Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VLC = segt?


Piraya2

Rekommendera Poster

Är det bara jag som tycker att VLC är sjukt segt? Hela datorn går ner och allt inkl filmen hackar som f*n.

 

Har en iMac 800 med Panther.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren
Vad ÄR VLC?

Hej!

 

VLC=Video Lan Client!

 

Den bästa mediaspelaren för Mac och PC vad avser kompatabiliteten med olika videoformat.

 

Piraya2 Vad är det du försöker spela upp?

 

En DVD,SVCD,VCD,DivX?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så funkar det bra. kan ju va något fel på filmen, eller är det så på alla filmer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

markuslagerwall

För mig funkar det också bra.

Det har hänt ett par gånger att den hänger sig när man trixar för mycket med spellistan.

Men då är det ju bara att tvångsavsluta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har inga problem överhuvudtaget med VLC.Har du lagt in något tillägg de kan ställa till problem.( eMac 700)

JA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt bra videospelare. Den klarar allt utom de allra nyaste Windows Media-filmerna och några gamla format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma problem med alla möjliga filer, segar som fn om jag försöker göra bilden större osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med min 2 x 867 MHz (G4) och Radeon 9000 (64Mb) så får jag följande resultat:

 

film typ                CPU last        minimi CPU MHz för god uppspelning
divx    640 x 480       50-65%          inte mer än (0.65 x 867) 563MHz används
DVD     Dune            35-65%          inte mer än (0.65 x 867) 563MHz används

 

Jag antar att din iMac är av flatskärmstyp (efter som den verkar vara en 800 MHz model), i sådana fall så har den en GeforceMX 2 / 4 (4'an är i princip en upptrimmad 2'a så de är funktionellt rätt lika).

 

CPU mässigt så borde du inte ha några problem så jag kan tänka mig ett antal olika problem:

 

* Har du några andra CPU intensiva program som du kör samtidigt i bakgrunden ? kolla med "top" i terminalen eller använd Activity Monitor.

 

* Har du något annat program som är aktiv mot HD och därmed avbryter läsning av text divx fil från HD och därmed gör det hela hackigt ?

 

* Har du bara problem när du skalar om video fönstret ? - detta skulle kunna bero på att du har en GeforceMX, det är ett rätt långsamt grafik chip.

Kolla om du har samma problem om du skalar till "Double size" eller "Fullscreen". "Double size" borde inte vara märkbart långsammare om den bara dubblera punkt antalet och "Fullscreen" borde vara normal snabb om grafik chipet har vettig OpenGL stöd dvs kan köra Quartz Extrem.

Gamla iMacar med Rage 128 kretsar och inget eller begränsat[1] Quartz Extrem stöd är de maskiner som jag främst skulle kunna tänka mig, lida av problem pga taskiga grafik krestar.

 

* Kanske har något blivit konstigt i VLC - prova att slänga pref filer, installera om och kolla om du har den senaste versionen. Du kan även kolla tex versiontracker för att se om folk har upplevt något konstigt med just din version - ibland så kan en viss version vara buggig.

 

[1] jag vet att det har varit problem med detta, har dock ingen aning hur det är nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter skumt, förmig funkar VLC grymt bra, även på min gamla iMac (Rev B). Spelar allt utan att gnälla..

 

Sitter med en sunkig PC i knät just nu och kommer inte i håg i vilken meny det ligger men kolla så att du inte har igång Deinterlacingen. (En lista med val i stil med BOB, Weave, Blend.) Bör stå på none/off om du har en gammal burk. Titta även till Prefsen så du inte har råkat dra igång nått annat filter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! Installerade om och nu funkar det bättre, får väl se hur länge dock. Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...