populärkulturen som fortfarande har en positiv impact på omvärlden.

Nämn gärna ett u-land som kan skryta med det.

Jag förstår inte vad du menar? Finns det något i texten som antyder att jag inte skulle betrakta legosoldater som människor? Att dom på något sätt skulle förtjäna skändningen? Jisses - din läsförståelse är begränsad.

 

Populärkulturen...positiv impact (impact?)...jo, den är så framgångsrik att vi inte längre talar ren svenska :lol: Om denna populärkultur och dess spridning till andra kulturer är positiv eller inte är en åsikt - inte vetenskap. Jag föredrar europeisk populärkultur.

 

U-länderna har nog annat att stå i än att försöka sprida sin populärkultur och impacta oss :lol: Så att dom kan skryta...liksom...

 

Du talar om Hollywood och MTV - jag talar om någonting helt annat. Vi passerar varandra. Ingen kontakt.

Du behöver inte vara så överlägsen. Elitism är så jävla tråkigt.

Man får förresten intrycket av att det inte gjorde lika mycket nu när dessa amerikaner var legosoldater. Läs vad du skriver själv.

 

Om vi inte hade tagit åt oss av andra kulturer hade vi väl fortfarande tillbett Tor och Oden, ristat runor och snackat fornnordiska. Amerikaniseringen är inte bara till ondo. Även om du försöker verka vara lite viktigare och påpeka att du är intresserad av europeisk kultur (nämn några exempel. Fransk hiphop räknas inte.)

För övrigt äter jag inte på McDonald's (skitföretag) eller ser på särskilt många Hollywoodfilmer. Däremot gillar jag, precis som många andra, musik från USA. MTV ratar jag reflexmässigt. Jag behöver inte NRJ i bildform.

 

Vid närmare eftertanke är jag glad att vi inte dockar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan hur man ska göra med laglösheten som råder där nere just nu?

Hjälper tungt beväpnade soldater mot det?

 

Man kan aldrig tvinga nån med vapen och bomber att skärpa sig!!!!! USA visar på intelligens i nivå med stenåldern....den med störst vapen vinner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanerna som dödades och vars kroppar skändades var mercenaries - legosoldater

Okej, de var inte människor enligt dig då? Du verkar ha samma fördömande uppfattning som dödsstraffivrare.

 

Mycket skit kommer sprunget ur USA, men det är också det land som fött fackföreningar, välstånd och demokrati en gång i tiden. Under en lång tid var USA en sund förebild för hela världen. Idag är det väl främst populärkulturen som fortfarande har en positiv impact på omvärlden.

Nämn gärna ett u-land som kan skryta med det.

Jag förstår inte vad du menar? Finns det något i texten som antyder att jag inte skulle betrakta legosoldater som människor? Att dom på något sätt skulle förtjäna skändningen? Jisses - din läsförståelse är begränsad.

 

Populärkulturen...positiv impact (impact?)...jo, den är så framgångsrik att vi inte längre talar ren svenska :lol: Om denna populärkultur och dess spridning till andra kulturer är positiv eller inte är en åsikt - inte vetenskap. Jag föredrar europeisk populärkultur.

 

U-länderna har nog annat att stå i än att försöka sprida sin populärkultur och impacta oss :lol: Så att dom kan skryta...liksom...

 

Du talar om Hollywood och MTV - jag talar om någonting helt annat. Vi passerar varandra. Ingen kontakt.

Du behöver inte vara så överlägsen. Elitism är så jävla tråkigt.

Man får förresten intrycket av att det inte gjorde lika mycket nu när dessa amerikaner var legosoldater. Läs vad du skriver själv.

 

Om vi inte hade tagit åt oss av andra kulturer hade vi väl fortfarande tillbett Tor och Oden, ristat runor och snackat fornnordiska. Amerikaniseringen är inte bara till ondo. Även om du försöker verka vara lite viktigare och påpeka att du är intresserad av europeisk kultur (nämn några exempel. Fransk hiphop räknas inte.)

För övrigt äter jag inte på McDonald's (skitföretag) eller ser på särskilt många Hollywoodfilmer. Däremot gillar jag, precis som många andra, musik från USA. MTV ratar jag reflexmässigt. Jag behöver inte NRJ i bildform.

 

Vid närmare eftertanke är jag glad att vi inte dockar.

När någon antyder att jag skulle ha överseende med den fruktansvärda oheliga skändningen av döda kroppar blir jag givetvis upprörd. Du får tänka på vad du skriver.

 

Att man har goda argument betyder inte att man är elitistisk.

 

Att man föredrar europeisk populärkultur betyder inte att man är snobb. En snobb skulle aldrig erkänna att han över huvud taget konsumerade populärkultur - vilken populärkultur som helst :lol:

 

Det här är ingen debatttävling eller ett datorspel som ska vinnas. Människor dör och lider därnere. Perspektiv önskas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi inte hade tagit åt oss av andra kulturer hade vi väl fortfarande tillbett Tor och Oden, ristat runor och snackat fornnordiska.

