Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kommer det att gå för Irak?


ackiboa

Rekommendera Poster

Nu börjar även shiamuslimerna i Irak vända sig mot USA, amerikanarna svarar med att planera för truppförstärkningar. Kommer det att gå åt helvete, kommer irakierna vilja ha tillbaka Saddam, kan en stor, internationell FN-trupp rädda läget?

Ingen av oss har något direkt ansvar för vad som händer i Irak, men om irakierna inte får lugn och ro kommer anarkin att ta över. Och förutom allt mänskligt lidande kommer världsekonomin att fortsatt hämmas. USAs engagemang för demokrati i Irak är en nyckelfråga för hela världsekonomin. När dina barn inte får dagisplats, när du blir varslad eller när dina gamla mor inte får plats på äldreboendet handlar det ytterst om en ekonomi som gått i stå och misstron på morgondagen.

 

Vad är det råd till USAs emissarie i Irak, finns det en väg framåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Created
  • Senaste svar

Vem bryr sig?

 

Bekymrar mig mer för att Gunde Svan nu tar över i Bingolotto, det blir ett elände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar man ormen i svansen kan han stinga en i handen.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Fråga bara Steve Irwin! :)

 

Jag hoppas att de snart får lugn och ro i Irak. Och på alla andra ställen där man krigar.

Det är ju så förbaskat onödigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer aldrig att bli lungt där nere så länge USA är kvar!!!

Det säger sig självt! :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer aldrig att bli lungt där nere så länge USA är kvar!!!

Det säger sig självt! :angry:

Och om USA lämnar, vad händer då?

 

Själv tror jag att ett stort FN-engagemang med ett tillsvidare uppdelat Irak skulle kunna vara en grund att bygga på.

 

Så här skrev jag tidigare, (sedan dess har det också blivit oroligt bland shiamuslimerna):

"Varje vecka läser vi om attentat mot irakiska polismän och amerikanska soldater. Det är rimligt att anta att det är sunnimuslimer som ligger bakom. De är i minoritet och utgjorde tidigare nästan hela maktbasen. Sunnimuslimerna kan ju bara förlora på en demokrati som gör upp med det förflutna.

Tyvärr tror jag att den enda lösningen för Irak är att tillsvidare dela upp landet i tre delar. En för kurderna, en för sunni och en för shia."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att USA tar sitt pick och pack och drar därifrån, så får de lösa sina problem bäst de vill.

Det är deras problem, inte vårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre att USA tar sitt pick och pack och drar därifrån, så får de lösa sina problem bäst de vill.

Det är deras problem, inte vårt.

Så enkelt är det inte! Det hade varit lättare att säga så innan USA brakade in i Irak. Nu är läget sådant att man inte bara kan lämna människorna vind för våg. Har man sagt A får man säga B! Det sa alltid min mamma!

 

Det står ju solklart nu även för dem som trodde på USA att det var ett oljekrig. Inget annat. Det är klart att folket blir förbannat när man tar deras rikedomar från dem... USA skulle ha låtit efterkrigstiden administreras av FN. Det hade förmodligen inte blivit så mycket bättre, men då hade i alla fall den "Store Satan" lämnat plejset...

 

Idag är nog FN eller någon arabisk samförståndslösning vägen att gå. Tyvärr (?) är araberna splittrade så det är nog inte mycket att hämta där. Återstår FN. Men hur ska de åstadkomma något utan reell makt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte

Före ockupationen gjordes statistiska undersökningar även i Sverige för att kolla hur folk ställde sig till en invasion.

Nu minns jag inte några exakta siffror, men en skrämmande stor andel av den svenska befolkningen stödde en invasion av Irak. Självklart hade en övervägande majoritet av dessa människor ingen som helst grund att stå på för denna åsikt, utan lät sig luras av den imperialiststyrda mediafloden. Ett allt för vanligt fenomen i dessa dumhetens dagar, när mycket information flyger genom luften samtidigt som ord som källkritik, integritet och värdegrund är fullständigt bortglömda.

Sånt skrämmer mig mycket mer än några desperata araber som spränger sig själva och sin närmsta omgivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA har dragit på sig ett nytt Vietnam. Skillnaden är att Vietnam är en nation och där fanns en administration (om man gillar den är en annan debatt) som kunde ta över efter kriget när förlorarna dragit hem. Irak är en kolonial uppfinning och det enda som hittils kunnat hålla ihop koloniala uppfinningar är välrustade diktaturer.

