Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bästa studentstaden?


vendela

Rekommendera Poster

Är det någon som har erfarenheter om hur det är att plugga i Halmstad?

En kompis pluggade data i Halmstad. Han trivdes väldigt bra.

De bygger en hel drös nya studentlägenheter tror jag. Kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar
Någon som har erfarenhet av Gotland (Visby) som studentort?

Ingen egen erfarenhet.. men jag har hört att det ska vara skittråkigt på vintrarna.. :eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu roligare om man är i Göteborg. Där FINNS INGEN bostadskö!

Alla måste alltså söka hela tiden på allt...

Är det inte så i alla svenska städer? Eller hur menar du?

 

Bostadsbolagen har ju egna köer men det finns ingen kö för alla bostadsföretag längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom kösystemet är satt ur spel i Stockholm (har en kompis som stått i kö sedan han föddes 1981) förstår jag att Göteborg valt att helt slopa det. Nu är det den som aktivt söker som får bostad.

 

SGS har dock ett kösystem såklart. http://www.sgsbostader.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de inte smälla upp ett x tusental "burar" någonstans i centrala Sthml... Det har de ju gjort i Tokyo och det gick runt med vinst.

 

Med burar menar jag verkligen burar, ser ut ungefär som kattlådor!!! Folk gör vad som helst för att bor i centrala tokyo...kanske är det likadant i Stockholm!!! :o

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom kösystemet är satt ur spel i Stockholm (har en kompis som stått i kö sedan han föddes 1981) förstår jag att Göteborg valt att helt slopa det. Nu är det den som aktivt söker som får bostad.

 

SGS har dock ett kösystem såklart. http://www.sgsbostader.com/

Nej, den som har kontakter och/eller mycket pengar får bostad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de inte smälla upp ett x tusental "burar" någonstans i centrala Sthml... Det har de ju gjort i Tokyo och det gick runt med vinst.

 

Med burar menar jag verkligen burar, ser ut ungefär som kattlådor!!! Folk gör vad som helst för att bor i centrala tokyo...kanske är det likadant i Stockholm!!! :o

Heh.. jag har lekt med samma idé tidigare faktiskt. Är det bara tillräckligt centralt så kan till och med ett riktigt litet boende kännas attraktivt. För rätt pris skulle det kunna vara en bra kombination med en stuga på landet till exempel. :)

 

Jag har för övrigt varken kontakter eller mycket pengar och jag bor bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den som har kontakter och/eller mycket pengar får bostad.

 

När det gäller bostadsrätter är det såklart pengar som styr. Och visst, kontakter är fortfarande ett gissel (för oss som saknar sådana :ph34r: )

 

Men min fattige kompis och hans tjej fick nästan direkt en hyrestrea i Västra Frölunda. De på bostadsförmedlingen tog till sig att de inte hade någonstans att bo och fixade den väldigt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den som har kontakter och/eller mycket pengar får bostad.

 

När det gäller bostadsrätter är det såklart pengar som styr. Och visst, kontakter är fortfarande ett gissel (för oss som saknar sådana :ph34r: )

 

Men min fattige kompis och hans tjej fick nästan direkt en hyrestrea i Västra Frölunda. De på bostadsförmedlingen tog till sig att de inte hade någonstans att bo och fixade den väldigt snabbt.

Jahadu, det får man väl se som undantaget som bekräftar regeln, det...

Jag gissar att du inte har hört talas om organisationen Jagvillhabostad.nu...

I den finns det personer som under flera år oavbrutet försökt få en bostad, men ratas ständigt av bostadsbolagen som inte vill ha studenter med marginell ekonomi. Och jag kan förstå det. Studenter har fruktansvärt lite utrymme i ekonomin.

 

Det är lite märkligt att man inte kan få ta lite högre lån om man vill. I mitt fall kommer jag inte att kunna börja studera i höst om jag inte har hittat en lägenhet senast under juni eller juli. Hade jag kunnat få ta 2000 kr högre lån i månaden, så skulle jag kunne skaffa en bostad direkt, för då skulle jag kunne öka pendlingsavstånd eller skaffa en liten bostadsrätt (som ju innebär enormt mycket större trygghet och bättre ekonomi i längden).

 

Och vilken bostadsförmedling pratar du om? Det finns ju ingen i Gbg.

 

Jag funderar på att försöka hitta lägenhet utanför, som i Surte, Mölnlycke och Kungälv. Fast det är väl lika svårt där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, är inte för insatt i det där. Bor hemma och pendlar till skolan 9 mil (tar en timma med tåg). Står i kör hos SGS och hoppas på en ganska trevlig lya nu till hösten. Förhoppningsvis kommer 20 månader att räcka. Sen blir man positivt särbehandlad om man inte bor i Göteborg heller. Sägs det...

 

Du kan ju söka bostadsbidrag, eller? Genererar väl i en femhundring minst.

 

Tror att förmedlingen heter Boplats Göteborg. Ligger vid Kungsportsplatsen. Det är vad jag tror.