Och vad skulle det vara för fel med det då?

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad skulle det vara för fel med det då?

 

Känns rätt primitivt och trist :angel:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och vad skulle det vara för fel med det då?

 

Känns rätt primitivt och trist :angel:

Tycker det låter ganska kul, det gör SVT oxå i o m inspelningen av Riket (el hette det så?). :rolleyes:

 

Men jag tror att inga vikingar skulle skicka sina barn på självmorduppdrag och ej heller skända döda kroppar, ju skickligare fiende desto högre grad av aktning för de ska ju skåla å festa tillsammans i Valhall. Vikingarna umgicks också fredligt med araberna (byteshandel) visar på hur långt komna de var i utvecklingen, längre än vad amerikanerna kommit ens idag. Det finns nog vissa saker andra skulle kunna lära sig av av dem i fråga om moral. D v s då naturligtvis inte den delen om härjningarna i västerled, det var ju inte särskilt snällt…

Jag tror att vi skulle tjäna på moraliskt att inte suga i oss för mycket av anglisk (anglistisk?) populärkultur. Den tillför ingen moral, den bara bidrar till allmän förflackning, Hollywood lär oss mest två saker, att de är bäst och hela världens frälsning (Perl Harbour, Armageddon etc) eller att kvinnor är våp (sex and the city, MTVvideor), det räcker gott med den moraliska förflackning vi själva producerar (Big Brother)! :P

Nej, vi klarar oss gott på Ingmar Bergman, vad gubben producerar är ju alla fall intressant. :D

 

Såg Rosenberg igår, bra debatt men knappast några nyheter, att grundbulten i mesta terrorismen är Palestina/Israel-konflikten vet väl alla sen länge på denna sida Atlanten… lös den och sen är hälften vunnet också i alla andra konflikter den överskuggar. Intressant sagt alla fall att för araberna kommer aldrig ordet demokrati förstås rätt förrän västvärlden agerar demokratiskt, skall vi sälja demokrati måste vi ju visa att det är bättre och står för något bra, nu ser de ju bara vad västvärldens så kallade demokrati skapar i Palestina, vilken dammsugarförsäljare kan sälja dammsugare som inte suger, utan blåser?

 

Bra sagt vem det nu var om att vi i europa har intresse av att leva i fred med våra grannar, men amerikanarna tror dom kan lösa allt med krigsmakt utan tanke på ev grannsämja efteråt. Intressant att de aldrig nämnde oljan som en orsak, men det var väl underförstått.

Antydde de eller var det bara jag som tänkte att nu får EU gå ihop om att försöka påverka Israel/USA i rätt riktning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, vi klarar oss gott på Ingmar Bergman, vad gubben producerar är ju alla fall intressant.

Ätligt talat skiter jag i hans jävla överklassläkt nu. :devil:

 

Men jag tror att inga vikingar skulle skicka sina barn på självmorduppdrag och ej heller skända döda kroppar, ju skickligare fiende desto högre grad av aktning för de ska ju skåla å festa tillsammans i Valhall. Vikingarna umgicks också fredligt med araberna (byteshandel) visar på hur långt komna de var i utvecklingen, längre än vad amerikanerna kommit ens idag. Det finns nog vissa saker andra skulle kunna lära sig av av dem i fråga om moral. D v s då naturligtvis inte den delen om härjningarna i västerled, det var ju inte särskilt snällt…

Det där var väl ett tag sedan. Inget man kan applicera på nutiden. Men visst var vikingarna ädlare än vad rasister vill få dem till. :)

 

 

Jag tror att vi skulle tjäna på moraliskt att inte suga i oss för mycket av anglisk (anglistisk?) populärkultur. Den tillför ingen moral, den bara bidrar till allmän förflackning, Hollywood lär oss mest två saker, att de är bäst och hela världens frälsning (Perl Harbour, Armageddon etc) eller att kvinnor är våp (sex and the city, MTVvideor), det räcker gott med den moraliska förflackning vi själva producerar (Big Brother)!

Mycket skit kommer ju just från andra länder än USA. Dokusåporna har nästan alla sin grundbult i Holland. Sen förstår jag inte varför MTV alltid blir någon slags symbol för amerikansk popkultur. Herregud, senaste amerikanska skivan jag köpte var The Von Bondies. De gör allt annat än kommersiell tuggummipop. Sen gillar jag tvserier som Sopranos och Six feet under. Liknande serier har inte producerats i Sverige eller England vad jag vet.

Kort sagt behöver man delar från hela världen. Det kommer oerhört mycket bra saker från USA. Man kan tycka det och ända avsky allt det negativa som deras politik ställer till med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...