 

Så - en uppstyckning kommer förr eller senare att ske (20-50-100 år). Under tiden kommer Irak att bli ett nytt Israel-Palestina-moras - ett moras som också grundar sig i en uppfinning.

 

Såren efter kolonialismen kommer att ta hundratals år att läka - och läkningen försenas genom den nya oljekolonialismen.

 

Alltså; Mycket lidande, många döda, förlorade generationer och många döda barn. Många, många år.

 

Detta är mitt scenario - jag hoppas innerligt att jag har fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA ger sig inte av därifrån förrän de sugit ut det göttaste. Oljan.

Förr boskapstjuvar, nu oljetjuvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom USA en gång valde att gå in, hur rätt eller fel det än var, så måste de stanna kvar nu. Lämnar de landet nu så ska jag spotta på en bild av Bush tills jag dör av uttorkning. USA valde att gå in och det får de ta konsekvenserna av .. Om landet inte hade varit sönderkrigat hade det varit en annan sak.. då hade inte USA haft någonting där att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA ger sig inte av därifrån förrän de sugit ut det göttaste.  Oljan.

Förr boskapstjuvar, nu oljetjuvar.

USA importerar bara knappt 20 % av sin olja från det området. Majoriteten producerar de själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA ger sig inte av därifrån förrän de sugit ut det göttaste.  Oljan.

Förr boskapstjuvar, nu oljetjuvar.

USA importerar bara knappt 20 % av sin olja från det området. Majoriteten producerar de själva.

Finns väl ingen olja kvar i USA, var länge sedan de tömde sina fält.

JR Ewing tog väl det sista ;)

 

De har en skriande brist på olja i USA, de förbrukar mest i hela världen.

När Kina vill göra detsamma finns det ingen kvar i världen.

Det är då den "stora" kollapsen kommer....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA ger sig inte av därifrån förrän de sugit ut det göttaste.  Oljan.

Förr boskapstjuvar, nu oljetjuvar.

USA importerar bara knappt 20 % av sin olja från det området. Majoriteten producerar de själva.

Bara!? Det är en femtedel! Sånt hänger en nations ekonomiska system på! Amputerar man denna femtedel faller USA pladask till marken. En total ekonomisk kollaps - en börskrach som får tidigare kracher att framstå som flukturationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FN bör gå in och ta över USAa styre i IRAK!

 

// Daniel

.. bara USA betalar så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu gör även katterna motstånd mot USA

 

Sikte.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FN bör gå in och ta över USAa styre i IRAK!

 

// Daniel

FN bör gå in och ta över USA tills det blir ordning där!! :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hoppas vi det blir ordning på FN först. ja vem bestämmer egentligen över FN?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USA kan aldrig styra ett enat irak till fred!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hoppas vi det blir ordning på FN först. ja vem bestämmer egentligen över FN?

Alla... och ingen...... :( ... supermakterna kan lägga in veto och då blir det inget av något... :ph34r:

 

Om vi i väst skänkte massor av PC-burkar med Windows till Irak så skulle de få så mycket att göra att kriget upphörde!! (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag bombade USA en moske!!

 

40-tal dödade i moské i Irak

 

Amerikanska marinen bombade i dag på eftermiddagen en moské i Falluja, väster om Bagdad och dödade 40 människor, rapporterar nyhetsbyrån AFP.

Enligt en amerikansk officer är offren "gerillasoldater" som använde moskén som gömställe. Enligt samme militär besköt amerikanskt stridsflyg byggnaden från luften.

– Vi ville döda samtliga personer som var där inne, bekräftar talesmannen Brennan Byrne för AFP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag bombade USA en moske!!

 

So? du kanske missade det fruktansvärt barbariska pöbelmordet på fyra stycken amerikanska civilanställda och styckningen samt skändningen av deras uppbrända kroppar förra veckan i Fallujah?

 

Enligt den amerikanska officeren var mosken ett tillhåll för gerillasoldater som använde den som kamouflage för sin verksamhet, därmed är den ett legitimt militärt mål enligt folkrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...