 

Vad jag vet tar det minst 45 minuter från de orter du räknar upp till Göteborg. Inget för mig alltså. En klasskamrat jag hade bodde i Bergsjön när han kom till Göteborg. Han trivdes väldigt bra, trots att han under en tid bott ensam i en femma på Östermalm (nej, jag skojar inte). Så om han kan anpassa sig, kan vi nog det allihopa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenheter om hur det är att plugga i Halmstad?

Jorå, jag pluggade där i ett år, även om det var kanske tre år sen nu.

Har man bara varit i Halmstad på sommaren innan så blir man ganska förvånad över hur det ser ut på vintern. Relativt öde och svinkallt, jag har aldrig frusit så mycket som jag gjorde i Halmstad. Men staden är trots det väldigt söt och trevlig att bo i. Jag trivdes utmärkt, även om jag bodde i Tylösand under min tid där.

Det var då, ganska lurigt att få tag i en studentlägenhet, men det är nog inte omöjligt att det är enklare nu. (de byggde en del lägenheter då som borde vara färdiga nu)

 

Jag kan iofs bara personligen uttala mig om tre högskolor/universitet, Karlstad, Halmstad och Linköping. Men av dessa är nog iaf Halmstad den trevligaste och roligaste (bortsett från kylan då) staden. Högskolan är ganska liten (men hög) och det har väl både för- och nackdelar antar jag.

 

Om jag skulle välja idag att plugga så skulle jag nog välja "största möjliga universitet" först. Men om jag inte kommer in där eller om min utbildning inte finns där så är väl Halmstad ett ganska hett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, är inte för insatt i det där. Bor hemma och pendlar till skolan 9 mil (tar en timma med tåg). Står i kör hos SGS och hoppas på en ganska trevlig lya nu till hösten. Förhoppningsvis kommer 20 månader att räcka. Sen blir man positivt särbehandlad om man inte bor i Göteborg heller. Sägs det...

 

Du kan ju söka bostadsbidrag, eller? Genererar väl i en femhundring minst.

 

Tror att förmedlingen heter Boplats Göteborg. Ligger vid Kungsportsplatsen. Det är vad jag tror.

 

Vad jag vet tar det minst 45 minuter från de orter du räknar upp till Göteborg. Inget för mig alltså. En klasskamrat jag hade bodde i Bergsjön när han kom till Göteborg. Han trivdes väldigt bra, trots att han under en tid bott ensam i en femma på Östermalm (nej, jag skojar inte). Så om han kan anpassa sig, kan vi nog det allihopa  ;)

Nej, åtminstone Kungälv och Surte ligger ca 20 min från centrum med kollektivtrafik.

 

Bostadsbidraget har jag redan räknat med.

 

Boplats Göteborg är ett skämt. Det är bara en samlad punkt för att skicka ansökningar vidare till respektive bostadsbolag.

Man slipper alltså söka individuellt hos varje bolag, men i övrigt gör de inget.

Jag pratade med en person där och hon sa att de varje dag har mellan 6000 och 8000 som söker lägenhet, och i snitt finns det 30 i veckan.

 

För att kunna få studiero, så kan jag inte ta vad som helst.

Det spelar dock ingen roll, för som student får man INGET om man inte har pengar och fixar bostadsrätt eller har kontakter och får det den vägen. Sen spelar det ingen roll att man har föräldrar som kan gå i borgen och att man är skötsam.

 

Man blir inte positivt särbehandlad om man kommer utifrån när det gäller vanliga lägenheter. Studentrum är det så med, men så kan inte jag bo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Surte och Kungälv är nog ganska sjyssta ställen att bo på. Började skriva ett inlägg nyss om att det inte borde ta mer än ungefär 20 minuter in till stan.. men inlägget blev flummigt så jag gav upp. :)

 

Tycker absolut att du ska flytta till Kungälv ClCdCm.. Kungälv är fint och så kan vi ta en bira någon gång när jag är i trakterna. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, åtminstone Kungälv och Surte ligger ca 20 min från centrum med kollektivtrafik.

Ok. Vet bara att den där klasskamraten fick resa kollektivt i 45 min från Bergsjön till city. Då är alltså Kungälv bättre. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, åtminstone Kungälv och Surte ligger ca 20 min från centrum med kollektivtrafik.

Ok. Vet bara att den där klasskamraten fick resa kollektivt i 45 min från Bergsjön till city. Då är alltså Kungälv bättre. B)

Det tror jag absolut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte säga Norrköping. Här är mycket enkelt att få tag på bostad. Mycket billigt också om man jämför med många andra orter. Men... sjuksköterska.. det finns nog inte här.

Karlstad kanske? Skön studiestad. Jag är där på jobb ibland, och tycker det är skön stämning där. Bostad kanske är lite knapert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Eftersom vi bor i Sverige där utbildningarna inte skiljer så mycket i kvalitet så är det klart man väljer en stad med bra bostads- och nöjesutbud.

 

Jo tjena...var har du varit dom sista 15 åren? du är visst inte bekant med högskoleverkets årliga utvärdering av högskoleutbildningarna runt om i landet? flera mindre högskollor får epitetet "gymnasieutbildning" om deras kvalitetsnivå på utbildningarna som dom erbjuder,

Du tänker på grundskolan och gymnasiet där det finns en av riksdagen faställd central läroplan, det är inte fallet med universitet och högskolor.

 

Det säger sig självt att en stor och reursrik högskola som ex KI kan erbjuda en mer avancerad utbildning till djup och bredd än vad en liten fjuttig högskola i någon knappt känd stad kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenstans i Sverige är det ju egentligen 'lätt' att få en bostad..

Har för mig att Karskrona har "bostadsgaranti", men men

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppsala!

 

 

Motivering (sjunges):

 

Uppsala är bäst

text och musik: Gunnar Wennerberg

 

Magistern

Svar mig, Glunten, på ära och tro,

utan avseende på små fataliteter -

sådana, vet du ju, bygga och bo,

varhelst du kommer inom alla fakulteter -

är inte Uppsala märkvärdigt bra,

bättre än alla andra städer här i Norden?

Jag vågar till och med påstå - jaha!

bättre än någon annan fläck på hela jorden?

 

Glunten

Du talar som en häst

Uppsala är bäst,

bäst utav allt, som finns på denna sidan solen,

och maken till den sta´n,

finns ej, ta´ mig fan,

letar du också från ekvatorn och till polen.

 

Bägge

Nej!

Ingenstäds i vida världen finns en vrå,

där man hela dygnet om kan leva så

utan risk och bara immerbadd gå på

just som turkar och få heta folk ändå.

Och finns det, så är det på en annan planet,

vars namn ej självaste Bredman vet.

 

Magistern

Ja, du har ovedersägligen rätt

och, såsom du, så tycker jag och många flera,

men det finns andra, som inte så lätt

vårt kära Uppsalas förträfflighet sentera.

Somliga skryta med sitt Göteborg,

andra i Stockholm fram och åter vilja ränna,

somliga tänka på Karlstad med sorg,

andra på päron och på äpplen ner i Gränna.

 

Glunten

Ja,ser du, kära bror,

regeln är för stor

att den ej skulle kunna någon jämkning tåla;

men, är det solens skuld

att dess klara guld

aldrig beundras av en mullvad i dess håla?

 

Bägge

Nej!

Ingenstäds i vida världen finns en vrå,

där man hela dygnet om kan leva så

utan risk och bara immerbadd gå på

just som turkar och få heta folk ändå.

Och finns det, så är det på en annan planet,

vars namn ej självaste Bredman vet.

 

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingenstans i Sverige är det ju egentligen 'lätt' att få en bostad..

Har för mig att Karskrona har "bostadsgaranti", men men

På BTHs hemsida står det att de har det i a f.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reefer: Eftersom jag läser japanska vet jag lite om det japanska utbildningsväsendet. Att gå ut Todai är så oerhört mycket större än något annat. Man är garanterad jobb direkt efteråt. Företagen praktiskt taget rycker tag i elever utanför grindarna. Sen har vi det nedre skiktet med universitet där man på alla sätt och vis får en mycket sämre (och givetvis billigare) utbildning. I Japan spelar alltså VAR man fått utbildningen en mycket stor roll. Bara att söka (ja, enbart _söka_) till Todai och andra högprestigeuniversitet kostar tiotusentals kronor.

 

Det här är väldigt främmande för svenskar som du kanske förstår. Givetvis är en teknisk utbildning på KTH eller Chalmers fortfarande bättre än på andra högskolor, men det är betydligt mer jämlikt än i ex. Japan. Därför, bor man i, säg Sundvall, och vill läsa en teknisk utbildning, så pajar man inte framtiden om man väljer Luleå framför mer långväga Göteborg.

 

Finns det dåliga högskoleorter i Sverige? Tja, kanske det. Men jag har svårt att tro att en högskola suger överlag - på allt.

 

Du har en tråkig och nedvärderande ton förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, den där låttexten påminde mig om hur löjligt jag tycker det är med studentkultur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska förmodligen plugga på Örebro Universitet i framtiden. Det ska bli kul hoppas jag! Man vill ju inte göra sin studietid till en tråkig tid...

Göra det bästa av det som finns att ta av! :)

 

Örebro som stad verkar bra också att bo i, eller har jag fel???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en tråkig och nedvärderande ton förresten.

Likaledes men det är lättare att gnälla på andra....

 

Tål du inte vad jag skriver så ge fan i att svara på mina inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppsala andas pessimism, depression och jantelag. Jag tål inte Uppsala!

 

Örebro verkar bra och trevligt. Jag tror de nyare universiteten och högskolorna på vissa sätt är bättre än de gamla. Uppsala är ju till exempel en enda stad byggd kring sitt universitet.. student-fascismen som lever i och med Uppsala universitet lyckas ju på så sätt smitta ner hela staden Uppsala. Där är man inte värd ett skit om man inte har högskolepoäng och en karriär som har varit planerad sen man var 2 år. I den nyare högskole-städerna har man lite annan kultur där vet man att annat än högskolepoäng och studentdravel också räknas.

 

Usch, den där låttexten påminde mig om hur löjligt jag tycker det är med studentkultur...

 

- Du är inte ensam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...